• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det brinner på Costa del Sol

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Det brinner på Costa del Sol

Igår när jag gick ut med hunden så såg det ut så här.

Har försökt att åka till radiomasterna i Marella, men får inte åka upp för polisen. Har 6 radiostationer som är off air. Hoppas att det bara rör sig om uppbrunna elkablar. Min buss har jag bara några hundra meter ifrån branden.

Att branden är anlagd tror jag att det inte finns tvivel om började på 3 punkter samtidigt samma som förra året. Skillnaden i år är förutom den starka hettan att det blåser kraftigt och att branden började ganska sent och att det då inte går att flyga.

Bilagor

• 2012-08-30 20.35.38.jpg
    2012-08-30 20.35.38.jpg
    1,3 MB · Visningar: 15
F

F.d. 53078

Guest

Fruktansvärt.
Har varit och tittat till antenerna idag, det hade brunnit ända upp till mastens fot. Lite av coaxkablarna har blivit lätt skadat av värmen och måste bytas. Måndagen att göra lista.

Hela skogen är nu bara ett tjockt lager med aska och det ligger döda djur överallt som inte kunnat fly. 166.000 hektar. En familj som vi känner flydde eftar att vinden vänt och elden närmade sig snabbt deras hus. En äldre och ett par med an bebis fick springa och söka skydd medans hela deras gård brann upp. 2 nyare bilar förlorade dom i också.

En glad nyhet i bedrövelsen är att en saknad familj har hittats oskadade, dom hade tagit skydd i en grotta och klarade sig.
I morgon kan jag ta dotterns nya fina kamera och ta några bilder.

F

F.d. 55554

Guest

Efter 26 timmar är branden under kontroll - 78-årig britt omkom
Den storbrand som ödelagt över 1.500 hektar av Solkusten är under kontroll. Det meddelandet kom efter klockan 21 på fredagskvällen från räddningskåren Infoca. Efter nära 26 timmars kamp mot elden kan tusentals bosatta på den spanska Solkusten andas ut och återvända till sina hem.
Svenska Magasinet - Svenska Magasinets nyhetsarkiv

F

F.d. 53078

Guest

Det stämmer en omkommen och en hel familj har fått omfattande brännskador.

Polisen har gripit den pyroman som startade branden. Han säger att han tände på sin mark i Alahurin för at få bygglov. Alla vilda träd i Spanien är "fridlysta". Man tror att många bränder är anlagda av denna anledningen.

40 flygplan och 6 helicoptrar har deltagit i släckningsarbetet. 1000 militärer och frivilliga har hjälp brandkårerna att släcka. branden spred sig väldigt fort fastän brandkåren började att släcka väldigt fort. Kan nämna att Infoca skogsbevakningen har personal som sitter på bergstopparna dygnet runt med avancerad utrustning som värmekameror och elddetektorer. Flygbevakning och eftersläckningsarbete kommer att fortsätta en längre tid.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest

Fruktansvärt!

Juan, tack för uppdateringarna.

Det lär också vara en skogsbrand utanför Estepona, enligt gårdagens webbutgåva av sur.es.

Helt vrickat om folk tänder på för att bli av med skyddade träd, eller för att få ut försäkringspengar. Gott att dom har gripit pyromanen. Undrar vad straffskalan är för mordbrand i Spanien.

F

F.d. 53078

Guest

Mycket hårda straff och sedan dömd att betala rubbet
Mycket längre straff än Breiwik skulle tippa på mellan 50-100år
Med tanke på att det har krävt dödsoffer.

Elden har spridit sig och har börjat på flera punkter B.l.a i Estepona.

Det flyger stora glödande kolbitar i luften och dessa kan flyga långt och antända.

Flera lägenheter i B.l.a i Calahonda har tagit eld där det inte har funnits folk
elden har börjat i möbler som står p å balkonger E.t.c.

På denna bild kan dom som inte förstår hur stort det är se hur det ser ut.

Skulle kunna tro att det redan är den 21e December.

Bilagor

• 558713_282534758518199_1083998325_n.jpg
    558713_282534758518199_1083998325_n.jpg
    23,5 KB · Visningar: 745
F

F.d. 28368

Guest

Lågorna har förstört sammanlagt 8 225 hektar, av vilka 7 175 var naturmark och resten lantbruksområde eller bebyggda områden.

Det par som brännskadades allvarligt när deras hus antändes i området El Rosario i Marbella är tyska medborgare. Båda har brännskador på drygt 60 procent av kroppen. Den 58-åriga kvinnan vårdas på sjukhuset Carlos Haya i Málaga medan maken förts till brännskadeavdelningen på Virgen del Rocío, i Sevilla. Båda hålls nedsövda på grund av omfattningen av deras skador.

(Källa: sydkusten.es)

Sannslösa konsekvenser för att bli av med några fridlysta träd!

F

F.d. 28368

Guest

Medan de sista eldhärdarna släcks pågår också utredningen kring orsaken till branden, som startade i området Barranco Blanco vid 18.20-tiden på torsdagen 30 augusti. Det är ett naturområde mellan Coín och Mijas som är välbesökt av vandrare och familjer som brukar ha pick-nick. Polisen har funnit spår som tyder på att en brasa anordnats och det återstår att se om de skett avsiktligt för att orsaka branden, eller genom försummelse.
Det är strängt förbjudet att göra upp eld under sommarmånaderna, men utredarna misstänker att någon velat grilla mat. Just grillning angavs som orsaken till förra årets brand, som startade i närheten och där polisen till och med fann kvittot på den inköpa maten.

Det verkar inte vara helt klart att den värsta skogsbranden i Málaga-provinsen skulle vara anlagd. Konsekvenserna är hur som helst helt förödande.

Rätta mig om jag har fel. Jag antar att eldningsförbudet gäller all slags av eld, även gasolkök och gasolgrill. Är det någon som vet under vilken tidsperiod som eldningsförbudet gäller?

F

F.d. 53078

Guest

Det är strängt förbjude att göra upp någon typ av eld i naturen under den period som komunen anvisar. Perioden kan variera lite beroende omständigheterna, Just nu så gäller den ifrån Mars till den 15e Oktober.

Det pratas mycket om brandorsaken i TV och i tidningar och det finns många hypoteser.

Den störst misstänkta är en konstuktör som ansökt om bygglov av 1.500 bostäder. Det sades på nyheterna att han och hans son hade anlagt branden, men sedan har det inte kommit mera information om detta. Förra året greps han men släpptes för bristande bevis. Där misstänkts att det hade grilats förra året var en plats i Entrerios i Mijas. Denna plats är avsedd för grillning och har flera fasta grillar som vem som hels kan använda. Elden startade några km därifrån. Så den teorin avslogs.

Igår var jag på berget i Monda Ojén och bytte kablar till några radiostationer. Marken den rök och förödelsen är mycket stor. Problemet kommer nu i början av Oktober när det kraftiga regnet börjar. Eftersom all vegetation har brunnit så finns det inget som binder jorden så nu när det kraftiga regnet kommer så sköljs jorden bort och bergen blir kala. Det tar sedan många år innan det kan växa där igen.
För några är seda var det en skogsbrand på detta berget ,men sedan regnade det lite i flera små omgågar så nu var dom spåren nästan helt borta, men denna gången tror jag inta att det kommer att regna under samma omständigheter. Dessutom så är elden släkt med saltvatten ifrån havet som inte heller är nyttigt för många växter.

Om det är någon här i klubben som har en lägenhet/hus här och som är orolig så kan jag titta till och skicka några foton.

Wildfires burning in Calahonda Spain 12-Sept-2011 - YouTube
Fire in Calahonda 12 09 2012 - YouTube
incendio costa del sol 30 agosto 2012 - YouTube
Un muerto y miles de evacuados por el fuego en Málaga - YouTube
España: estabilizado el incendio en la Costa del Sol - YouTube
INCENDIO EN MIJAS 12-09-2011.avi - YouTube

F

F.d. 28368

Guest

Juan, tack för uppdateringarna.

Vi har ADSL Libre (utan telefon) och jag har installerat några nätverkskameror i lägenheten, varav en är riktad mot altanen och den privata trädården. Även om lägenheten inte ligger inom brandområdet är det skönt att kunna övervaka den när vi inte är där.

F

F.d. 28368

Guest

Tidningen La Opinión de Málaga uppger att polisutredningen i praktiken är klar, mindre än en vecka efter att branden startade. Den pekar på att en privatperson gjort upp eld på sin tomt i Barranco Blanco, för att bränna upp rester. Det är ett vanligt förfarande i Spanien, men strängt förbjudet under de torra sommarmånaderna.

Toppen