• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det här med ställplatser kan vara lite förvirrande.

T

TeamM&M

Guest
Idag så funderade vi på hur man definierar ställplatser. Föreslagna ställplatser kan vara allt från en usel parkeringsplats i ett köpcentrum, en camping, till en fantastiskt enskild plats i skogen med sjöutsikt. Borde vi inte kunna särskilja det bättre? Nattparkering, quick stop, ställplats, camping osv. Nu är allt samlat under "ställplats" Vilket gör att man kan bli aningen besviken när man landar på "ställplatsen". Ett exempel: Laddade ner appen ställplatser för android. Jag slår upp Gusum Östergötland. Platsen är en parkering vid en rondell där egentligen större bussar stannar och hämtar upp passagerare. Det får plats husbilar där men jag skulle knappast kalla det ställplats. Det liknar mer en "akut" nattparkering. En fantastisk ställplats för fricampare däremot är vid revelbadets camping. Strax utanför campingen. Det är en otrolig skillnad på dessa två men ändå klassas båda platserna som ställplats. Vad tycker ni? är det dags att finjustera definitionen "ställplats"?

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Det här med ställplatser kan vara lite förvirrande.

Om du tittar under "Husbilsplatser" i rubriken till platsen så står det vad det är för plats t.ex. Parkering, Parkering/övernattning, Ställplats/camping, Parkering/ställplats, etc.

Det kan fortfarande finnas platser där detta inte är genomfört men ambitionen är att rubriken skall visa vad som gäller för platsen.

Skulle du upptäcka platser där det inte stämmer så är vi glada om du rapporterar det till klubben, enklast via knappen "Ny plats". :)

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Här kommer en kort språklektion, som kanske kan vara till vägledning i framtiden:

Ein Stellplatz ist eine Fläche zum Abstellen eines Fahrzeuges außerhalb der öffentlichen Verkehrsflächen.
En ”Stellplatz” är ett område för parkering av ett fordon utanför allmän väg.

Ein Reisemobil-Stellplatz ist ein öffentlich zugänglicher Stellplatz für Wohn- und Reisemobile, auf dem man im Fahrzeug ein oder mehrere Nächte übernachten darf.
En ”Reisemobil-Stelllatz” är en offentlig parkeringsplats för husbilar, där man kan övernatta en eller flera nätter i bilen.

Definitionerna är hämtade från tyska Wikipedia, och översättningen (dock något redigerad) är gjord av Google Translate.

Om man anammar ett uttryck/begrepp (i detta fall "Ställplats") bör man lämpligen även anamma definitionen av detsamma.

PS
Det kan även vara lämpligt att läsa svenska Wikipedias definition: Ställplats – Wikipedia
DS

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är nog därför som HBK kallar sina platser för husbilsplatser och inte ställplatser.

Det står också att en Stellplatz har faciliteter som tömning, vatten och elektricitet.

D

Deleted member 11118

Guest
Vi blir aldrig överrens om ställplatser

Det jag kan konstatera efter att deltagit på forumet under några år att ställplatser, campingar och priser är ett kärt ämne att diskutera då och då

Vi är ungefär 70.000 Husbilsägare i Sverige.

Vi kommer aldrig bli överrens om priser på campingar o stellplatser
Vi kommer aldrig bli överrens hur en stellplats skall vara, vilken service som ingår osv.

Man kan konstatera att vi alla är olika med olika behov och vi är också beredda att betala olika priser.

Det är tur vi är så olika att vi har något att diskutera och kanske få "gnälla" av oss ibland. Det som förenar oss är att vi har en Husbil och vi använder den på olika sätt.

Det är marknaden som bestämmer som med det mesta i samhället, vi kan tycka vad vi vill men vi får acceptera verkligheten som den ser ut. Den går förmodligen inte att ändra på.

Önskar alla en härlig husbilssommar

F

F.d. 55451

Guest
Sv: Vi blir aldrig överrens om ställplatser

......... Det som förenar oss är att vi har en Husbil och vi använder den på olika sätt. ........................
Exakt, och det är bra inte att prata förbi varandra med olika vyer.

Min profil: Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Övrig information:

Använder husbil: för resa - inte camping

Hummm - lite tip - men hur :confused:

Senast redigerad av en moderator:
T

TeamM&M

Guest

jag tror att vi kan förändra "verkligheten" om vi inte tror att vi kan förändra något hade aldrig Berlinmuren fallit. Vi hade aldrig ändrat styre i Sverige och mycket mycket mera. Om vi som 70 000 husbilsägare gemensamt vill ha en enkel och lättöverskådlig, lättförståelig ställplatsguide så kan vi åstadkomma det. :) Husbilsklubben har ju gjort ett jättefint arbete redan nu.
Men det kanske är vi som nyblivna husbilsägare som inte riktigt har fatta alla finesser ännu. :wub:

T

TeamM&M

Guest

Länkarna är till två olika ställen på var sin sida om vägen. Det är inte tillrådligt att gå över vägen till den service som beskrivs. Men tack för tipsen :) Ska använda google maps med street view lite oftare.

T

TeamM&M

Guest

Tackar för wikipedialänken. Ställplats – Wikipedia det sätter lite finger på just det jag menar. Om ni följer länken Denna rastplats http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/746 i tidigare inlägg så stämmer det inte riktigt in i definitionen. så visst finns det en del att förfina. Men samtidigt så lär vi oss hur systemet är upplagt och det blir lättare för oss i framtiden att hitta rätt. Det som vi reagerade på var främst appen som vi laddade ner. Det kanske blir lättare om vi håller oss till HBK:s husbilsplatser.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

På grund av att jag fått flera frågor verkar det vara många som missat att om man trycker på GPS positionen i varje platsinlägg så visas platsen på Google Maps.

Ex. klicka på länken:
GPS: N58 16 53 E16 30 20   

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025

På grund av att jag fått flera frågor verkar det vara många som missat att om man trycker på GPS positionen i varje platsinlägg så visas platsen på Google Maps.

Ex. klicka på länken:
GPS: N58 16 53 E16 30 20   

Hej!
När jag har klickat på koordinaterna och kommit till plasen på Google maps,
hur gör jag sedan för att komma till baka till sida där jag var ?
Får alltid börja om från början på HBKs sida och leta upp var jag var någon
stans under markisen .

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Hej!
När jag har klickat på koordinaterna och kommit till plasen på Google maps,
hur gör jag sedan för att komma till baka till sida där jag var ?
Får alltid börja om från början på HBKs sida och leta upp var jag var någon
stans under markisen .

Tryck ett par sek. på positionen så kommer en fråga "nytt fönster"? Sen är det bara att backa tillbaka.
gert

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Om du använder Explorer kan du ställa in den att alltid öppna länkar GPS-positionen är i detta fall en länk) i nytt fönster. Då är du kvar på hemsidan utan förändring i det fönstret och får kartan i ett nytt.

Alternativt kan du hålla CTRL-knappen nere och sedan klicka på länken (GPS-positionen).

skogen

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
1361
Medlemskap
2025

Får det inte att funka, använder en Ipod

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du menar iPad är det samma sak, tryck på koordinaterna någon sekund och välj öppna i ny flik.

image.jpg

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Anders en iPod touch er en iPhone uten telefonfunksjon :D kjører samme IOS som første generasjon iPhone. Eneste iPdings jeg har :rolleyes:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Anders en iPod touch er en iPhone uten telefonfunksjon :D kjører samme IOS som første generasjon iPhone. Eneste iPdings jeg har :rolleyes:

Den har inte heller GPS varför den är oanvänbar till navigering.
En del skriver iPod och menar iPad.

F

F.d. 55451

Guest

- och i Danmark kallas de iPjat, iPjok etc. :D

Men för att hjälpa alla till en snabbare, enklare, billigare, etc. användning av HBK hemsidan,
hoppas jag att HBK får bädda in Google Maps så att den kan visas direkt inbäddad hur vägen, etc. situationen är på en husbils plats.

Det är mycket lik Knarreviks käre bubbli, men använder en mycket mindre del av Mb på Internet och tänka på när du är långt från en send mast.

Klick på t.ex.
gps.gif
från skapandet, och resultatet som alla kan se direkt
embed Google map.jpg eller Project1.jpg

Bildern här är inta inbäddade - inta levanda.

Toppen