• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Detta hände mig idag! (fläktproblem)

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi kom nästan hem, stannade bara för att tanka, stängde motorn och drog ut nyckeln. Blev nästan chockerad när cupé-fläkten (ACC) rusade iväg på max hastighet. Hallo, ingen nyckel i tändningslåset, något sådan kan bara inte inträffa! Tänk om man låser bilen och lämnar den på parkeringen till dagen efter? Hur mycket kräm skulle finnas kvar i startbatteriet dagen efter?

Ringde en kompis som förklarade att det troligen är fel på fläktens "motstånd" som gått sönder och släpper igenom 12V till fläkten. Det här borde aldrig kunna inträffa, tycker jag, åtminstone aldrig om ingen nyckel sitter i. OK, nu har jag beställt ett "motstånd" från DE (ingen stor kostnad) och ska testa hypotesen, men frågan kvarstår: hur skydda sig mot något liknande i framtiden för sånt här borde väl aldrig inträffa? Någon som råkat ut för något liknande?

upload_2019-6-12_0-17-17.png
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
990
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Min 2002 Volvo med klimatautomatik gjorde något liknande. Efter körning i varm väderlek kunde den dra igång kupéfläkten på max hastighet en tid efteråt, inte omedelbart efter stopp utan efter kanske 5-10 minuter. Den körde sedan fläkten en bra stund innan den stängdes av. Jag trodde det var ett fel men det var det inte. Det var en avsiktlig funktion för att torka upp kondensvattnet på kylbatteriet i AC:n, om jag minns rätt.

Jag vet inga detaljer om FIATs fläktmotstånd men är inte det till för att möjliggöra att fläkten kan köras med olika varvtal? Jag vet andra bilmärken där ett trasigt (överhettningsskydd i) fläktmotstånd resulterar i att fläkten bara kan köras på max varvtal och inte på något av de lägre. Att den skulle gå igång oavsiktligt för att motståndet är trasigt låter tveksamt men jag har som sagt inte koll på FIATs lösning.

Finns felet fortfarande kvar på er bil eller visade det sig bara tillfälligt?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Varma sommar dagar kan min fläkt i en KIA gå 3-4 min efter jag lämnat bilen
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Hej!
Även min Volvo låter ibland fläkten gå några minuter efter att jag har stängt av bilen. Jag tror att det är helt normalt.

Håller tummarna ;)

//Jocke
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
hur länge gick fläkten på max?
jag tänker ifall den av någon orsak fick order att starta själv.
Att tömma startbatteriet tar väl någon timme med fläkten på max, men går den så länge är det något som är fel.

inte själv råkat ut för detta.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Fläkten var på hela tiden, kanske 45 minuter tills vi landade hos Hedin i Mölndal och kopplade bort strömförsörjning till fläkten. Plockade sedan bort handskfacket under airbagen för att komma åt kablar, värmerör och ventilationskanaler och det fanns inga "plast"-lukter eller upphettade grejer samt vädret igår var helt OK, svalt och regnigt.

Väntar nu på "motståndsgrejen" och återkommer när allt är återställt. Läste lite på nätet om liknande fall och då nämndes även temperatur sensor som var trasig. Ska bli verkligen intressant om det går att lösa gåtan utan Hedins inblandning...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
defekt temp.sensor kan troligen ge fläkten startsignal, hoppas det löser sig enkelt/billigt :)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
När man kört A/C´n har man fått kondens på förångaren. Detta i samband med vissa bakterier som finns i luften bildar en beläggning på förångaren som efter ett tag börjar lukta illa (luktar jordkällare).
För att undvika detta kör man fläkten under en tid efter avstängning för att torka förångaren.
Det är förmodligen inget fel på anläggningen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Nu är gåtan löst och ACC med fläkten fungerar som det skall. Det var "motstånd", eller som det också heter kupéfläkt-reglerare, som det var fel på. Se bild i 1:a inlägget. Bytte den idag och allt går normalt, alla inställningar fungerar och ingen maxfart (utan stop) när nyckeln är utdragen. Det jag lärde mig var att liknande manick sitter i många bilar av olika märken och är bra att känna till "om" någons fläkt skulle börja krångla. Case closed, dags att besöka Norge!

Ha en god Midsommar själva för det ska vi också ha i och med "ett problem mindre" i tillvaron : )
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Bilar o elektronik kan ge mycket konstiga saker. Vår Volvo acc satte igång o köra fläkt med värme för fullt. Vi fick då se att utetemperaturen var minus 18 grader! (Var nog ca 25 grader då) Det var en kabel i dörren till spegeln där givaren sitter. Detta fel skapade då så att bilens funktioner satte igång det som temperaturen uppgett, och då behövs kup'evärme fullt ut.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Svårt att ta bild under passagerar-airbagen men prylen sitter inne i luftkanalen strax innan själva fläkthuset på höger sidan. Kabeln som går till fläkten kommer från klumpen med "motståndet", går inte att missa. Som det verkar, av det jag har sett, dom flesta bilmärken, t.ex. Volvo, Cittra, Renault, osv. har någon form av "fläktmotstånd". Jag trodde först att det handlade om en liten pryl som man löddar på själva fläkten, men ack nej, lite större grej som sticks in i luftkanalen...

Min ser ut så här:
upload_2019-6-19_18-59-48.png

Finns en hel uppsjö av olika "fläktmotstånd" till olika märken:
upload_2019-6-19_19-2-14.png

PeterK: "...hoppas det löser sig enkelt/billigt :)" Tack Peter, det blev inte dyrt!
 
Senast ändrad:
Toppen