• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselförbud

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Undrar var vi kommer att få åka i framtiden?

Oslo inför förbud mot dieselbilar
Bokmärk artikel Publicerad 2015-05-21 17:29

Dieselbilar förbjuds i Oslo under dagar med höga luftföroreningar. Ett beslut som är intressant för Stockholm framöver.
– Det beslut som fattats i Oslo är intressant, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad (MP).

Nu ska luften bli renare i den norska huvudstaden. Under onsdagen beslutades att införa ett förbud mot dieselbilar under dagar med hög luftförorening, rapporterar norska tidningen Osloby.

Förbudet ska införas då luften har varit av dålig kvalité i minst två dagar i rad. Beslutet fattas, enligt kommunalrådet Guri Melby (V), för att förbättra luftkvalitén, inte minst för astmatiker.

– Målet är att vi inte behöver gå ut med rekommendationer som astmatiker bör stanna hemma på grund av hög luftföroreningar, säger Melby till Osloby.

Trots att kommunfullmäktige i Oslo har beslutat att förbjuda dieselbilar, så måste det norska vägverket, NPRA, godkänna förbudet innan det träder i kraft.

Oslobeslutet är intressant även för Stockholm enligt Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholms stad (MP).

– Det förslag som fattats i Oslo är intressant. Vi skulle vilja ha samma redskap för att få ordning på luften i Stockholm. Det här är ett sätt att få ordning på luftkvalitén. Men för att få det på plats i Stockholm krävs det att regeringen går vidare med saken först, säger Helldén.

Carl Lundborg
carl.lundborg@dn.se

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Dieselförbud

Stackars dom som bor i städer och äger dieselbil och måste ha den i jobbet blir att skaffa en med annat drivmedel, men till glädje för alla allergiker.

/Pelle

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Tja! Jag är inte speciellt kunnig, men jag uppfattar inte de dieselbilar som är miljöklassade med partickelfilter som farliga för miljön.

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Man kanske kan göra som man gjorde i Singapore. Jag var där och jobbade under tidigt 80-tal och då förbjöd man bilar med udda regnummer på udda dagar och bilar med jämna nummer på jämna dagar. Det blev ett sätt att uppmuntra till tvåbilsfamiljer.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

I dispensernas land kommer det gå att åka ändå. Finns alltid någon anledning till undantag här.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man kanske kan göra som man gjorde i Singapore. Jag var där och jobbade under tidigt 80-tal och då förbjöd man bilar med udda regnummer på udda dagar och bilar med jämna nummer på jämna dagar. Det blev ett sätt att uppmuntra till tvåbilsfamiljer.

Det försökte man i Aten, men det ledde till att folk köpte ytterligare en skrothög med en annan slutsiffra. Det ledde till att luften blev ännu skitigare.
Världsfrånvända politiker finns det gott om (tyvärr).
:mad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Tja! Jag är inte speciellt kunnig, men jag uppfattar inte de dieselbilar som är miljöklassade med partickelfilter som farliga för miljön.
Problemet i Oslo er NOx og det øker i de fleste biler med DPF, reduseres noe med ad-blue. Svevestøv fra dubbdekk er og et problem som er forsøkt løst med avgift for å kjøre med slike dekk.

Toppen