• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dethleffs

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025
Sv: Dethleffs

Vi har en Advantage 2013 och på den årsmodellen var skillnaden att Esprit hade ett dubbelgolv samt att golvet undertill var klätt med glasfiberförstärkt plast. Advantage hade Alko högramschassi och Esprit lågramschassi.

2014 verkar Advantage ha Fiat-chassie medan Esprit har Alko-chassi. Det finns två varianter av Esprit 2014, nämligen Esprit och Esprit Comfort och det verkar som om skillnaden mellan dem är att Comfort har dubbelgolv och glasfiberförstärkt golv.

När det gäller lastutrymmena så beror det på vilken av långbäddsvarianterna det gäller.

Detta är vad jag kan komma fram till.
/Lennart

sandsvall

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
7624
Medlemskap
2025

Undrar om någon vet vad max totalvikt är på en dethleffs esprit Comfort, och om det är skillnad på svensksåld eller importerad.

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Enligt den tekniska specifikationen för Esprit Comfort 2014 är 3 499 kg standard men den går att få med 3 850 kg med light-chassit och 4 250 med heavy-chassit. De flesta "importerade" bilarna är nog på 3 499 kg eftersom körkortsundantaget för pb II är rätt unikt för Sverige. I övriga länder är det max 3 500 kg för att få köra med B-kort. Men det kan säkert vara möjligt att väga upp med rätt dokument.
/Lennart

Toppen