Sv: Diesel kontra bensin
Rolig frågeställning, kan inte låta bli att ge min syn på saken.
Först, det är stora skillnader då man pratar om moderna dieslar och äldre liksom moderna bensinmotorer och äldre.
Sedan är det lätt att blanda ihop personbils och lastbilsteknik då det gäller avgaskrav, kundkrav mm, husbilar runt 3,5 ton har änn så länge i första hand modern personbilsteknik.
Gamla husbilar:
Äldre "sugdieslar" av förkammarmodell har låg effekt, hög förbrukning (sett till effekten) och högre motorljud.
De kan vara något svaga i en husbil på 3-3,5 ton, lustigt nog finns det en del bensinmotorer från förr som är ännu svagare/tristare med ännu högre förbrukning.
Motorn hos äldre husbilar var tydligen inget man satsade allt för mycket på när de byggdes.
Min åsikt: Det är ofta dött lopp mellan bensin/diesel när man jämför gamla husbilar.
Fördelen med bensinmotorn är billigare reparationer och tystare gång, sugdieseln tar och andra sidan något mindre bränsle och kan vara minst lika stark.
En väl justerad gammal turbodiesel kan gå relativt bra (riktigt bra för sin tid) men om man inte utför service/reparationer själv kan det bli dyrt att få den dit.
Det är vad jag anser om gamla bilar.
Nyare dieselmotorer har i stigande grad med årsmodellen utvecklats till att vara det enda alternativet i lätta/medeltunga lastbilar.
I tunga lastbilar är det 50-60 år sedan dieselmotorn tog över allt i europa.
Som sagt har de (minst) 30% lägre förbrukning och mer kraft genom hela varvtalsområdet jämfört med en lika stor ottomotor utan turbo.
En ottomotor med turbo har lambda ner mot 0.7 under hög last vilket då ger mycket hög förbrukning, för hög för att fungera i en husbil i europa.
En enorm bensindriven jänkemotor fungerar bra om man bor i ett land utan drivmedelsskatt=USA.
Värt att tänka på är att den moderna dieselmotorn i tunga lastbilar samt personbilar är teknik från europa.
I USA bygger man jättestora dieselmotorer med lägre effekt, högre förbrukning och högre avgasutsläpp, i asien bygger man små lastbilar.
Den moderna personbilsdieseln är utvecklad i och för europa och har en del gemensamt med lastbilsdieseln.
Intressant är att den starkaste lastbilsmotorn tillverkas av Volvo eller Scania, alltid av dessa två!
De har dessutom lägst förbrukning (BSFC, förbrukning per kWh) samtidigt som de har de renaste motorerna.
Helt klart imponerande teknik, här leder europa stort!
Så att köpa ett tyngre fordon som drivs av dagens ottomotorer(bensin) är inte intressant för kunder av tunga eller medeltunga lastbilar, en husbil på 3-5 ton ska därför ha dieselmotor vilket medför att ottomotorn är snart helt utdöd i dessa fordon.
Tyngre bilar än så finns bara med dieselmotorer om man håller sig på denna sidan om atlanten.