• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det Blev en SMC-plåtis

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025
Så har vi äntligen kommit till skott!

Efter en hel del funderande, letande på blocket och mobile.de, samt inte minst goda råd från er forummedlemmar, blev det en My little SMC/äventyrsbilen.
En kompakt plåtis byggd på Fiat Ducato skåp utrustad med vatteburen alde-panna.
Vi fastnade för att det verkade vara ett gediget bygge med kvalité i detaljerna.
Efter lite efterforskningar hos tidigare ägare och kontroll av bilens dokumentation vågade vi slå till.

Så idag har jag gått från att var intresserad till att bli medlem i HBK.

Som nybliven husbilsägare har man naturligtvis massor med frågor så här i början över hur allt fungerar.
Det blir att sätta sig ner och läsa in sig på de manualer som följde med bilen.

Skulle det vara så lyckligt att det finns någon där ute som har en liknande bil, och som kan tänka sig att svara på lite frågor från en novis, skulle jag gärna vilja ha personlig kontakt.

Conny

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025
Sv: Det Blev en SMC-plåtis

Hej och välkomna till både plåtislivet och HBK.

SMC är gediget svenskt hantverk. Inget dåligt alternativ att börja med ;-) Har själv inte SMC men har "besiktat" flera och jag tror ni kommer att trivas med den.

För oss, som gått från fullstor husbil till plåtis, är just smidigheten och rörligheten det viktigaste. Ha det i tankarna när ni testar och bygger vidare på er SMC. Hit hör, för oss, rejäl solcell, dieselvärmare, gott om bodelsström etc. Ta det steg för steg så får ni mycken glädje av er bil.

Glöm heller inte all kunskap som plåtis-ägare kan få genom det tyska forumet Kastenwagen Forum Och fråga och surfa runt på HBK-guldgruvan!

F

F.d. 25282

Guest

Hej

Tillykke med jeres nye Husbil, i har valgt en rigtig helårsvogn.

Jeg er den lykkelige ejer af en Smc 4606 alkove, fra 2004, Bilen har jeg renoveret og den har gået 190.000km.

Alle Smc er bygget efter samme håndværksmæssige kvalitet alt gennemtestet igennem mange år.
Vi er galde for, det store køkken, indvendige vandtanke, alde varme, varmeveksler der kan varme bodelen under kørsel spare gas, og motoren før start, skydedøren til hytten dejlig på en frost vintertur.

I bliver helt sikker glade for jeres SMC.:spinny:

Teknikken i jeres og vores bil er den samme, så har du spørgsmål så er du velkommen til at maile b.dam@ofir.dk med spørgsmål, så vil jeg forsøge at svarer efter bedste evne.

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Tack Maja och Marxd för era synpunkter.

Ja huvudet virvlar redan av tankar på hur man skulle kunna utveckla bilen ytterligare. Solceller och bodelsström finns definitivt med i planeringen, eftersom bilen i huvudsak kommer att användas utanför allfartsvägarna.

Men vi får väl bo in oss först en tid, så får behoven komma efter hand.

Jag fick under dagen kontakt med gubbarna på SMC och därigenom svar på flera frågor som jag hade. Dom pratade om att det fanns en inofficiell SMC-klubb.
Det får jag forska i senare.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Lasse muligens på tide å oppdater Min husbil, det er en tid siden du byttet til Silverpilen :D

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Grattis till en fantastisk bil!
Vi har själva haft en SMC-plåtis. Fin vinterkomfort - om man är snabb med skjutdörren! Och har bra isolering över hytten där kylan kommer in.

Tja, inofficiell SMC-klubb har det inte blivit så mycket med men när man träffar på en SMC kan man inte bli annat än glad :D
Vi har varit ett gäng som träffats på Elmia. Björn säljer biljetter så hör av er till honom om ni vill besöka mässan nästa år. Mycket givande och trevligt.

Lycka till!
/Brogu

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Så har vi nu under ett par helger gjort utflykter med "nyförvärvet".
Helt klart egen väldigt välbyggd bil från SMC-gubbarna. Isolering och värmesystem har imponerat på oss i Hälsingeskogarna.

Ett stort plus är att de tidigare ägarna har vårdat bilen ömt.
Jag blev glatt överraskad när jag kikade under bilen och konstaterade att den hade fått en extra underredbehandling. Jag vet av erfarenhet, att det är guld värt. Tack Bertil och Ulrika för att ni var så kloka!

Bilen har helt klart sin begränsning när det gäller utrymmen för skrymmande last. Men som min kloka hustru sa: Vi är ju vana att fjällvandra och paddla kanot, då borde vi klara av att få med oss vad vi behöver för en semester i bilen.

En uppgift nu, är att hitta en campingmöbel som tar minimalt med plats.
VW California har ju en lösning i bakdörren. Någon som vet om det finns något liknande att köpa?

En trevlig följd av husbilsköpet, är att planera och förkovra sig i allt som följer med livet som husbilsägare. Just nu upptas mina tankar kring energiförsörjning.
Solceller med kringutrustning, ytterligare ett bodelsbatteri, plats för en extra gasolflaska.
Här kan man ju genom att använda sökfunktionen, inhämta mycken sakkunskap här på forumet!

Dessutom ska ju vårens och sommarens utflykter planeras:).

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera alla som råkar snubbla över en SMC att ta en extra titt. Det är den värd.

Conny

F

F.d. 30146

Guest

Så har vi nu under ett par helger gjort utflykter med "nyförvärvet".
Helt klart egen väldigt välbyggd bil från SMC-gubbarna. Isolering och värmesystem har imponerat på oss i Hälsingeskogarna.

Ett stort plus är att de tidigare ägarna har vårdat bilen ömt.
Jag blev glatt överraskad när jag kikade under bilen och konstaterade att den hade fått en extra underredbehandling. Jag vet av erfarenhet, att det är guld värt. Tack Bertil och Ulrika för att ni var så kloka!

Bilen har helt klart sin begränsning när det gäller utrymmen för skrymmande last. Men som min kloka hustru sa: Vi är ju vana att fjällvandra och paddla kanot, då borde vi klara av att få med oss vad vi behöver för en semester i bilen.

En uppgift nu, är att hitta en campingmöbel som tar minimalt med plats.
VW California har ju en lösning i bakdörren. Någon som vet om det finns något liknande att köpa?

En trevlig följd av husbilsköpet, är att planera och förkovra sig i allt som följer med livet som husbilsägare. Just nu upptas mina tankar kring energiförsörjning.
Solceller med kringutrustning, ytterligare ett bodelsbatteri, plats för en extra gasolflaska.
Här kan man ju genom att använda sökfunktionen, inhämta mycken sakkunskap här på forumet!

Dessutom ska ju vårens och sommarens utflykter planeras:).

Sammanfattningsvis kan jag varmt rekommendera alla som råkar snubbla över en SMC att ta en extra titt. Det är den värd.

Conny

Grattis till nya plåtisen, och nu "vill vi" se lite kort på den:yes:

F

F.d. 25282

Guest

Hej Din Husbil er rigtig fin, tænk en gang det er 35 år siden Bjørn Simson startede virksomheden SMC. Sweden Mobil Camper. I alle årene har han holdt fast ved gode materialer uden de store ændringer, det betyder at selv ejeren af de første SMC kan få reservedele den dag i dag. Det er godt at det er solidt håndværk, den nu 71 årige Bjørn Simson
bygger ikke ny Husbiler, så nu er det kun reparationer der laves hos SMC.

Der er bygget ca. 700 SMC husbiler, og de fleste af dem giver stadig deres ejere gode oplevelser.:spinny:

Odenbacken

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
17959
Medlemskap
2024

Hej

Har just köpt samma husbil "MY little SMC" Ävertyrshusbilen. Fiat Ducato 2001. Har kompletterat med solcell på 80 Watt och funderar på en backkamera. Har fått varningar om att inta använda femmans växel under 80 km/h. Växellådan är lite svag och får dålig smörjning av femmans drev vid låga varv.

Kul att dela erfarenheter framöver-

Hälsningar
Anders

Bilagor

• 106045.jpg
    106045.jpg
    28,7 KB · Visningar: 764
  • 106011.jpg
    106011.jpg
    31,4 KB · Visningar: 766
  • 106015.jpg
    106015.jpg
    28,1 KB · Visningar: 765

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Grattis Odenbacken till ett gott val.
Tror säkert att du blir nöjd.

Såg en likadan bil som din, fast annan färg, på blocket tidigare i sommar.
Den hade en finurlig extrasäng för barn som kunde monteras ovanför dinetten.
På en av resorna i sommar kom det fram en man från Göteborg som berättade att han hade en likadan bil på tomten hemma.
Tydligen rullar det några "My little SMC" i landet. Kul med erfarenhetsutbyte.

Vi har nu hunnit med några turer. En nostalgitripp till mina barndomstrakter, Sveriges vackraste trakt, Höga Kusten.
En tripp söderut till Göteborg och Eskilstuna för att hälsa på barn och framförallt barnbarn. Samt förstås midsommarfirande i Idre. Vårt andra hem.
Bilen har varit till full belåtenhet.

Jag har sedan köpet monterat SOG-ventilation till toaletten med utblås via taket. Funkar perfekt!

Jag har också funderat på solceller, men inte kommit till skott eftersom jag inte har klart för mig hur stor effekt man kan behöva. Hittills har det nästan känts som att vi klarar oss ganska bra utan solceller.
Har genomgående Led-belysning, ingen TV och kylskåpet går ju på gasol.
Ett större problem är att det endast finns plats för en gasolflaska i gasolutrymmet.
Det skulle jag vilja finna en lösning på innan vi går mot kallare tider.

Conny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Gasol problemet kan avhjelpes noe om det i ditt område finnes mulighet for fylling av LPG. En kan da sette inn en tankflaske på 11 eller 14 kg og etterfylle før hver tur. En får både en lavere kg pris på gasolen og en kan holde beholderen full hele tiden - samtidig som en har en måler som viser hvor mye en har igjen hele tiden.

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Tack för tipset Knut.
Tyvärr så är mina hemtrakter en vit fläck när det gäller LPG.
Närmaste tankställen är 10 mil bort.
Men LPG är väl förhoppningsvis under uppbyggnad i landet.
LPG verkar vara optimalt för husbilsägare.

Jag funderade ett tag på en extra bagagelåda men det kändes inte bra att göra bilen "längre"

Odenbacken

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
17959
Medlemskap
2024

Hej igen

Våren närmar sig och med den nya äventyr. Under vintern har jag funderat på skåpet till höger om skjutdörren. Det tar onödigt stor plats och är ofta i vägen när man ska röra sig i bilen mellan förarutrymme och bodel. Problemet är att det innehåller mycket el.

Någon som har tips om hur man kan flytta om så att man kan frigöra utrymme? Ett mindre skåp i taket som rymmer elcentral?

Någon som har tips på extrabädd till ettt treårigt barnbarn? Har sett en lösning hängande i förarutrymmet. Någon som provat?

Anders:twitcy:

Toppen