• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Drivmedelspriserna fortsätter rasa så står det i dagstidningarna.
Ljuger dom?
SÅIFA höjde priset på diesel igår varför isåfall?
 

Olle Jonsson

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
ÅFA-priset sätts veckovis baserat på föregående vecka. V 13 höjde Preem priset på diesel, det slår igenom på ÅFA-priset denna vecka
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
de oljeproducerande länderna behöver ha pengar till skyddsutrustning om det finns att få tag i för covid-19 !
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Skillnaden beror på att diesel går i stor utsträckning till transporter av varor, jordbruk etc etc som fortfarande snurrar på. Bensin används mest till personbilar, som i nuläget i stor utsträckning står stilla.

Kan man inte skifta tillverkningen då, så att man gör lite mer diesel och lite mindre bensin nu när bensinpriset störtdykt? Nä se det kan man inte, för ur en liter råolja kommer en viss mängd diesel och en fix mängd andra produkter däribland bensin, så man måste slumpa bort bensinen i det här läget.

Crude_Oil_Distillation-sv.png
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Skillnaden beror på att diesel går i stor utsträckning till transporter av varor, jordbruk etc etc som fortfarande snurrar på. Bensin används mest till personbilar, som i nuläget i stor utsträckning står stilla.

Kan man inte skifta tillverkningen då, så att man gör lite mer diesel och lite mindre bensin nu när bensinpriset störtdykt? Nä se det kan man inte, för ur en liter råolja kommer en viss mängd diesel och en fix mängd andra produkter däribland bensin, så man måste slumpa bort bensinen i det här läget.

Crude_Oil_Distillation-sv.png
Tja kortsiktigt kan det nog stämma, men historiskt var andelen bensin ur ett fat mycket högre än idag. Så det går nog att skruv på den processen, men det låter sig kanske inte göras utan investeringar & ombyggnader?
 

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Redan idag sågar man sönder molekylkedjorna i tjockolja så att man utvinner mer lätta produkter typ diesel. Detta gör man i en cracker. Det är bl a detta som gör att dieselprodukterna är mer instabila än rakt raffinerade dito.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Vid en första destillering kommer ut cirka 25% bensin och 10% diesel har jag för mig, beroende på kvaliteten på råoljan. De kvantiteterna plockar man undan, och sedan krackar man, som ThomasA säger, tjockoljan och destillerar igen, och då kommer en till kvantitet bensin och diesel ut.

Vet inte om man kan styra krackningsprocessen så väl att man kan justera andelen diesel vs bensin, men det är mängden tjockolja, asfalt och dylikt, som har ganska lågt värde som man minskat, genom krackning. Man kan inte "bygga ihop" längre molekyler så att t.ex. bensin eller fotogen blir till diesel.
 
Toppen