• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Detta med vikt

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027
Enl transportstyrelsen: Tjänstevikt= fordon, verktyg, reservhjul, bränsle, smörjolja, kylvatten, föraren.

Idag vägde jag våran bil på vågstation norr om Mariestad, 3560 kg.

Ca 10 liter diesel tom gråvattentank, ca 50 liter vatten, halvfull toa, lite käk, några pilsner, kläder, ensam i bilen, bestick o plastporslin, bord och stolar i garaget.

Jag bedömer att jag har ca 200-220 kg med mig utöver tjänstevikten som är 3210kg, totalvikten är uppvägd från 3500 till 3850 kg. Som jag ser det så ligger den faktiska tjänstevikten över 3500kg.

Det är för mig en gåta hur denna bil en gång har kunnat registrerats med tjänstevikt 3210 kg och totalvikt 3500kg.

Så när hustrun och lite mer mat å annat är med så får vi lägga till 200 kg. Då väger vi 3760 kg, minst. Så handlar vi nåt på våra resor så ligger vi nog lite pyrt till. Sja kolla på några andra vågar i närheten.
>Blasse

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Detta med vikt

Din bil är inte ovanlig och du klarar dig ju ganska bra efter uppvägningen. Det vimlar av bilar som är mycket värre ute. Viktskojeriet pågår dagligen också på kända märken och hos stora och välrenomerade handlare. Hundratals kanske tusentals blir lurade att köpa oandvändbara bilar. Det finns många trådar i detta ämne

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Problemet kommer om vi ska ha med ytterligare två pers, regad för 4 bältade platser. Två pers till blir ca 250 kg kanske
>Blasse

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Ledsen att ni tillhör de som blivit lurade. Jag har haft två bilar med samma problem innan jag blev uppmärksammad på eländet i detta forum. Det blev bilbyte för mig. Det är tyvärr få bilar som kan fyllas med både passagerare och last utan att få överlast. Man får titta på vad man själv behöver, väga bilar och köpa något som räcker till. Vi har en stor bil med bra lastvikt men om jag fyller den helt blir det överlast där också. Risken att bli vägd är ju ändå inte så stor och har man som jag 250l vattentank får jag dumpa litet vatten.

F

F.d. 55554

Guest

När vi köpte vår Rapido så blev den vägd, 2910kg = 590kg till godo.
2 nya solceller i Portugal våren 2013.
Vägde i fredags 3460kg,
Kvarts tank diesel, 40 l färskvatten, inget i toa/gråvatten.
Det var jag frugan och hunden + det som är i bilen eftersom vi bor i den.
Tidningar och inte minst 6 kg Zoe'gas kaffe inför resan söderut.
Inte mycket att spela med.

Jojje

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2025

Man ska nog inte dra alla bilar över samma kam. Vår Byrstner 660 väger enligt papperen 2900 kg i körklart skick. På väg ner till Moseldalen vägde vi oss i Helsingborg i onsdags och vågen stannade på 3160 kg med full packning, fylld vattentank, två fyllda gasflaskor, halvfull dieseltank, cyklar på stället mm. Jag drar slutsatsen att tillverkaren inte har snålat vid vägningen och vi har ordentligt med marginal för att handla på hemvägen. Bilen uppfyller vårt behov till 100% och totalvikten 3500 kg var helt rätt. Men viktigt att man gör en ordentlig beräkning på vad lasten och extrautrustning kommer att väga innan man bestämmer sig för köpet.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

När vi köpte vår Rapido så blev den vägd, 2910kg = 590kg till godo.
2 nya solceller i Portugal våren 2013.
Vägde i fredags 3460kg,
Kvarts tank diesel, 40 l färskvatten, inget i toa/gråvatten.
Det var jag frugan och hunden + det som är i bilen eftersom vi bor i den.
Tidningar och inte minst 6 kg Zoe'gas kaffe inför resan söderut.
Inte mycket att spela med.

Jojje

Tyvärr har du ju inget att spela med. Med ful vatten och dieseltank ligger du ju 20% i övervikt.
Den borde gå att väga upp till 3850 vilket skulle ge hyffsad marginal. Det är svårt att klara vikten på 3,5 tonnare om de inte är små.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tjänstevikten på en husbil är tämligen ointressant då man inte vet vilka tillbehör som fanns då bilen blev besiktningsregistrerad. Det som verkligen är viktigt är totalvikten. På vår bil är den 3850 kg och den får inte överskridas.

Vår tjänstevikt var satt till 3140 kg men det måste ha varit innan de installerade vattenburen värme, stor taklucka, markis, radio, TV mm. Jag fyllde diesel och vatten, hade två fulla gasoltuber och körde upp på en våg, 3500 kg. Tur att frugan väger lite så vi kan fylla på med lite mat och kläder på våra resor, 350 kg.

När vi sen ska hem tömmer jag vattentanken och har bara 30 l diesel. Det gör att jag kan lasta 230 kg med andra vätskor.

Vi väger aldrig över 3850 kg (har inte råd). Fast när jag tänker efter så om man blir tagen i Sverige så räknas böter på hur mycket man överskridigt lastvikten. I vårt fall är lastvikten 710 kg inkl vattenburen värme, stor taklucka, markis, extra bodelsbatteri, radio, TV, dator, routrar, diesel, vatten, gasol, mat, kläder, frugan och allt man asar med sig i förrådet.

Toppen