• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det här med ren sinusvåg

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025
Är på väg att skaffa ett elverk för att ha med på resor. Elverken liksom transformatorer 12 till 230 volt finns med ren sinusvåg och med sk. modifierad sinusvåg; det senare om jag förstått det rätt hoppar direkt från + 230 till - 230 volt. Det påstås att känslig elektronik måste ha en ren sinusvåg.

Nu till min undran. De flesta datorer, mobiltelefoner, etc laddas med likström genom att åter nertransformeras. Hur ser denna likström ut när den kommer ut från transformatorn efter att ha matats med en modifierad sinuskurva. Är det en rak linje, eller saknas var 25-dels sekund så att strömmen kommer med omväxlande 25 korta impulser och däremellan ingen ström alls per sekund.
Såhär: ____________, eller såhär_ _ _ _ _ _ _ _ ?

Om det är en rak ström borde det ju inte ha någon betydelse om ursprungsväxelströmmen har en ren sinusvåg eller inte.

En som undrar.

gorols60

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5156
Medlemskap
2025
Sv: Det här med ren sinusvåg

Hej
Det kommer ut en ren filtrerad likspänning. Vad som kan var problem med modifierad sinusspänning är att vissa styr och reglerkretsar styrs av sinuskurvan. Det kan även uppstå höga spänningsspikar som kan kan slå sönder känslig elektronik. Jag har kört datorer,TV apparater, mobilladdare och har på de senaste åren inte haft några problem.
OBS vad man inte skall använda är de omformare som lämnar ren fyrkantsspänning
Hälsningar
Göran Olsson

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes i dag noen hovedtyper strømforsyninger for småelektronik, den tradisjonelle med en transformator som tar ned vekselstrømmen til en passe spenning før likeretting og stabilisering. Disse tåler ikke firkant og dårlig modifisert sinus - det som ryker er transformatoren som må "spise opp" all støyen. Den andre ekstremvarianten er med direkte likeretting av 100 - 250V vekselspenning og fra denne høye spenningen regulere til ønsket spenning.
Eldste variant med transformator, likeretter og kondensator uten regulering finner en nesten ikke i dag - disse har samme problem som de tradisjonelle.

Transformatorer som tåler firkant inn blir svært tunge og varme!

F

F.d. 55397

Guest

korta impulser och däremellan ingen ström alls per sekund.
Såhär: ____________, eller såhär_ _ _ _ _ _ _ _ ?

Det är inte så enkelt, om man utgår ifrån en "ren" sinusvåg (som knappt finns annat än i labbmiljö, t ex ut från en roterande maskin) o kör igenom en likriktare så blir det som kommer ut lika sällan en spikrak likström. Allt efter kvalite o stabilisering så får man en "ihopbankad" sinusvåg som i vissa fall blir ganka "rak" likström. Beroende på konsruktion kan denna utbankade" sinusvåg innehålla spikar osv.

"sämre" sinusvåg hanteras olika av olika likriktare (eller omformare).

Ju bättre stabilisering ju bättre "likström"

Sen är det upp till vilken apparat som kan hantera den inkommande "sinusvågen" och göra till "likström" som den accepterar. Finns inga enla klassningar av hur spänningsgodhet som krävs av apparat.

Testa är väl den enda metoden, men man får vara beredd på att en apparat inte funkar medans en annan gör det.

F

F.d. 3297

Guest

Nej, Riviera,
"ren fyrkant" är något mycket otrevligt att få in i en transformator!

Det ger våldsam "transformator-värme" och dessutom så blir det
mängder med "störspikar" som ger resonanser, s.k. övertoner".

Därför finns numera "modifierad sinus" där generatorelektroniken
stänger den ena halvperioden, läter "kabeln vara död" något ögon-
blick innan andra halvperioden "släpps iväg på kabeln".

Resultatet underlättar för en transformator att "svälja" och trans-
formera energien betydligt svalare.

Men bäst är "ren sinus"!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har på scope sett trapesformed vekselspenning fra bokser med modifisert sinus. Et brukbar symetrisk puls-tåg, med omlag lik stige, maks og synketid i hver halvperiod. En ren sinus jeg tittet på var ikke helt ren den heller ;) mange korte rette streker, men fulgte den teoretiske kurven meget bra.
Etter en god gammel trafo på ca. 5 kg var begge disse kurvene blitt til ren sinus. Trafoen ble noe varmere med modifisert enn med ren sinus ved samme belastning, men det er langt igjen til varmen som kom raskt med firkant, det er litt mindre varme når det er en liten pause mellom pluss og minus pulsene.

At en induksjonslader brenner over med firkant er helt riktig, det er ekstrem varme som blir laget i en liten spole.

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Tack för all kunskap ni förmedlar!

Nu till nästa fråga. Jag har ett billigt elverk från Jula (800:-, 800W). Vid mätning med digital voltmeter hoppar siffrorna till oläsbarhet. Med gammal analog mätare ställer den sig snyggt på 230V. Tolkar jag detta rätt att det kommer ut en fyrkantsvåg?

Det går även att ta ut 12V direkt, förutsätter likström.

Ger generatorn först 12V som transformeras upp till 230V, eller ger den 230V som transformeras ner?

Om generatorn ger primärt 12V, är denna likström "ren"?

Tackar på förhand.

Håkan

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Har du multimetern inställd på likström så hoppar siffrorna.
Generatorn skall ge ren sinusvåg ut eftersom det är en växelströmsgenerator.
Den har förmodligen dubbla statorlindningar, en för 230 och en för 12 volt Det har iallafall min generator). 12 volts uttaget har då likriktad växelström.
Hur "ren" denna är beror på hur likriktaren är utformad, om den "glätter" strömmen eller ej. Normalt är inte strömmen helt "slät" men det betyder inte så mycket eftersom den glättas av belastningen (ex batteri) som kopplas till den.
På en sådan generator kan dock frekvensen variera med motorns varvtal såvida det inte är ett inverterelverk du har för då genereras växelströmmen elektroniskt.
//W

skogge

HBK Medlem
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2025

Prisexempel: Inverterbutiken har en PowerStar laddinverter 3/9 KW för 12495:- Jag köpte en likadan ny från England för 6000 kr. Man kommer förmodligen undan med 4500 direkt från Kina där de ändå tillverkas.

Tycker nog att butiken lägger på väl mycket men de ska ju oxo leva. Kunderna på deras webbsida verkar i alla fall nöjda.

Toppen