• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det här stod i dagens UppsalaNyaTidning

F

F.d. 25057

Guest
Det diskuteras om 8 ställplatser i Öregrund , politikerna vill bygga men inte "sommargästerna" bilarna skymmer bla. solnedgången :confused:
Läs. :twitcy:

Bilagor

• xxxxxx.jpeg
    xxxxxx.jpeg
    403,2 KB · Visningar: 87

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Det här stod i dagens UppsalaNyaTidning

Jag ville bygga på en strandtomt på Orust för några år sedan men det gick inte för det skulle inskränka på det det "rörliga friluftslivet"! Tomten låg ensligt och svåråtkomligt så inte såg vi något rörligt friluftsliv där inte.

Frågan är om husbilslivet tillhör det rörliga friluftslivet?

I och för sig förstår jag de boende nära vattnet. En mängd bilar, t.o.m. husbilar i deras synfält nära vattnet, stör deras utsikt givetvis! (Nu har jag väl gjort bort mig för gott i den här klubben!) Det borde väl gå att kompromissa lite i sådana här lägen (feskelägen t.ex.)!

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Sen är det ju en fråga vad man köper när man köper en tomt, ingår det oinskränkt rätt till utsikt, eventuellt ända till horisonten? :cool:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Knappast. Det finns smarta markägare som säljer av en bit mark 1 km från stranden med en vidunderlig utsikt. Några år senare säljer de av nästa bit mark, framför den förra försäljningen osv. :wink:

När man köper en fastighet köper man det som står i lagfarten. :)

F

F.d. 8325

Guest

Jag ville bygga på en strandtomt på Orust för några år sedan men det gick inte för det skulle inskränka på det det "rörliga friluftslivet"! Tomten låg ensligt och svåråtkomligt så inte såg vi något rörligt friluftsliv där inte.

I och för sig förstår jag de boende nära vattnet. En mängd bilar, t.o.m. husbilar i deras synfält nära vattnet, stör deras utsikt givetvis! (Nu har jag väl gjort bort mig för gott i den här klubben!) Det borde väl gå att kompromissa lite i sådana här lägen (feskelägen t.ex.)!

Jappe

Gjort bort sig !!!....nej det är det som kallas empati, att ha förmåga att känna sig in hos andra. Tror att de bästa kompromisserna blir, när båda partner i en oenighet har denna förmåga.

F

F.d. 25270

Guest

Gjort bort sig !!!....nej det är det som kallas empati, att ha förmåga att känna sig in hos andra. Tror att de bästa kompromisserna blir, när båda partner i en oenighet har denna förmåga.

"En bra kompromiss är när båda parter är lika missnöjda"
Mvh
Harry Hymer
f.d. förbundsordf.

Helena&Rolf

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
10108
Medlemskap
2025

Jag trodde att jag var turist vid de tillfällen jag besökte någon plats med min husbil, eller är jag bofast då???

MayoWalle

FD HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
9342
Medlemskap
2023

Det diskuteras om 8 ställplatser i Öregrund , politikerna vill bygga men inte "sommargästerna" bilarna skymmer bla. solnedgången :confused:
Läs. :twitcy:

Skrämmande!
Är inte fritidsbåtar välkomna heller?? Tänk om kommuninvånarna läst en alldeles färsk undersökning där det visar sig att husbilsfolket genererar tre (3) ggr. så mycket pengar som båtfolket. Det är därför en hel del småbåtshamnar ordnar ställplatser!!
Och till sist......fått nog av kärnkraftverk.....jaja...detta handlar om turism!!:mh:

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025

Det är väl någon som får utsikten från stugan förstörd.
Ha det

F

F.d. 52943

Guest

Knappast. Det finns smarta markägare som säljer av en bit mark 1 km från stranden med en vidunderlig utsikt. Några år senare säljer de av nästa bit mark, framför den förra försäljningen osv. :wink:

När man köper en fastighet köper man det som står i lagfarten. :)

Exakt,
vi köpte ett parhus i Landvetter med ordentlig sjöutsikt. Något år senare byggdes det hus framför våra hus och sjöutsikten var ett minne blott. Vi blev aldrig tillfrågade i ärendet om bygglov - och överklagade inte heller....
Kanske det vi skulle gjort....

F

F.d. 53012

Guest

Jappe

Mycket bra skrivet, men politisk dubbelmoral är vanlig från dom där som dyker upp på torg och samlingsplatser var fjärde år och ljuger och skarvar, och kallar sig folkvalda.

Tant Sture

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024

Är det inte så att vi har någonting i Sverige som " Kallas " Allemansrätt ?
Innebär inte denna rätt att vi alla ska få se, röra oss och vistas vart vi vill i naturen ?
Inom vissa förbehåll och regler, som att ta hänsyn till sin nästa osv.
Att några Sommarstugeägare ska få diktera hur vi alla ska bete oss bara för att dom ska ha perfekt utsikt, vad kallas detta egentligen ? För min del känns det lite som att detta är mitt revir med lite Diktatoriskt tankesätt. Mitt och detta ska du ge fan i.

Tant Sture

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo den är bra den.
Ve den som t.ex. runt Ringsjön i Skåne trampar in på annans mark eller tomt.
Jo för några år sedan så svämmade Ringsjön över sina bredder, jo då var alla Hjärtligt välkomna att hjälpa till att få bort vattnet på tomter & mark helt plötsligt!!!
Mvh.

Toppen