• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dethleffs Magic Edition White I DBM 2012

Ted Jondal

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2025
Funderar på att köpa ovanstående bil, men är lite osäker på motorstyrkan i den. Kan bara se att motorn är en 2,3L maxi 130Hk. Någon som vet vridmoment eller har erfarenhet av den ? Räcker motorn till de vanligaste strapatserna ? Det är ju inte varje dag man är i Norge och åker :). Övriga synpunkter mottages också tacksamt. Det är Alde värme i den.

Goldwing

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2025
Sv: Dethleffs Magic Edition White I DBM 2012

Hej Carina & Ted !

Vi har en likadan bil, dock den halvintegrerade varianten, som ni ev. tänker köpa. Samma motor och Alde-värme också. Har kört i sommar till bl.a. Kroatien, genom Österrike på små alpvägar. Vi upplevde motorn som otroligt seg, med bra vridmoment och den sexväxlade lådan är jättebra. Vi hade en annan husbil tidigare med en chippad motor på 160-170 hkr, och vi var också tveksamma, men den är som sagt väldigt trevlig att köra, ni kommer absolut inte att ångra er ! Det finns ju annars alltid möjligheten att chippa den..... Planlösningen är bra och ALDE-Värmen väldigt effektiv och tyst.
Så lycka till och hör gärna av er om det blev någon affär.

Pelle & Anja

F

F.d. 25310

Guest

Funderar på att köpa ovanstående bil, men är lite osäker på motorstyrkan i den. Kan bara se att motorn är en 2,3L maxi 130Hk. Någon som vet vridmoment eller har erfarenhet av den ? Räcker motorn till de vanligaste strapatserna ? Det är ju inte varje dag man är i Norge och åker :). Övriga synpunkter mottages också tacksamt. Det är Alde värme i den.

Hej på er
Jag har samma motor, en 130 Hp Multijet, inga problem.
Hallands åsen mm, passeras på sexans växel, med farthållare på, ex.
Drar ca litern.
Christer

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

tar du 3liters slipper du byta kamrem

Ted Jondal

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
5514
Medlemskap
2025

Tack för alla synpunkter. Det var nog vad jag ville höra. Vi har tittat i många bilar men planlösningen i denna imponerade verkligen. Nu återstår bara det stora problemet, hur ska jag finansiera den !? Det börjar röra sig om stora pengar nu, men man lever ju bara en gång :) Tack igen och jag hoppas vi möts på vägarna någonstans.

Goldwing

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2025

Hej igen!'
Hopas evrkligen att ni får ihop finansieringen, ni blir säkert helnöjda med husbilen och kommer att få många roliga túrer i er fina bil! Hör gärna av er hur det gick!
Pelle o Anja

F

F.d. 29989

Guest

Tack för alla synpunkter. Det var nog vad jag ville höra. Vi har tittat i många bilar men planlösningen i denna imponerade verkligen. Nu återstår bara det stora problemet, hur ska jag finansiera den !? Det börjar röra sig om stora pengar nu, men man lever ju bara en gång :) Tack igen och jag hoppas vi möts på vägarna någonstans.
Det har gått en tid nu = vet inte om ni har hittat er bil än? Hör av er till Tornsprian/Husbilskungen där jag fick ett kanonpris. Mvh Philip.

Toppen