• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det var nära..

F

F.d. 10115

Guest
Höll på att köra över en hund för en stund sen..den slet sig och sprang över vägen till en annan hund.Nu var det bara en liten hund och det hände inget men vad hade hänt om det varit en större hund och det hade blivit skador på bilen,är hundar försäkrade mot sånt eller hade ägaren fått betala min självrisk på vagnskadan?

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Det var nära..

Hundar har nog ingen trafikförsäkring, mig veterligen är det bara hästar.
Då dessa måste förhålla sig till trafikförordningen vid ridning på väg.

// Pär

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hundägaren är ansvarig för sin hund.
Om det varit ett barn som smitit från sina föräldrar kan jag inte svara på.
HaDe Hasse Hundägare

Senast ändrad:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Bara som kuriosa:
För några år sedan var det en joggare som sprang på ett anlagt joggingspår någonstans i Göteborgstrakten. När spåret korsade en väg, sprang han rakt ut och blev påkörd av en bil.
Joggaren dömdes för vårdslöshet i trafik, fick böter, och fick betala för skadorna på bilen.
Calle

F

F.d. 53078

Guest

Tur att inte hunden blev skadad. Skador på bilen är lättare att reparera än hunden.
En hund, cyklist eller liknande ingår i hemförsäkringen . Mitt försäkringsbolag sade att det ingick i premien utan förhöjning när dom frågade efter rasen på hunden.(podenco)
Vållande av trafikolyckor, hundbett mm. Och som bonath skriver en person som går, åker skidor, springer eller cyklar kan dömas till vårdslöshet i trafiken och till och med mista sitt körkort. Juan

Maggan o Åke

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
1409
Medlemskap
2025

hej
jag har haft en hund som smitit och blev ihjälkörd i trafikförsäkringföreningen som viltskadefonden är med i (tror jag det heter) fick betala hundens värde men han behövde inte betala någon självrisk.
maggan

F

F.d. 6657

Guest

Höll på att köra över en hund för en stund sen..den slet sig och sprang över vägen till en annan hund.Nu var det bara en liten hund och det hände inget men vad hade hänt om det varit en större hund och det hade blivit skador på bilen,är hundar försäkrade mot sånt eller hade ägaren fått betala min självrisk på vagnskadan?

Jo det är rätt som dom skriver Hundägaren är Ansvarig, är själv hundägare.
Så även om hunden klarar sig bra, men du bromsar till och kanar lite i något.
Så får ju vi hundägare stå för självrisken,
Men om det är en Ko eller annat boskap så är det förarens fel.
H. Olof

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Som kuriosa! :rolleyes:
Om husdjurets ägare hävdar att bilens förare har varit ovarsamt, kan han kräva skadestånd.
Inte ens banverkets jurister klarar sig undan!!!
Miljoner för tågdödade husdjur - Nyheter - www.hallandsposten.se
JvH

F

F.d. 50080

Guest

Bara som kuriosa:
För några år sedan var det en joggare som sprang på ett anlagt joggingspår någonstans i Göteborgstrakten. När spåret korsade en väg, sprang han rakt ut och blev påkörd av en bil.
Joggaren dömdes för vårdslöshet i trafik, fick böter, och fick betala för skadorna på bilen.
Calle

Detta är en skröna. Förare av trafikförsäkringspliktiga motorfordon får alltid betala vid kollision med oskyddade trafikanter. Även om du krockar med en full cyklist på fel sida i mörker utan belysning kommer din försäkring att få betala, och du blir av med bonusen! :(

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Tyvärr så finns det människor som inte gillar hundar och det är helt upp till dom.
Kan bero på dåliga erfarenheter.
Men jag vill gärna påpeka en gång till att en hundägare står som ansvarig
för vad hunden ställer till med. Om det varit en katt som sprang ut framför din bil och
du hade kört på den och eventuellt fått skador på din bil så undrar jag vem som skulle
stå för kostnaden. Jag tycker mest synd om kattägaren som kanske har mist en älskad kompis.

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Vet inte riktigt vem du syftar på,men jag bromsade och stannade i tid utan det var nån fara för hunden....men det var då frågan dök upp.
Vilken tur! Att det inte var ett hjul som plötsligt dök upp framför bilen!:rolleyes:
JvH

bojon

HBK Medlem
Kommun
Enköping
HBK-Nr
617
Medlemskap
2025

Hej.

Jag hade en hund som blev påkörd av en bil. Skadorna på bilen betalades av min hemförsäkring och bilägarens försäkringsbolag betalade för min hund.

//Bosse

F

F.d. 53498

Guest

Man måste kunna stanna före varje förutsebart hinder. Om en hund går i koppel och plötsligt sliter sig loss är det knappast att betrakta som förutsebart hinder. Det är nog att dra det för långt om man skulle kräva av alla trafikanter att sakta ned till 10 km när man passerar en hund med koppel och hundförare. Här kommer det inte bli tal om ovarsamhet från bilförarens sida.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest

Hundägare är strikt ansvariga dvs alltid ansvariga för det hunden orsakar och hemförsäkringens ansvarsdel betalar. Bilförare har liknande typ av skadeståndsskyldighet.

F

F.d. 7282

Guest

VA!! vad har bilförare och hemförsäkringen med varandra att göra ??

// Pär

Toppen