• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Diesel i vattentanken

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Hej!

Hjälp vad gör jag? Har tankat 5,71 liter diesel i vatten tanken, problem nr två har kört i gång vattenpumen 15 sek i kranen på toa. Går det att rengöra tanken, pumpen, (har tryck pump)
slangen till kranen, Eller är det bara att byta ut allt? Hela långhelgen är förstörd???? Har tömt o hällt i klorin två gånger.
MVH
Uno Larsson
 
F

F.d. 53236

Guest
Sv: Diesel i vattentanken

Hej

:wall: Gjorde samma sak en gång, och förhoppningsvis inte mer...

Tömde ur all disel ca 2 liter, körde varmvatten och maskindiskmedel i tanken, (löddrar mindre än vanligt diskmedel) sköljde ur med mycket varmvatten.
Körde även igenom vattenspolningen till alla tappställen, därefter tömde jag i ättika i den tomma tanken och lite vatten 50/50 körde igenom detta flera gånger.
Det blev acceptabelt, men vattnet sluktade lite diesel ett bra tag efteråt. Men jag överlevde :)

Lycka till med saneringen

Anders
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Diesel i vattentanken

Hej, har du tur så kanske du inte fick in diesel i pumpen slangar m.m.
Ta bort säkringen till pumpen direkt så inte pumpen går igång av misstag och pumpar mera vatten innan du tömt tanken och sanerat den.

När du tömt tanken så öppna kranarna och ev. tömmningsventil, samt troligen en backventil i eller vid pumpen så vattnet i slangsystemet rinner ut och/eller tillbaka till tanken och inte in i slangar där det ännu inte varit. Blås gärna i de öppna kranarna för att hjälpa vattnet bakåt i systemet.

När du tycker du har sanerat tanken efter bästa förmåga kan du åter koppla in pumpen och ev. sanera slangsystemet om det behövs.
Det vore ju toppen om du kunde vara säker på att ingen diesel gick in i v.v. beredaren. Spolade k.v. eller v.v. på toan ?

Töm v.v. beredaren och kläm gärna ihop ingående slangen till den så inget vatten går in i den förrän du är klar med saneringen. Håll också koll på så v.v. beredaren inte är igång på något energislag förrän det åter finns vatten i den.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

Ps. Såg för sent att du redan börjat med klorin m.m. Men försök ändå att inte pumpa in mer vatten i slangsystemet och v.v. beredaren förrän tanken är sanerad till max.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Diesel i vattentanken

Hej
Du får väl göra som man gjorde förr när vi köpte mjölk hos bonden.Skummade av grädden.Du får göra lika nu.
Hur kan man förväxla vatten intaget med bränseintaget.?
/Vidhem
 
Toppen