• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Detta är inte politik!.. eller...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag skrev och skrev i timmar och försökte förklara och samtidigt förstå dagens religionskrig men jag klarar det inte så jag behöver lite hjälp med det. Finns det någon här som kan förklara varför vapenindustrin tillåts fortsätta med att förse diktaturländerna med vapen av alla de sorter för att döda effektivt och modernt o.s.v. Människor ska inte behöva utsättas för krigsherrarnas lustar hur som helst, inte ens i länder på betryggande avstånd från krigsprofitörerna, vapenfabrikanterna. War is business, you know!

Jag tror inte att det finns några vapensmedjor i öknen!

Jappe

PS. Låt stå! Under natten i alla fall!

Senast ändrad:
S

Staffan W

Guest
Sv: Detta är inte politik!.. eller...

Den enkla förklaringen till Jappes undran är att långt ifrån alla människor är goda. Ganska många och i grupp kan bli mycket onda antingen för att de är rädda, för att de har mycket att vinna eller för att de tror på något som gör dem immuna mot vanlig moral.

Vi vill tro att det är allmänmänskligt att vara mot krig, lidande och förstörelse men det är det inte. Alltförmånga och alltför mäktiga är för krig, för (speciellt andras) lidande och förstörelse.

Tyvärr..

Staffan

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det handlar inte om blodtörst. Det handlar om affärer...

Tillgång och Efterfrågan

Finance-Economy-Stocks-Money-Web-Graphic_20100616142259_320_240.JPG

Från ett soligt Sydfrankrike

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Är detta så konstigt? Det finns väldigt många människor som lever på att sälja vapen. Orsaken är att det är en väldigt lukrativ branch. Terroristernas favoritvapen är Kalashnikov AK47 som är väldigt lätta att komma över i stora mängder från forna östblocket. Det finns även regeringar som förser dessa samvetslösa mördare med vapen för att skaffa sig fördelar & få tillgång till naturtillgångar & makt. Så länge det finns människor på jorden så kommer det alltid att finnas folk som samvetslöst vill tjäna pengar utan tanke på andra människors lidande. I Ryssland, USA & inom EU tillverkas det vapen som på något sätt hamnar hos förbrytarstater & terrorister så girigheten finns överallt. Så länge världen & i synnerhet FN inte har en enad inställning till problemet så kommer detta att fortgå. Det enda man klagar på är den stora flyktingströmmen som "invaderar" västvärlden, det vore kanske bättre att få slut på krigen.

Bennie

S

Sören-6830

Guest

Dessa religionskrig är är ju inget nytt. Läser man t ex "Svunna riken" som beskriver situationen från ca 3000 f Kr och fram mot vår tid så har man ju nästan inte sysslat med annat än krig i de områden som nu är aktuella.
Då var det nog inte vapenindustrin som höll igång dem, utan religionsmotsättningar och önskan att erövra för att flytta fram sina gränser.

R

Rolfevert

Guest

Om man rangordnar olika arter i djurvärlden får man förmodligen svårt att hitta någon art som hotar människans förstaplats när det gäller ondska!
Rolf

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det pågår ännu och är på väg att bli mycket värre. Pyr redan här också:(

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Ganska uppenbart såvida man inte har skygglappar. ..

Det jag skrev tycker jag tydligt visar min åsikt & att jag definitivt inte blundar för det som sker. Dina uttalanden däremot är lite kryptiska. Kan du inte precisera vad du menar med att "ha skygglappar" & "det förstår du säkert"? :confused:

Bennie

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen