• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dieselbakterier

Toek

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2025
icon8.gif
Sv: Dieselbakterier?

Hej alla.

Har även en båt med diesel motor och detta med bakterier är jätteproblem inom även vår stora båtklubb och vi använer bl.a RACOR Biocide och det funkar bra.
Detta drabbar alla både motor och segelbåtar.'
Det sägs att man skall tanka på sjömackar så slipper man detta.men jag vet inte om det stämmer men även vi tankar på sjömackar så häller vi i lite av detta.
Störst problem tror jag det är när det är lite omsättning i tanken av bränslet .
Så alla vi med diesel motorer i våra husbilar gäller det nog att se upp och då speciellt över vintern om den står still hela tiden och då byta filter på våren bl.a och slå i lite av något bekämpningsmedel i tanken innan man ställer in husbilen för vintern.
Sen är det frågan om skall ha full tank eller inte över vintern enär det annar blir kanske 4- 6 månaders gammal diesel i tanken och har man full tank och det har bildats bakterier och det bara är en stor svart gröt ja då är det bara att montera ner tanken o.s.v.
Nya diesel bränslet det är bara problem eller.........

Hälsningar
Tommy Eklöf

Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Dieselbakterier

Hej Tommy & Iréne,
frågan du tar upp är näst intill oändlig med den diesel vi har tillgång till. Vid sökning i detta forum på dieselbakterier får man upp tio trådar på samma ämne. Några inlägg visar otäcka bilder på hur det kan se ut i tanken efter en tid. Det gäller tror jag att försöka få bort eventuellt kondensvatten som finns i tanken och när husbilen ställs av ha full tank för att just minimera kondensbildning i tanken. Helst skulle man kanske vilja ha något att putsa in i tanken, något som effektivt motverkar tillkomsten och tillväxten av bakterier.
V-backen ;)

Toppen