• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta hände mig igen

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
När jag började min resa igår såg jag att min laddningslampa lyste på instrumentpanelen men tänkte att batteriet bara var lågt laddat och att lampan nog skulle slockna efter nya mils körning. Den slocknade inte så efter 1 timmes
körning började även ABS-lampan lysa och hastighetsmätaren lade av. Kör av E18 in på en mindre väg och stänger av motorn. Försöker igen att starta motorn men nu händer ingenting. Får bärgning till MTbil i Bålsta där man försöker ladda upp batteriet men instrumentpanelen löper amok och allt låter och blinkar samt en låssymbol dyker nu upp som jag inte sett tidigare. Det är fredag em och verkstaden skall stänga för helgen. Man ska titta på min HB efter helgen. Till saken hör att jag bytte generatorn förra året och att jag satte in ett nytt batteri nu i maj efter att batteriet trots underhållsladdning via en Ctec laddat ur under vintern. Visserligen är min HB från 2002 på en Ducatochassi med robotlåda men man får en orokänsla i kroppen varje gång ngt något nytt går sönder. Det är ju meningen att resan skall vara avkopplande och rofylld och som det heter att själva resan är målet. Kan det vara så att jag har någon form av smygström eller kan en Ctec via nätladdning under en lång tid koka ut batteriet? Vi får se vad man säger på verkstaden när dom tittat närmare på min HB men dom kliade sig i huvudet vid en första titt. Man försökte hitta uttaget för datordiagnosen men det var tydligen svårt. Tacksam för synpunkter.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Hej. En rättelse. Min generator har bara fallerar EN gång. Det var när två kablar låg för nära turbo och smälte ihop och orsakade kortis. Det var kablarna till oljelampan och batteriindikatorn och dessa gick upp till instrumentbrädan. Detta åtgärdade i aug. förra året. Man satte då in en ny
Boschgenerator.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
JANKRO. Nu är det inte växellåda som är trådens tema men i min instruktionsbok står "att den automatiska växellåda som finns Fiat Ducati är elektroniskt styrd och att den har fyra växlar framåt plus back. Växellåda är " adaptiv" och anpassar sig efter förarens körstil. Har jag en riktig automatlåda eller en robotlåda i bilen? Boken är tryckt 2002.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
JANKRO. Nu är det inte växellåda som är trådens tema men i min instruktionsbok står "att den automatiska växellåda som finns Fiat Ducati är elektroniskt styrd och att den har fyra växlar framåt plus back. Växellåda är " adaptiv" och anpassar sig efter förarens körstil. Har jag en riktig automatlåda eller en robotlåda i bilen? Boken är tryckt 2002.

Ducato 244 2002-2006 är den enda Ducato före X290 2019- som har levererats med en konventionell automatlåda ( från ZF ) Robotlådan kom i Ducato 250 2007-.
 

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Fredag 28 aug. Har precis varit i kontakt med Lennart på MTbil och han har hittat en avbränd ledning vid en 150 A plattsäkring vid +- polen på startbatteriet. Det var tydligen inget fel på säkringen utan det var bara ledningen som var avbränd intill säkrigen. Jag trodde det bara satt en säkringsdosa på 100 A på +- polen. Han hittade även 2 andra plattsäkringar där men dom var ok. Kan någon säga var denna sönderbrända ledning går till? Är det till startmotorn? Mvh Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fredag 28 aug. Har precis varit i kontakt med Lennart på MTbil och han har hittat en avbränd ledning vid en 150 A plattsäkring vid +- polen på startbatteriet. Det var tydligen inget fel på säkringen utan det var bara ledningen som var avbränd intill säkrigen. Jag trodde det bara satt en säkringsdosa på 100 A på +- polen. Han hittade även 2 andra plattsäkringar där men dom var ok. Kan någon säga var denna sönderbrända ledning går till? Är det till startmotorn? Mvh Hans

Den stora frågan i sammanhanget är ju hur en ledning som är säkrad med 150A kan brinna av före säkringen smälter? Var kabeln redan delvis av/skadad?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Precis vad jag tänkte.
Dålig klämd otät koppling?
Borde luktat bränt.
Ingen svår felsökning.
Det felet borde hittats på en gång.
Lite suspekt!

Det kan ju finnas många underliga fel på en gammal husbil om det är många som har varit där och rotat, Detta gäller ju förmodligen huvudsäkringen mellan batteri och startmotor, kanske något tidigare ägare har lyft av pluspolen i tid och otid, och därigenom efter hand "lirkat av" kabeln.
Vad jag menar är att det är inte alldeles enkelt att felsöka, trångt är det också vid batteriet!
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.389
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan ju finnas många underliga fel på en gammal husbil om det är många som har varit där och rotat, Detta gäller ju förmodligen huvudsäkringen mellan batteri och startmotor, kanske något tidigare ägare har lyft av pluspolen i tid och otid, och därigenom efter hand "lirkat av" kabeln.
Vad jag menar är att det är inte alldeles enkelt att felsöka, trångt är det också vid batteriet!
Ja du har rätt
Dessutom är bodelen fullproppad med el, inkl. bildelen.
Integrerade i varandra härs och tvärs.
Elen kan dessutom vara ombyggd på många olika sätt.
 

svenhol

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
15560
Medlemskap
2024
Hej! Denna kabel matar ett stort antal saker, via ett flertal andra säkringar. Skickar med lite olika filer på elsystemet, Ducato 2,8Jtd upp till 02/2005, vet inte vilken motor du har men det borde vara samma, kan kolla detta senare annars.
Börja titta på "Ducato el" det är elschemat, med batteri och säkringsdosa på batteri, där 150A säkringen sitter
Hoppas det hjälper, har original verkstadshandbok på CD, om du behöver något mer.
Mvh Sven
 

Bilagor

  • Ducato info.pdf
    52,1 KB · Visningar: 52
  • Ducato start.pdf
    184,9 KB · Visningar: 39
  • Ducato el2.pdf
    387,6 KB · Visningar: 31
  • Ducato el.pdf
    492,4 KB · Visningar: 42

Hokab

FD HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Stocksund
HBK-Nr
27441
Medlemskap
2022
Hej mina husbilskompisar. Nu kommer, hoppas jag , en slutrapport. Min bilmekaniker säger att bilen nu är i farbart skick och en sten faller från mitt hjärta. Det var tydligen en 150 A-säkring som brunnit. Samtliga säkringar vid batteriet är nu bytta och bilen, enl. Lennart både startar och går.
Jag tackar er för det stöd och engagemang ni visat i denna, för mig, ovissa tid. Det känns tryckt att tillhöra en större skara husbilsvänner.
Slutet gott, allting gott.
Ps. Verkstadens kortläsare har gått sönder av ett blixtnedslag så nu gäller endast kontanter eller swish vid min betalning. Ds
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Ps. Verkstadens kortläsare har gått sönder av ett blixtnedslag så nu gäller endast kontanter eller swish vid min betalning. Ds

Säg till verkstaden att du haft ett blixtnedslag i din plånbok.
Hoppas deras Swish nummer börjar med en etta (1), d.v.s. företagsnummer.
 
Toppen