• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Diesel kontra bensin

F

F.d. 50334

Guest
Vilket är fördelaktigast ? Diesel eller bensin motor ? När man pratar om personbilar sägs det att man får köra rätt mycket med en diesel om man ska tjäna in den, men vad med en husbil ? Man kör kanske inte så mycket med en sådan.
Varför finns det bland nya bilar bara dieslar ?
Det måste finnas både för och nackdelar med respektive drivmedel, vilka.
Om vi pratar om äldre husbilar har jag fått för mig att dom väsnas mer och är motorsvagare. Är detta rätt ?

Blivande husbilsägare
Ulf Stensson
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Diesel kontra bensin

Varför finns det bland nya bilar bara dieslar ?

Det stämmer faktiskt inte.
De flesta husbilar som säljs i världen är bensinare.
Det fins dock ett stort "men", en bensinare måste vara stor för att orka med en husbil.
Dessa stora bensinare finns endast i USA, där dom säljs i drivor.
det är V8 och V10 motorer på 6 till 6,8 liter. 300-370 hp
Kolla på denna pdf; https://www.fleet.ford.com/showroom/specialty_vehicles/Class_A_brochure_2011_LoRes.pdf

En husbil drar så mycket bränsle att de ca 30% lägre förbrukning som en diesel har, gör mycket pengar.
Moderna dieslar är ju tillräckligt tyst och kraftfulla, dvs inget behov av bensinare i Europa.

Map äldr bilar, bensinare är ofta starkare och tystare än en lika gammal diesel.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Rolig frågeställning, kan inte låta bli att ge min syn på saken.
Först, det är stora skillnader då man pratar om moderna dieslar och äldre liksom moderna bensinmotorer och äldre.
Sedan är det lätt att blanda ihop personbils och lastbilsteknik då det gäller avgaskrav, kundkrav mm, husbilar runt 3,5 ton har änn så länge i första hand modern personbilsteknik.

Gamla husbilar:
Äldre "sugdieslar" av förkammarmodell har låg effekt, hög förbrukning (sett till effekten) och högre motorljud.
De kan vara något svaga i en husbil på 3-3,5 ton, lustigt nog finns det en del bensinmotorer från förr som är ännu svagare/tristare med ännu högre förbrukning.
Motorn hos äldre husbilar var tydligen inget man satsade allt för mycket på när de byggdes.
Min åsikt: Det är ofta dött lopp mellan bensin/diesel när man jämför gamla husbilar.
Fördelen med bensinmotorn är billigare reparationer och tystare gång, sugdieseln tar och andra sidan något mindre bränsle och kan vara minst lika stark.
En väl justerad gammal turbodiesel kan gå relativt bra (riktigt bra för sin tid) men om man inte utför service/reparationer själv kan det bli dyrt att få den dit.
Det är vad jag anser om gamla bilar.

Nyare dieselmotorer har i stigande grad med årsmodellen utvecklats till att vara det enda alternativet i lätta/medeltunga lastbilar.
I tunga lastbilar är det 50-60 år sedan dieselmotorn tog över allt i europa.
Som sagt har de (minst) 30% lägre förbrukning och mer kraft genom hela varvtalsområdet jämfört med en lika stor ottomotor utan turbo.
En ottomotor med turbo har lambda ner mot 0.7 under hög last vilket då ger mycket hög förbrukning, för hög för att fungera i en husbil i europa.
En enorm bensindriven jänkemotor fungerar bra om man bor i ett land utan drivmedelsskatt=USA.

Värt att tänka på är att den moderna dieselmotorn i tunga lastbilar samt personbilar är teknik från europa.
I USA bygger man jättestora dieselmotorer med lägre effekt, högre förbrukning och högre avgasutsläpp, i asien bygger man små lastbilar.
Den moderna personbilsdieseln är utvecklad i och för europa och har en del gemensamt med lastbilsdieseln.
Intressant är att den starkaste lastbilsmotorn tillverkas av Volvo eller Scania, alltid av dessa två!
De har dessutom lägst förbrukning (BSFC, förbrukning per kWh) samtidigt som de har de renaste motorerna.
Helt klart imponerande teknik, här leder europa stort!
Så att köpa ett tyngre fordon som drivs av dagens ottomotorer(bensin) är inte intressant för kunder av tunga eller medeltunga lastbilar, en husbil på 3-5 ton ska därför ha dieselmotor vilket medför att ottomotorn är snart helt utdöd i dessa fordon.
Tyngre bilar än så finns bara med dieselmotorer om man håller sig på denna sidan om atlanten.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026
Sv: Diesel kontra bensin

Jag tycker även att man ska tänka långsiktigt och inte köpa en "svårsåld" husbil.
Även fast de äldre husbilarna inte har lika stora skillnader som nyare i förbrukning och kraft så tycker jag att man ser tydligt på blocket att de äldre bensinarna är iskalla på begagnat-marknaden.

Därför så föll valet naturligt på en diesel nu när vi köpte vår första husbil :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.018
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Diesel kontra bensin

Hej, eftersom vi bara brukar vara ett tiotal medlemmar som försvarar gamla bensinbilar när det gnälls på dem så är det väl dags igen :D.

Det finns många fördelar också.
Om man pillar lite med dem så går de inte alls så slött som de flesta tror.
Lätta att laga och hålla ordning på.
Tysta och behagligare att åka med, än en gammal dieselmotor som hindrar normala samtal under färd.
Mer än två tusen billigare i skatt om året, och inte alls så kalla som många tror, bland de som vill ha en bensinare :).

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Jag delar JANKROs åsikt (även om vår dieselbil går tyst nog för oss, samtal i 100km/h är inga problem) och hoppas att det framgår i mitt förra inlägg, det finns ingen anledning att välja bort en bensinare när man tittar på gamla husbilar.
Skatten är som nämt lägre och andra fördelar finns som sagt (billigare reparationer,, tystare gång).
Men om det ligger något i att fler föredrar dieslar även hos 20 år gamla husbilar är det faktiskt ett till argument för bensinaren, stämmer det bör man kunna få tag på en finare bil till lägre summa om man köper en med bensinmotor.
Så sammantaget är troligvis bensinmotorn kanske det bättre och billigare valet när man ser på gamla husbilar?

Men frågan gällde som jag läst den diesel jämför med bensin över alla årsmodeller?
Om tittar på nya eller nästan nya husbilar finns det enbart dieselmotorer i dessa, detta eftersom det inte finns några skäl till att välja en bensinmotor i ett nyare fordon som är så stor som en husbil.
 
Senast redigerad av en moderator:

HusbilsBjörk

HBK Medlem
Inlägg
465
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
466
Medlemskap
2025
Sv: Diesel kontra bensin

Hej på er
Håller också men JANKRO...
Vår gamla bil en Solifer från -88 var en bensinare och vi var helnöjda med den, billigare skatt än en disel och något högre förbrukning men totalt sett så cvar det nog ingen större skillnad. Ljudnivån inne i bilen var med bensinaren klart mycket bättre än en disel från samma år. Visst det var ingen raket direk men en disel från samma år var inte snabbare. Med ett behagligt semestertempo 80-85 kmh så tog vi oss genom Europa 2 somrar utan större bekymmer. En modern bil däremot med en modern motor så är nog dagens dislar att föredra helt klart
Mvh Claes
HusbilsBjörk
 
F

F.d. 50065

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Ett glädjade pris på diesel i Danmark,,när jag tankade där i Juli så kostade dieseln 10.61 DK,,det är c:a 12.49 SEK,,och så är den fetare och smörjer bättre och den drar ner förbrukningen på min husbil till 0.86 l/mil,,annars drar den 1.06 med svensk diesel,,det är skillnad det,,,
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.764
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Diesel kontra bensin

Jo, det stämmer med Danmarks pris, men det finns stora prisvariationer mellan orter och bolag.
 
F

F.d. 50334

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Tack för alla svar, roligt med alla intresserade och kunniga personer här !
Mvh Ulf Stensson

Jag kommer att starta en ny tråd angående bränsleförbrukning.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

För mer än 80% av husbilsåkarna skulle det räcka med en "bensinare":wink:
Även om bilen är utrustad med den värsta vridmonstermotorn så har många jäkligt svårt att få upp bilen i trafikrytm....................

Jag pratade med en klubbkompis i Hellingehafen för en vecka sedan och han snackade om sin nya värstingdiesel som var utrustad med "chip" och allehanda jox.

På väg mot Färjan i Putgarden så kom vi ifatt en kö som mössade sig fram i 60-70 km/h och längst fram så var det en dekalutrustad (våran) husbil som hindrade trafiken.

Gissa vem...:rolleyes:
På färjan så frågade jag honom om bilen var sönder...........

Anders som ALLTID följer rådande trafik och det gjorde vi även på den tiden då vi åkte bensindrivna husbilar.
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Di här kraftiga chippade h. bilarna? Orkar dom inte dra förbi bilar som kör 65-70 dom klarar ju att dra förbi stora tradare?
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Jag kommer ihåg den tiden det var 70 km för husvagnar det var samma visa då!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Så är det Montreal:)

Egentligen handlar denna tråd om Bensin vs Diesel, så för att återkoppla till trådstartaren så kan jag tala om att efter att vi just har kommit hem efter en rundtur runt i kring Tyskland så upplever jag iaf att det vore absolut inga som helst problem att göra denna tur med en "bensinare". Snittfarten i Tyskland vare sig man åker Autobahn eller på småvägar är inte högre än i Sverige.

Fast lite utanför denna tråd igen:oops:, så har vi på detta forum pratat mycket om hur vi skall uppträda på ställplatser o.sv.

Jag tror att det är dags samtidigt att vi tänker lite på hur vi skall köra för att inte reta upp andra trafikanter.

Kanske läge för en ny tråd??????

Ha det gott
 
F

F.d. 7947

Guest
Sv: Diesel kontra bensin

Bensindriven ny husbil, finns den?
Kör Fiat 2,8 JTD på 1 l/mil i snitt. Småvägar, autobahn och över Gross Glockner. 400 mil sammanlagt i sommar. Det värsta oljudet är vindbrus och däcken.
 
Toppen