• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dethleff T6611 2008

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2025
Ja då har vi blivit med husbil, en Dethleff.
Vi har inte haft husbil förut men husvagn i 15 år.
Nu ska det bli roligt att prova denna nya livsstil. Kunna åka lite dit näsan pekare el ett planerat mål.
får sätta in lite bilder när vi fått hem den. De jag tog med telefonen är inte riktigt som jag önskade.
:wub:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Dethleff T6611 2008

Grattis till nya bilen. Jag tror att ni kommer att vara nöjd med den. Jag har en lika dan, fast integrerad, och har sedan jag köpte den 2010 tittat och jämfört med andra och inte hittat någon som jag skulle vilja byta med. Vissa egenheter har den väl, men det förefaller som om de flesta husbilar har.

Johan K.

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2025

Grattis till nya bilen. Jag tror att ni kommer att vara nöjd med den. Jag har en lika dan, fast integrerad, och har sedan jag köpte den 2010 tittat och jämfört med andra och inte hittat någon som jag skulle vilja byta med. Vissa egenheter har den väl, men det förefaller som om de flesta husbilar har.

Johan K.

Kul att du har en lika som vår. Egenheterna kommer vi säkert att hitta när vi börjar åka runt skulle jag tro. Är det någon egenhet som du tycker vi ska vara lite uppmärksam på, om egenheten finns även på våran :spinny:
Vi blev jätte förtjust i den när vi kollade. Det är rätt skönt att ha golvvärme och annan komfort när vi har tänkt använda den året runt på olika tider.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

En egenhet som jag tänker på just nu är att jag nu i vår ska byta alla lister utmed innertaket, alltså den vita plastlist som löper runt taket med en ljuskedja under. I min husbil har den börjat vecka sig i överkanten då underdelen har krymt. Jag har också sett detta i andra Dethleffsbilar med liknande årsmodeller. Beträffande er så ser det ut på bilderna som om ni har den list som jag ska byta till.

En annan egenhet som våra bilar delar med många andra är den plastlåda som insteget till husdelen består av gör att det låter mycket vid fört, särskilt vid färd på grusväg. Denna låda har jag isolerat på undersidan med bitumenplattor från Biltema, men det finns andra ideer om isoleringsmaterial.

Sedan har jag haft problem med låsen, som är för veka, men samma där, detta är nog ett problem för många husbilsägare. Vidare har jag försökt att hitta lämpliga isoleringslister för att komplettera de som sitter i utvändiga luckor i husbilen. Som det är nu ligger det alltid vatten på luckan och karmen efter blöt väderlek.

Allt detta, och mer därtill, är ju småsaker och jag är som sagt mycket nöjd ändå.

Johan K.

Tuula & Bertil

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
14546
Medlemskap
2025

En egenhet som jag tänker på just nu är att jag nu i vår ska byta alla lister utmed innertaket, alltså den vita plastlist som löper runt taket med en ljuskedja under. I min husbil har den börjat vecka sig i överkanten då underdelen har krymt. Jag har också sett detta i andra Dethleffsbilar med liknande årsmodeller. Beträffande er så ser det ut på bilderna som om ni har den list som jag ska byta till.

En annan egenhet som våra bilar delar med många andra är den plastlåda som insteget till husdelen består av gör att det låter mycket vid fört, särskilt vid färd på grusväg. Denna låda har jag isolerat på undersidan med bitumenplattor från Biltema, men det finns andra ideer om isoleringsmaterial.

Sedan har jag haft problem med låsen, som är för veka, men samma där, detta är nog ett problem för många husbilsägare. Vidare har jag försökt att hitta lämpliga isoleringslister för att komplettera de som sitter i utvändiga luckor i husbilen. Som det är nu ligger det alltid vatten på luckan och karmen efter blöt väderlek.

Allt detta, och mer därtill, är ju småsaker och jag är som sagt mycket nöjd ändå.

Johan K.

Tack för tippsen, ska kolla upp om vi får liknande problem som ni.
Det där med ljud utifrån när man åker på grusväg har vi testat på när vi körde hem den i helgen. Tack för det där tippset, vi kommer att isolera där vi också.
Vi har ju inte åkt nått mer än hemfärden ännu i den men när man börjar använda den på riktigt så kommer vi säkert på saker som vi kanske måste åtgärda.
En natt har vi provsovit i den och upptäcker att sängarna är fruktansvärt hårda, så i går inhandlade jag nya tjocka bäddmadrasser och så får vi hoppas att åtgärden blev rätt.
:spinny:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Jag kom på en annan "egenhet". Utmed golvet under bordet finns en luftspalt i väggen. Här har jag lyckats tappa ner verktyg och något annat föremål. För att få upp föremålen har jag blivit tvingad att skruva bort innerväggen. Nu har jag satt dit en nät för att förhindra att fler föremål trillar dit. Nu vet jag inte om ni har denna spalt, då jag på era bilder ser att det skiljer lite i inredningen mellan våra bilar.

Johan K.

Toppen