• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Vad är det för skillnad på diesel och Eurodiesel, som säljs i södra europa?

Lars
:mcride:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Diesel

Euro Diesel är garanterat samma diesel som du kan köpa i Europa,den vanliga diesel är lite billigare men också lite skitigare.För övrigt är det samma beteckningar på bensin också EuroSuper 95..garanterat oktantalet och den vanliga 95 kan väl variera i oktantalet:)
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Diesel

Shells citydiesel är samma som MK1, vad de övriga bensinkedjorna kallar sina alternativ vet jag inte men de håller förmodligen samma klass. Kan inte alla siffrorna i tabellen MK1 är enligt uppgift den renaste dieseln som finns.
Ove.G

trans_pix.gif
0601_diesel.jpg
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Tack för informationen. med andra ord spelar det ingen roll vilken typ av diesel man tankar om man "skiter i miljöaspekten".

Lars
:mcride:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Diesel

Helt rätt Cipro-04
Visst är det så,viserligen riker det lite svart möln vid belastningen..men motorerna mår bättre än med den miljödieseln...hur Vi andra mår det är en annan fema:)
Mvh/
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Eller också så köper vi miljödiesel och spär på med lite rapsolja, super effekt där med! Inblandning upp till 20% lär vra okey på de flesta motorer.
Och kan därmed ha bra eller bättre effekt och sjystare miljö-samvete!
Fredrik
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

sommartid spär jag med upp till 70-80% kallpressad rapsolja och det märks stor skillnad på både förbrukning och prestanda.

vintertid kanske man ska hålla sej till 30-40% pga viskositeten vid lägre temperaturer.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.305
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Leif, om jag förtått rätt så har du inte en commonrail diesel.

Vad tror du skillnaden är? Fungerar det lika bra?

Känns som om commonrail är kännsligare med sin insprutningsventiler. Sammanfattat lite sämre på sikt att köra med rapsolja inblandat.

Någon som vet?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Diesel

Mina bästa klubbkompisar..frågan var ställd om sydeuropa,tror inte att Agrol och andra aktörer vet ett dug om det.Hallo..folk kör på det billigaste man kan hitta och skitter i miljöaspekter.Fast å andra sidan det blir lite halkit när det regnar.Har egna erfarenheter...:santa1:
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Diesel

Håkan.

Funderar du på rapsolja så krävs basic följande:

1. Tjockare bränsleledningar
2. Någon form av förvärmning av bränslet(rapsoljan)
3. Insprutare med högre öppningtryck samt inställning .

Detta gäller för dieselmotorer(förkammardieselmotorer ) och inga TDI motorer.

källa: Golf Umbau für PÖL

mvh
Werner
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Diesel

I min kommun där jag bor, Tyresö, så skulle man för några år sedan bli "riktigt miljövänliga" och började övergå till rapsolja på kommunens entrepenad maskiner. Det funkade illa nån månad, sen funkade det inte alls.. Det blev massor av stillestånd då filter, spridare, pumpar mm satte igen sig. Folk ringde till Tekniska kontoret och undrade vad f-n dom körde sina fordon på? Det luktade gatukök så det heter duga! Jag kommer ihåg att jag själv funderade på hur dom hade lyckats få snöplogen att gå på pommes frites.. Det är nog bättre att lätta lite på lädret och tanka riktig diesel istället, annars har vi nog inte råd att äta snart när maten kommer att klassas som drivmedel...
 

K & P Express

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Zuback, jag tror att du är fel ute om du drar alla över en kam med påståendet att vi 'skiter i miljöaspekter' och kör på det som är billigast.
Själv gör jag absolut inte, tvärtom.
Miljön angår oss alla, låt ta ett gemensamt ansvar kring miljön, ett litet bidrag från var och en gör en stor verkan i slutändan, man kan inte bara tro att alla andra ska bidra.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Hej.

Lite mer om Rapsolja.
Man får skilja på Rapsmetylester = RME och ren rapsolja alltså matoljan.

RME är aggresiv mot vissa gummityper och fordonen skall därför vara anpassade för RME. Jag troe att dom flesta nya fordon är det. RME har problem vid 10-grader och lägre,
filren sätts igen.
Ren rapsolja är inte aggresiv men tål kyla ändå sämre. kan ändå användas vintertid 30 - 40 % inblandning.

Med dagens Dieselpriser är Rapsolja ett alternativ sommartid. risk finns dock för sotbeläggning i motorn. har ingen egen erfarenhet av längre användning av rapsolja men
dom som har det kan väl skriva här om detta.

Jägarn:snowman-2-icon:
 
F

F.d. 12848

Guest
Sv: Diesel

När jag arbetade med byggnadtion i gruvorna i kiruna använde vi gruvdisel det är vad vi har i dag att köra på i Sverige
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Diesel

jag har över 4000 mils erfarenhet av KALLPRESSAD rapsolja, INTE RME.
kör numera en golf på ca 30%, då det börjar bli lite kallt.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Diesel

Såg din fina bil och ditt svar. Har du verkligen inte partikelfilter på din nya 08:a. Då lever du inte
upp till att vara mijövänlig, det viktigaste har du missat.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.695
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Sv: Diesel

Common Rail dieslar är ju inget enhetligt. De finns i tre-fyra olika generationer. Det som är gemensamt är just Common Rail, gemensam reservoar för bränslet under högt tryck. Var som skiljer är spridarna och insprutningstrycken. De äldre har magnetventilstyrda insprutare och ett"moderat" högt tryck. Senare har allt högre tryck och piezoelektriskt styrda inssprutare. Piezoel. styrning innerbär exaktare styrning så att man kan pytsa in bränsle i omgångar och få en jämnare o tystare gång. Jag vill minnas att man även varierar insprutningstrycket beroende på belastning. Fiat kallar den senare typen för Multjet.
Huruvida de går att köra på rapsolja eller RME har jag ingen erfarenhet av. Och fabrikanterna har ju inget att vinna på att uttala något godkännande för annat de bränslen som säljs och godkända av myndighterna.
 
Toppen