• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det här med att lägga i friläge..........?

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Det här med att lägga i friläge eller att ha en växel i när du står vid ett rödljus, eller lägga ur växeln varje gång det blir stopp i en köbildning.
- Hur gör ni?
- Finns rätt och/eller fel förfarande?

:):):)
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Det här med att lägga i friläge..........?

Jag använder aldrig neutral vid rödljus-stopp.

Ett tillägg som jag inte hoppas störa tråden.
På militära, tillbaka i 1968, lärde jag mig många trick på olika fordon.
Bland annat dubbelkoppling och mellan gas / gaspedal.
Fortfarande användar mellan gasen och få mycket mjuk gång.
Endast tips.;)
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.633
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Det här med att lägga i friläge..........?

Hej

Jag läger alltid i friläge så snart tillfälle ges. Tycker inte att det finns någon anledning att stå med kopplingen nedtryckt och slita på urtrampningslagret.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Det här med att lägga i friläge..........?

Det här med att lägga i friläge eller att ha en växel i när du står vid ett rödljus, eller lägga ur växeln varje gång det blir stopp i en köbildning. - Hur gör ni? - Finns rätt och/eller fel förfarande? :):):)

På s.k. miljöbilar stannar motorn när man lägger i friläge och släpper kopplingen. Startar igen när man trampar ned pedalen!

Det tar ett tag innan man vant sig!
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Det här med att lägga i friläge..........?

Man skall ALLTID ALLTID lägga i friläge vid rödljus osv.
Detta för att inte knäcka axiallagren på vevaxeln. Tänk er vilken enorm kraft det är på vevaxeln axiellt när man trycker ner kopplingen. Sen är det vissa bilar som har mer eller mindre känsliga axiallager på veven. När jag kollar motorer så testar jag alltid axialglappet på veven med ett litet brytjärn på remskivan. Finns det det minsta glapp där så är det början på i värsta fall vevaxelbyte...............

ALLTID FRILÄGE VID RÖDLJUS ODL.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Det här med att lägga i friläge..........?

Min husbil på Ford chassis, har jag kört ca. 300.000 km och kopplad till många schweiziska, engelska, spanska och italienska backevägar efter stopp.

Under 2006 var vi lurade ner till ett ställe som visade sig vara ett pensionat.
Kullen var så brant att motorn inte ens kunde dra husbil upp för backen på första växeln.
Med hjälp av en granne nästa backe, jag gjorde en körning från botten och min fru och grannen sköt medan motorn sidte 20 meter.
Mycket koppling rök fick mig att tänka - en ny koppling.

Men nej, nu har husbil rest mer 100.000 km sidan med samma koppling, växellåda, etc.
Det sägs (på svenska) som Ford har ett utmärkt drivlina och är en skänk från ovan.
Har aldirg hört talas allmänt om problemet i nyare (1978 -) bilar.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen