• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det händer naturligtvis på semestern

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2025
Är på väg hem från Spanien och då börjar frågetecknen:
har en Dethleffs Esprit -11 med aldevärme som det "knackar,knäpper i rören" när värmaren sätter igång, det gör att man vaknar nästan varje gång. Varför det??
Om vi åker ca 50 mil och endast kyl/frys tar ström så är batteriet tomt efter halva resan.
Vi laddar med 230 V över natten och det ser bra ut på morgonen och vi åker vidare och allt upprepas igen. Varför det??
När vi kollar tempen på displayen, ute och inne, så visar den numera -40. Varför det??
Det är några frågetecken jag gärna skulle vilja ha uträtade om det är någon som vet hur.
F.ö. så hade vi ett inbrott, så vi fick byta låset på bodelsdörren. "Automatlådan" ville plötsligt inte växla upp till 6:an, men det ordnade sig automatiskt (?!). Luckan till eluttaget sprack, men vi har silvertape. Det slår till i motorn när man startar den (Multijet 160) och Fiatverkstan hade aldrig hört talas om detta fenomen. Dom läser tydligen inte HBK:s sida
där detta har dryftats.
Annars hade vi det jättebra på vår 2 månaders resa och längtar till våren.
Kör försiktigt Ni som fortfarande är ute på vägarna.
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025
Sv: Det händer naturligtvis på semestern

Batteriet i vår bil byttes vid köpet på hösten då det endast hade 25% kapacitet efter 6 månader och 3000mil . Efter midsommar vid första längre användandet byttes även detta efter att fabrikationsfel konstanterats .
Hälsningar Lars
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Det händer naturligtvis på semestern

Angående kylskåpet så kan det vara så att strömförsörjningen inte fungerar som den skall.
När du startar bilen och kylskåpet får signal från D-polen så går det över i batteridrift men EBLet kanske inte laddas samtidigt från generatorn.

Att rören knäpper tyder på höga temperaturskillnader på utgående vatten och material temperaturen i rören.

-40 tyder väl på felaktig givare.
 

Goldwing

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Båstad
HBK-Nr
5895
Medlemskap
2025
Sv: Det händer naturligtvis på semestern

Hej!

Vi har också en Dethleff, en "White Magic",2011, och vår tempmätare började också visa -40 både inne och ute i somras och gör så fortfarande ?

Pelle & Anja
 

BengtL

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
10016
Medlemskap
2025
Sv: Det händer naturligtvis på semestern

Hej Siw och Svante, tråkigt att höra om era problem och jag hoppas att ni får rätt på dem.
Jag kan kanske komma med lite tips kring era el-problem.
Temp-visningen sker troligen med hjälp av en termistor (temperaturkänslig resistor), och denna lämnar signal till din panel. Beroende på karaktären på termistorn kan antingen avbrott eller kortslutning ge den signal som innebär att minsta värdet(-40) visas. Kolla anslutningen och tipsa ev. verkstan om att mäta resistansen i termistorn för att på detta sätt konstatera om den är ok.
Är termistorn ok så finns troligen felet på kretskortet. Eftersom fel temp visas för både inne och ute temp tror jag mer på fel i elektroniken i panelen.

När det gäller att ditt bodelsbatteri töms av kylen under färd kan det vara så att ditt bodelsbatteri inte får laddning när bilen är igång. D+ från generatorn kan likväl ge signal till kylen att det är ok att köra på 12V.
Här hade jag fokuserat på hur jordningen från batteriminuspol är till bilens chassie både på bilens sida och bodelens sida. Om båda sidor inte har en väl utförd jordning och därigenom saknar gemensam "nollpunkt" kan detta orsaka många fel, bland annat laddning av bodelsbatteri under färd (även om D+ kan konstateras vid EBL).

Det är svårt att beskriva detta utan att blanda in en massa teknik men jag hoppas ni kan ha användning av tipsen.

Lycka till!

BengtL
 

Siw och Svante

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1834
Medlemskap
2025
Sv: Det händer naturligtvis på semestern

Tack Bengtl,
jag printar Ditt svar och visar verksta´n det, jag tror nog att det underlättar för dom när dom ska felsöka.
Hade
 
Toppen