• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselbonus

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
Äntligen har Sveriges Riskdag och Reglering förstått att åka husbil inte är näringsverksamhet och kommer efter beslut att befrias från dieselskatt. Det skall ses som kompensation till den kraftigt höjda fordonskatten på lätta lastbilar.
Men det blir byråkratiskt i vanlig ordning, man kommer att utfärda "Bonuskort" till husbilsägare som registreras på inköpt antal liter diesel vid betalning i kassa eller laddas kortet direkt efter tankning i automaten man för in kortet efter tankning så registreras literantalet samtidigt som kvitto skrivs ut, är "kvittoremsan" slut registreras literantal ändå.
För att det skall gå smidigt att få ut korten till husbilsägarna så har alla husbilsklubbar och märkesklubbar åtagit sig att dela ut Bonuskorten från och med i dag.
Övriga som inte har någon klubbtillhörighet eller annan märkesklubb att vända sig till kan få kortet utfärdat hos bilprovningen som även kommer att vara kontrollorgan att man har rätt till dieselbonus och det sker vid den årliga kontrollbesiktningen.
Återbetalning kommer därefter att ske årsvis genom att man "tankar av" kortet före 31/12 varje år hos närmaste Försäkringskassas lokalkontor som viderebefodrar uppgifterna till Skatteverket som reglerar Diselskattebonusen på innevarande års inkomstdeklaration.

bonuskort[1].gif

Att få tillbaka ungefär 4:32:- per/liter är ju inte dåligt, de som vill ha korten snabbt kan from. idag anmäla er här i denna tråd så vi kan utfärda korten och skicka dem till er så snabbt som möjligt så ni som redan är ute och åker husbil inte missa något.
Ni behöver bara skriva ert "användarnamn" och att ni vill ha kort. Resten information för att skicka ut korten tar vi via medlemsregistret.

F

F.d. 3314

Guest
Sv: Dieselbonus

:twitcy:

Postis,

Med sådana Riskdagsbeslut
så ser jag redan fram emot att få öppna första geocachinglådan! :wub:

go'natt! :music-icon: / Yvonne

F

F.d. 2692

Guest

Äntligen har dom lyssnat på vad folket vill ha. Enda smolket i bägaren är väl att dom kommer väl att sno in pengarna på annat håll.
Läste på någon sida att det var på förslag att husvagnar och husbilar skulle beläggas med lyxskatt.
Detta är ju så typiskt, ge med ena handen och ta tillbaka med den andra.

OBS!
Postis glömde att det kommer till en portokostnad på 10,50:- för utskick av korten.

F

F.d. 12848

Guest

Bra jobbat efter en halvtimme in på en ny dag

T

tranebo3

Guest

Hej i dag är det den 1 april

Det var ett bra skämt. I dagens Borås Tidning står det att kör man miljöbil så skall man av kommunen få en liten dosa så kan man åka förbi alla som står och väntar på att få grönt ljus. Listigt eller hur? Hälsningar Berit

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Janne Ekan, jag måste rätta dig . Det stog nog inte Luxskatt, utan Lynx Lynx - dvs LOKATT !

// Göte J

F

F.d. 50069

Guest

Skojigt:yes::yes::yes:
Måste erkänna att det tog en bra stund och att man läste flera gånger!!
Sedan var det stavfelen på kortet som fick mig att förstå:eek:, visst tusan första April.

Skitbra
säger Anders som blev grundlurad.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Detta gäller inte för Strömstadsborna som ju åter skall bli norska medborgare!

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024

Bra för alla bilägare.
Jag har redan det kortet. Fick det redan i januari av hemkomunen.
Kolla med hemkommunen/fritidsavdelningen
Calleinvierno

Toppen