• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dieselförbrukning - 1 liter/milen men jag kör under 0,8 ltr/m i Europa?

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
294
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Intressant iakttagelse.
Jag rundar rund 1 liter milen då jag kör på diesel då jag tankat i Sverige.

Nu har jag spätt ut den svenska dieseln med tankningar i Polen, Tjeckien och Tyskland. Och förbrukningen har gått stadigt neråt!
Nu, idag, 21-okt, påstod Fjatt-motorn att den brände 0,78 liter/milen, mellan Nürnberg och Karlshruhe.

Visst och okej, att såsen är billigare hemma i Sverige än i många länder. Men jag funderar... Kommer jag 30% längre på krut-dieseln jag betalar för i Europa idag för några ören dyrare än vad det kostar i Sverige så må det ändå vara hänt

Nu till mina frågor jag vill jag att vi diskuterar i denna tråd:

1) Har du reflekterat att det finns mer kraft i dieseln du tankat utomlands än det du tankat i Sverige?
2) Funderar du överhuvudtaget vad du egentligen tankar för kemikalier då du tankar diesel i Sverige?
3) Har du fattat grejen det här med att tanka blankdiesel, som nästan alla är upptagna med här på forumet?
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
938
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jämför man svensk och europeisk disel så är det bara någon %-enhet som energiinnehållet skiljer
Tror man måste söka andra faktorer som skiljer. Att man kör längre etapper i jämn fart samt att trafiken gör att man oftare kör i ”draget” av ett annat fordon är det som påverkar förbrukningen
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Intressant iakttagelse.
Jag rundar rund 1 liter milen då jag kör på diesel då jag tankat i Sverige.

Nu har jag spätt ut den svenska dieseln med tankningar i Polen, Tjeckien och Tyskland. Och förbrukningen har gått stadigt neråt!
Nu, idag, 21-okt, påstod Fjatt-motorn att den brände 0,78 liter/milen, mellan Nürnberg och Karlshruhe.

Visst och okej, att såsen är billigare hemma i Sverige än i många länder. Men jag funderar... Kommer jag 30% längre på krut-dieseln jag betalar för i Europa idag för några ören dyrare än vad det kostar i Sverige så må det ändå vara hänt

Nu till mina frågor jag vill jag att vi diskuterar i denna tråd:

1) Har du reflekterat att det finns mer kraft i dieseln du tankat utomlands än det du tankat i Sverige?
2) Funderar du överhuvudtaget vad du egentligen tankar för kemikalier då du tankar diesel i Sverige?
3) Har du fattat grejen det här med att tanka blankdiesel, som nästan alla är upptagna med här på forumet?

Hej
Jag har precis samma upplevelse.
1) Körde en Sverigetur på drygt 300 mil maj/juni i år. Snittförbrukning 1,16 L/milen. Mestadels 70-90 landsväg
Körde även en Europatur på knappt 500 mil, mestadels Tyskland och Italien. Mycket motorväg 100 km/h på GPSen, 105 på hastighetsmätaren.
Snittförbrukning 1,055 L/milen. Mätte bägge gånger med trippmätaren och antal tankade liter.
2) Jag är helt övertygad en högre inblandning av biobränsle fortfarande existerar i Sverige.
3) Kommer att prova blankdiesel på min nästa Sverigetur, tror att jag redan kan ana resultatet. Men det återstår att se.

Alla mätresultat gäller en Helintegrerad husbil med 3 liters motorn euro 5 med robotlådan och 2 axlar.

Mvh Per
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
711
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Det här har varit uppe i flera omgångar jo det har dykt upp åsikter och mätningar men faktum är att jag fick under flera körningar till spanien med både husbil och personbil samma resultat som dej kanske värmevärdet på bränslet är samma men det kan det vara i ett vedträ också.
Motorn blir helt klart både starkare och snålare. Vår diesel luktar inte diesel men det gör den i andra länder. Man får vad man betalar för men det gäller inte svensk diesel.
 

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2024
Det finns många faktorer som påverkar bränslaförbrukningen som tex.
- Medvind/motvind
- Hastighet
- Topografi
- Köra i baksug.
- Ojämnt gaspådrag.
 
Toppen