• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselkvalitet

F

F.d. 52984

Guest
Hej
Är det någon som vet om det är olika kvaliteèr på diesel. Tankar på OKQ8 och då kan man välja diesel mellan personbil o lastbil. Vilket ska man välja eller är det samma soppa? Har en Fiat 2,3 l multijet. Är diesel i Tyskland av bättre kvalitet?
Bosse:twitcy:

F

F.d. 7

Guest
Sv: Dieselkvalitet

Tror inte kvaliten skiljer, däremot vet jag att flera stationer har bättre drag i pumparna för lastbil, lite skillnad på att fylla 60 liter och 400

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du har ju diesel som inte är utspädd med "rapsolja" och även V-power diesel i Tyskland = mera energi / liter diesel .

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Träffade en tysk långtradare på en större rastplats här i Sverige i somras. Noterade hans tredubbla tankar på lastbilen och frågade honom varför han var så välutrustad med diesel. Svaret blev att han tankade upp fullt i Tyskland för att slippa som han sa våran skitkvalite på den Svenska dieseln. Han tipsade att jag skulle testa detta när och om jag skulle åka till Tyskland. Skulle få en betydligt potentare motor lovade han. Vet ej om detta stämmer men det finns många här på HBK som rullat ner mot kontienten och kanske testat om detta verkar stämma.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det stämmer att det finns olika kvalitet på diesel. I Lönsboda (ej Statoil) kan man tanka en högre kvalitet där bilen bevisligen drar mindre soppa.
Den är något dyrare för mackägaren förstås

Anita / Soren

HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1018
Medlemskap
2025

Om ni som tankat i andra länder (Sverige är ensamma om sin typ av "miljö"diesel) inte märkt det så kan jag informera om att lastbilarna vi använder drar minst 5% procent mindre när vi tankar utomlands. Svenskarna skall som vanligt vara duktigast (miljötänk), därför kör vi på diesel med dåligt energiinnehåll, så tror jag att det ligger till. Finns vad jag vet ingen skillnad på dieseln om du väljer personbils eller lastbilsknapp på tappen enbart takningshastighet som någon redan påpekat.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Detta ämne har varit uppe för diskussion tidigare.
Det kördes prov hos en svensk motortillverkare när miljödieseln kom. Det visade sig att den innehöll ca 7% mindre energi än "riktig" diesel. Man får alltså gasa 7% mer för att hålla samma hastighet.
:rolleyes:
Sedan ett par år tillbaka blandar man även i 5% RME (rapsmetylester) som har sämre energiinehåll än diesel, vilket minskar motorns effekt ytterligare någon %.
RME gör tyvärr att att dieseln blir mer känslig för bakterie- och alg-tillväxt om man har vatten i tanken.
"Riktig" diesel kan gå att få tag på där man tankar fartyg, fiskebåtar od.

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Här i LU kostar Dieseln 0.988 Eiro
/vidhem

F

F.d. 7282

Guest

Det trådskaparen nog är ute efter är att det finns två knappar på pumpen.
Den ena har en personbilssymbol o den andra en lastbil.

Skillnaden är bara att det du fyller tanken fortare med lastbilsknappen.

Eller ???:wideeyed:

// Pär

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det är väl bra att det finns en snabbtankningsknapp i Sverige. Bränslet som här är utblandat med diverse växtprodukter är inte lika bra som det man tankar i övriga Europa. Man förbrukar ca 10% mindre bränsle utomlands. Så här går ju åt mera och kan man tanka snabbare märks det ju inte lika mycket :mad:

Toppen