• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

detta är ju inte klokt

klingan

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
6635
Medlemskap
2025
Sv: detta är ju inte klokt

När man läser sånt här så kmr tankarna osökt till vad fabriksgarantin/tillverkaren har för värde/ansvar,lr rättare sagt hur länge ska man behöva processa "självklarheter".Men givetvis är ju allt relativt och tolkningsfrågor ända in i benmärgen.Stackars personer som behöver genomlida en sådan fadäs.Kanske ett långt sparande som bara går till "spillror" vem vet.

T

Teddi

Guest

det som är lite #stötande# är ju att återförsäljare släpper detta exemplar,,ock köparen ska behöva sälja den,,sanslöst,,ja sågar hobby,,ock måndagar,,ock tar de väldigt lugnt med mitt kommande köp,,

han har ju inte köpt #grisen i säcken# ens,,inte ens säcken,,

Gert och Helen

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2025

Vi köpte en ny Hobby Toscana 2011, hos Forsbergs. Vi har ännu inte hittat ett enda fel på vår Hobby. Är så glad för detta, när man läser om sådana tråkigheter.

F

F.d. 53014

Guest

Hej!
Om ni inte redan har gjort det, så gå till ARN, jag tror inget företag går emot deras rekommendation.

Lycka till!

F

F.d. 55521

Guest

Det är många företag som struntar i vad Arn säger och då återstår bara tingsrätten

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tror absolut inte att Forsbergs skulle gå emot ett beslut i ARN. IKEA och Forsbergs har allt för bra namn att försvara.

Undrar om det är anmält till ARN överhuvudtaget?

Egentligen vet vi väl inte så mycket om det aktuella fallet, bara läst på Blocket den ena sidans version, som är skriven för att skada både Forsbergs och Hobby.

Vi kanske inte skall döma allt för snabbt och det skulle vara intressant att få höra den andra sidan också.

Men visst låter det hemskt och självklart skall man som nybilsköpare inte behöva möta sådana problem. Trist!

T

Teddi

Guest

klart att de finns hobbyägare som känner sej nöjda,,men nu handlar de ju inte om dom bilarna,,ja själv lider också med denne köpare,,det är ju lätt att dra slutsatsen att leveranskontroll är obefintlig,,
ja kommer att handla i tyskland,,ett par hundra tusen är inte att förakta,,
speciellt inte till dessa leverantörer,,ja tänker på getingens bil också,
,
ja tror att vi som vill betala ett pris som är relevant till varan kommer att få proffshjälp så småningom,,ock då blir de tyskland,,oavsett nytt-beg,,en gubbe som kan tyska,,som hjälpt andra,,med bra resultat,,ja väntar på denne man,,ja har inte bråttom,nån mer bekräftelse kan inte ja själv ge för närvarande,,men den kommer,,

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Låter som ett klokt val Teddi.
Vi har ju en medlem här i föreningen som gärna hjälper till med importköp i Tyskland, Rolandn, kolla hans hemsida HENI.se - privatimportör av fordon. Jag anlitade honom och flera av mina vänner har gjort detsamma och vi är alla mycket nöjda med hans insats, det var värt varenda krona.
Kan garantera att han är seriös till 100%.
Jag kan inte ett ord tyska och fick hjälp med alla kontakter med den tyska firman, han körde ner mig dit första gången vi skulle titta på bilen och hjälpte till med inspektion och prutning och så hem igen, allt på en lång dag, men det gick galant!

/Ludde

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Låter som ett klokt val Teddi.
Vi har ju en medlem här i föreningen som gärna hjälper till med importköp i Tyskland, Rolandn, kolla hans hemsida HENI.se - privatimportör av fordon. Jag anlitade honom och flera av mina vänner har gjort detsamma och vi är alla mycket nöjda med hans insats, det var värt varenda krona.
Kan garantera att han är seriös till 100%.
Jag kan inte ett ord tyska och fick hjälp med alla kontakter med den tyska firman, han körde ner mig dit första gången vi skulle titta på bilen och hjälpte till med inspektion och prutning och så hem igen, allt på en lång dag, men det gick galant!

/Ludde

Nu vet jag ju inte vad han tar, men oavsett så är det en lysande affär för alla som inte vill åka själva.
Det skiljer 100-200.000 kronor även på billigare husbilar (500-600.000 i Sverige).

Peter :)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Ja inte var det några stora summor, tjänade in det bara på prutningen.
Kul med medlemmar som verkligen vill göra något för att hjälpa andra. Vet inte vad han tar nu, det var ju ett par år sen han hjälpte mig, men ta kontakt med honom direkt så får du veta mer.

/Ludde

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Är det något av enklare art så har i vart fall den handlaren jag köpte av skickat reservdelar med post. Skulle det vara något allvarligare typ fuktskada eller nåt är det inte värre än att vi kör dit med husbilen, det är trots allt inte så vansinnigt långt för oss.
När vi köpte bilen hade vi beställt en ny backkamera på den i förväg. När vi skulle hämta den hade vi några dagar i förväg fått reda på att backkameran var restnoterad och han hade inte fått hem den. Vi funderade förståss på hur han skulle ordna detta för oss, vi hade ju ingen lust att åka ner en gång extra för bara en sån sak. Så vi tog reda på vad det skulle kosta att montera en sådan på JR Larmcenter i Lindome, inte långt från där vi bor.

När vi kom ner så frågade han oss om vi hade någon verkstad i närheten hemma som kunde montera kameran. Ja sa vi, det har vi och det kostar x antal euro att göra det. Då gav han oss motsvarande summa kontant och lovade skicka kameran hem till oss direkt när den hade kommit.

En vecka senare kom den och vi beställde tid på JR och fick den monterad.

Sedan är det så att Fiat i Sverige tar fullt ut alla garantier på motordelen/chassiet om det skulle vara något. Dom tar sitt ansvar och står för europagarantin till skillnad från de svenska husbilshandlarna.

När det gäller de andra delarna som t.ex. Alde, Elektrolux/Dometic, m.m. i bodelen, så står även de för garantijobben.

För de pengarna som jag tjänade på att köpa bilen i Tyskland istället kan jag gott och väl ta mig det omaket att vända mig till de olika tillverkarna samt handlaren i Tyskland. Jag tjänade ungefär 250 000 på att handla i Tyskland.
Det är ju till och med en del väletablerade och stora handlare här hemma i Sverige som inte ens tar sitt ansvar för garantiarbeten trots att de själva sålt husbilen. Så det är ju ingen garanti att man är säker bara för att man köpt i Sverige.

/Ludde

T

Teddi

Guest

man kan ju undra varför tyskland är eu-s ekonomiska motor,,
ja besökte tagenevägen (burstner) ock titta husbil,,när han fick reda på att min bil var privatimporterad ville han inte ens byta in den,,efter en stund fick ja ett skambud,,

då frågade ja om de e nån skillnad om jag eller du själv står för importen? han slängde ut mej:D:D
undrar om man måste åka till kina om man får problem med sin volvo:twitcy:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Detta mail har jag fått några gånger fast jag inte ens fått hem husbilen:

"Svara inte på det här e-postmeddelandet som skickas ut av ett automatiskt system.
KONTROLL AV CHASSI

Hej Lindblom Peter,

Du får detta meddelande eftersom den här e-postadressen har använts vid registreringen till Fiat Campers Premium Area.
Viktigt: kontroll pågår
Vi ber dig kontakta Fiat Camper Assistance-verkstaden eftesom det finns kontroller som vi vill utföra ppå ditt fordon. Observera att kontrollen inte är säkerhetsrelaterad och kommer att utföras utan kostnad.
För ytterligare information, ring gratisnumret: + 800.34281111
Som alternativ kan du ringa numret +390244412160.

Chassi: 0213XXXX

Modell: 250

Tack för att du använt dig av våra tjänster. Tveka inte att ta kontakt med oss vid behov av tydligare information.
OBS:
Detta e-postmeddelande har genererats automatiskt från webbplatsen Fiat Ducato Camper
"

Om man registrerar sig på fiatcamper.com får man meddelanden om kontroller -oavsett var man köpt den.

Peter :)

F

F.d. 2591

Guest

Hej Teddi

Jag skulle heller aldrig köpa någon ny husbil i Sverige, skulle jag köpa nytt skulle det bli i Tyskland absolut.

Ha de gott Teddi

Stig. B.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Vi köpte en husbil av just Forsbergs för snart 4 år sedan. Nu i somras fick vi en spricka i duschgolvet. Funderade först om det var någon idé att höra med Forsbergs eftersom den tvååriga garantitiden gått ut och även den treåriga reklamationsrätten.
Ringde ändå upp med ett litet hopp om att kanske kunna dela på kostnaden. Blev faktiskt lite förvånad då Forsbergs direkt lovade byta golvet utan någon kostnad för mig. Reparationen kostar ca. 10 000 kr.

Toppen