• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det var på tiden......

F

F.d. 51386

Guest
Läser på Aftonbladets hemsida att regeringen förbereder ett lagförslag om att förbjuda störande aktiviteter under bilkörning. Exempelvis rakning, sminkning och naturligtvis mobilanvändande. Det var verkligen på tiden för jag är rätt trött på vinglande fordon ute på våra vägar vars förare har stor förkärlek till att skicka sms och surfa under färden......Jag begriper inte att man inte förstår olämpligheten i att skriva sms under färd, tom på motorväg ser jag det dagligen runt om i Stockholm med tät och hetsig trafik!

Lasse N

FD HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Det var på tiden......

Jag läste i tidningen Motor i dag att ca 85% av förare av tunga lastbilar tittar på film i datorn när dom kör. Hoppas att detta ej gäller medlemmar i HBK.
Lasse

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Förslaget är helt klart bra för trafiksäkerheten. Att göra annat än köra när man sitter bakom ratten är förkastligt.
Om man dock tänker litet längre blir det då också förbjudet att hantera djur och barn när man sitter vid ratten och innebär detta då att de skall sitta fastspända och ignoreras när de påkallar uppmärksamhet ex vid tappade leksaker, nappar mm. De kanske måste ha en skötare med för att få medfölja?:confused: Blir det också som på bussar förbjudet att prata med föraren under färd?:( Rökning, kafe drickande, snaskätning samt snusning är ju också störande aktiviteter som borde beröras och inte längre få ske vid ratten.:)

Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Snart kommer även hjälm i bilen. Jobbigt för yrkerchaufförer om komradion förbjuds. Med den lagtexten kan man inte ens ha handsfree. Undrar om GPS är tillåtet?

Många har sina paddor som GPS:er. Inkommande sms och e-post är ju inte tillåtet.

När jag var litet bäddade mina föräldrar bak i herrgårdsvagnen så att jag kunde sova. Så ut som en säng. Och då var det fri fart på vägarna.

Nej! Det borde vara hjälmlag för ungar som pallar äpplen så dom inte slår sig.

Skoja bara. Det är bra med mobiltelförbud i bilen, men det är inte bra eller miljövänligt om man måste stanna för allt. De största riskerna är ju när vi i bilen ropar till varandra att detta måste du se när man passerar något sevärt. Och blicken försvinner från vägen. Bilen är för vissa ett transportmedel och för andra ett arbetsverktyg.

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej!
Jo du skulle set inslaget om chaffisen som satt & spelade m. trumpinnar på ratten på Autobahn I Tyskland, Jo Polisen körde en husbil i ytterfilen & filmade
syndaren, filmande polis satt där bak högt uppsatt inga problem m.
att se på filmen vad som föregick!
Vem tror att vederbörande fortsatte m. trummandet?
För min del tror jag inte han hade råd att skaffa nya "pinnar"!
Mvh.

quote=Lasse N;552755]Jag läste i tidningen Motor i dag att ca 85% av förare av tunga lastbilar tittar på film i datorn när dom kör. Hoppas att detta ej gäller medlemmar i HBK.
Lasse
Allt som står i tidningen är sant.:twitcy:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

När jag lyssnade på Radio Gotland idag så gällde det även hantera GPS under färd. När man väl ställt in målet före avfärd behöver man inte pilla på GPS'n mer. (Om det inte är en padda förståss)

Enligt ministern fick man bara sminka sig i Göteborg när det var stillastående köer i tunneln. :)

Gammal regel från 50-talet: "Man får ju inte köra bil och ha ena handen på flickan bredvid, låt flickan köra och hålla BÅDA händerna på flickan". :)

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Ja nu är kanske inte Gotland något Föredöme.
Jo "Ryssarna" var nära häromdagen!!!
Sen kan man undra, om trafiken blir påverkad av det ena eller andra där?
Vad vet jag som (aldrig kommer dit)inte har varit dit & ändå lever!!??
Mvh.

Senast ändrad:

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Allt som står i tidningen är sant.:twitcy:
Tyvärr är det många yrkeschaufförer som kollar film under körning har jag sett nattetid. Det var en av de orsaker som fick mig att söka annat jobb, men det är farligare med personbilsförare som sms:ar eller tittar på sina telefoner.

Toppen