• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselläckage från tanken

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 M-Jet 157 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B514SL
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Ospecificerat
Var på första besiktningen på bilprovning i veckan. Husbilen var oförskämt bra trots sina 18 000 mil utom på en punkt - dieseltanken läcker. Jag har konstaterat att läckaget kommer från toppen på tanken där rören går ner i tanken. Vid tankning till full rinner c:a 1/2 liter diesel ut. Ser inte snyggt ut på marken.

Saken är den att detta problem funnits i två år. Verkstaden har tappert försökt åtgärda felet. Bytt oringar och annat som jag inte känner till. Allt på garanti. Det har hjälpt för stunden men efter några veckor läcker det igen. Nu är bilen mer än tre år och garantin har gått ut.

Någon som har ett tips hur jag ska fixa felet inför ombesiktningen. Man kan ju alltid se till att bara tanka halv tank och sedan göra ren tanken utvändigt. Då antar jag att den går igenom. Men det känns inte bra att ha en otät tank...

Man kan nå den ömma punkten genom att lyfta av en lucka mellan framstolarna. Men där är ganska trångt.

F

F.d. 29925

Guest
Nog i det närmaste omöjligt att föreslå någon åtgärd utan att se en bild på själva företeelsen, i synnerhet om man redan har försökt att få det tätt, utan att lyckas.

Men misstänker att en av den minst önskade åtgärden är den enda möjliga, byta tank.:mad:

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2026
decker skrev:
Nog i det närmaste omöjligt att föreslå någon åtgärd utan att se en bild på själva företeelsen, i synnerhet om man redan har försökt att få det tätt, utan att lyckas.

Men misstänker att en av den minst önskade åtgärden är den enda möjliga, byta tank.:mad:

Felet är ju påtalat under garantitiden , jag skulle inte ge mig förrän de lagat felet permanent. De kan inte slå sig fri bara för att garanti-tiden går ut, när de försökt åtgärda felet utan resultat under garantiden. Då kan man ju sälja va skit som helst och bara laga provisoriskt tills dess att garantin går ut.
Det finns ju något som heter Goodwill, annars kan du väl ge dom den reklam de förtjänar i lokal-tidningen. Eller så tar du kontakt med konsumentrådgivaren på din ort. Nu vet inte jag om du varit dit och påtalat problemet för dom igen, om inte så gör det.

Vore det jag skulle jag ha blåst alla packningar redan.

F

F.d. 29925

Guest
Hej Sven-A

Jag har inga som helst synpunkter på vem som är betalningsansvarig för reparationen utan enbart hur man ev. skall bli av med problemet.

F

F.d. 53012

Guest
decker skrev:
Hej Sven-A

Jag har inga som helst synpunkter på vem som är betalningsansvarig för reparationen utan enbart hur man ev. skall bli av med problemet.
Dessa tankar är mcket lättare att demontera än i bilar så kryp under och lossa stålbanden som håller tanken och ta helt enkelt bort tanken inte förrän då ser du vad att göra.

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Tack för alla svar!

Verkstaden (Hymercenter i Ängelholm) har alltid varit behjälplig med alla problem på bilen utan krångel. De har under den treåriga garantitiden alltid fixat problem - även sådana som jag själv varit lite skuld till, på garanti utan att tjafsa. Jag tror säkert att verkstaden står för en ytterligare reparation även nu. Man är väldigt medveten om problemen med tanken.

Men jag är sådan att jag gillar att kunna lösa ett problem själv ibland - mest för att tycka jag är duktig. Så jag tror jag följer rådet att plocka ner tanken och se vad som egentligen är fel. Bilen står i uppvärmt garage så det är ingen pina att göra jobbet.

Tack än en gång för engagemanget!
Olle

F

F.d. 25121

Guest
Hej!
Jag har haft samma probem på samma årsmodell Hymer.
Vi var i Tyskland när det hände första gången, så vi åkte till Bad Walsee (Hymerfabriken),efter 2 dagar fann dom felet.
Det var tankens avluftningsrör som är av plast, som hade sprukit.
För att byta detta monterade dom ner tanken och så fick vi vänta på röret från Fiat (det är en Fiatreservdel)
Efter detta var det inga problem, detta fick vi på garanti +mycket annat såm blev fixat den veckan på hymerfabriken.
Hälsning pristella

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Läckaget fixat
Felet på min tank var trivialt. Det var bara o-ringen, som tätar under överfallsmuttern på toppen av tanken, som var dåligt monterad. O-ringen ska ligga runt hålet på en fals som bara är hälften så hög som o-ringens tjocklek. Detta för att den ska kunna täta när locket trycks mot O-ringen. Men den halkar lätt av när man monterar locket. Det var bara att lägga dit den och spänna överfallsmuttern till locket. Det tog 10 minuter att fixa. Mycket skrik för lite ull...

Bilen har idag genomgått ombesiktning på Bilprovning och blev godkänd.

Toppen