• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Dieseldriven svärtning

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Besiktigade husbilen och allt var ok, blev grönt för ett år till. Trevlig personal och ingen sa något, tittade inte på protokollet heller just då. Såg senare när jag kom hem: "Dieseldriven svärtning Visuell kontroll genomförd" under "Bra att veta. Vad innebär det här? Blev inte direkt klokare av att Googla på det heller.
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Man har tagit bort gränsvärdet för sot som man tidigare kontrollerade med en apparat, när värdet låg högt så tokvarvade man bilarna för att få ner värdet min var inne på det röda på varvräknaren.
Att övervarva en gammal motor utan belastning kostade nog en del i trasiga motorer och stämningar.
Så man har numera endast optisk kontroll dvs. besiktningsmannen får själv avgöra om den ryker. Men det gäller bara veteranare.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Ok, vad innebär det i mitt fall. Såg de rök och noterade det eller anger man bara att man utfört kontrollen. Kanske missförstår men min bil är en -00 , gör de den kontrollen ändå?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
562
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Då var det äldre bilar när jag frågade hallchefen. Kanhända EU har kommit med nya direktiv? De anger att kontrollen utförts visuellt och är godkänd. De gjorde ingen speciell rutin utan tittade bara när de startade och körde ett varv.
Nyare bilar har ju obd uttaget där de kan se allt som behövs tror din är för gammal för att göra en sån avläsning.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack för att du rätade ut det frågetecknet, hade tänkt åka ner till bilprovningen och fråga. Kändes lite dumt bara, att jag inte såg noteringen direkt.

Då kan jag utgå från att det var ok och att jag hade fått anmärkning om det varit något problem.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Besiktigade husbilen och allt var ok, blev grönt för ett år till. Trevlig personal och ingen sa något, tittade inte på protokollet heller just då. Såg senare när jag kom hem: "Dieseldriven svärtning Visuell kontroll genomförd" under "Bra att veta. Vad innebär det här? Blev inte direkt klokare av att Googla på det heller.
2a stycket

 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
645
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja mätningen av röktäthet som de i alla fall förr gjorde på dieselbilar var totalt vansinne! Tokvarva gamla dieslar på hög belastning......Hade tidigare en gammal Golfdiesel som ofta hade problem att gå igenom besiktningen på grund av detta. Även efter justering av riktiga proffs. Fick till slut börja skruva ner pumpen före besiktningen så att bilen inte gjorde mer än 80-90 och då klarade den testet.....
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
"Dieseldriven svärtning"... låter som något som epa-slynglarna på byn utvecklat till en konstart genom att skruva på dieselpumpar, insprutning mm så att de kan lägga "coola" svartröksmoln över bygden när de är ute och sprider glädje i trafiken. Undrar om det finns något lika fint namn för avgassmällar...?
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Tack för all info, Ducaton är den första diesel jag äger och kände inte till det här. Det anger att de har utfört kontrollen och inget annat.

Det var att det, att stod under "Bra att veta" i protokollet som gjorde mig osäker på om de sett rök. Det är ju där småfel och avvikelser brukar anges.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
448
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
När jag besiktigade våran Ducato 2.8jtd -06 ( ingen kat eller partikelfilter på den) så stoppade dom in en sond i avgasrörer och gasade till ett par gånger. Då får dom fram ett värde. Hade 1,2 tror jag och det fick vara 1,5.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
På min satte de bara utsuget, vet inte om de hade de någon sond där. Står inget om avgasvärde överhuvudtaget i mitt protokoll. Min är också en JTD 2.8 men det kanske beror på årsmodell hur det mäts.

Bifogar bild på tillägget i fordonsuppgifterna, det kanske beror på det här:
Screenshot_20240805_154947_Mina fordon.jpg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.325
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
På min 2017 varvar dom upp den för att få ett K-värde 0.75 är gränsvärdet på den.
Nu besiktigade jag min Volvo och frågade varför dom inte mäter K-värde, anledningen är att det inte går på moderna dieslar,dom begränsar vartalet till 2500 utan belastning.
 

Kanada

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
29116
Medlemskap
2024
Verkar finnas en hel del olika mätmetoder, intressant hur det skiljer mellan modeller. Jag utgår från att det är modellerna som avgör mätmetod, och att de lokala stationerna inte kör på sitt eget sätt.

Min enda erfarenhet av avgaskontroll ligger minst 20 år tillbaka i tiden. Gamla Volvo 240 bilar med förgasare som var hopplösa i CO -halten. Sedan dess har jag inte haft någon koll på avgasvärden, det har aldrig varit några problem.

Kändes bara lite oroligt att kontrollmetoden "Avgasdriven svärtning Visuell kontroll utförd" står under "Bra att veta". Tolkade det som att något inte var ok. Mindre fel och avvikelser hamnar ju normalt under "Bra att veta"
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Besiktigade min husbil idag, Fiat 3.0 2011. Har de senaste 6-7 åren fram till förra året haft ett K-värde på mellan 0,65 och 1,08. Men 2023 hade jag 1,5 vilket är gränsvärdet enl. protokollet. Jag har ju tidigare läst lite om K-värdet här på forumet, och om att "blåsa ut sot" inför besiktning. Så inför besiktningen idag tog jag en repa på motorvägen, ca 2 mil, varav ca 5 km på ca 3000 varv. Vid besiktningen hade jag 0,18. Har aldrig varit i närheten av det tidigare. Så att "sota ur" motor o avgassystem inför besiktning kan rekommenderas. Kanske av flera skäl...:)
 
Toppen