• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det blev en Rimor!

F

F.d. 21431

Guest
Det har varit väldigt mycket funderande om lastvikt, därav började man kolla mer på husbilar över 3500kg, för hittade nästan ingen som hade mer än 500kg lastvikt. Hade en Carthago på gång från tyskland också, men det blev inte av. Kanske tur så här i efterhand sett, men men...

Det blev alltså en Ford Rimor Due Erre Escape 391, delintegrerad, årsmodell 2003. Ford chassi med 2,4l 125hk. Parhjul baktill och en egenvikt på 2665kg och en totalvikt på 3500kg. Det blir alltså 835kg skillnad!
4 sovplatser och registrerad för 6 personer.

Var och vägde bilen igår. Blev ingen besvikelse :) Ställde husbilen på vågen. "Extra" vikt som fanns på husbilen var markis, 3/4 bränsletank, gasflaska, satellit-anläggning, tv, cykelställning, backkamera, inverter och lite köksutrustning samt en del verktyg i garaget. Vågen visade 2750kg. Alltså ännu finns 750kg att lasta på. Så med full bränsle- och vattentank är det ca 600kg kvar. 6 personer á 80kg =120kg kvar för packning och extra utrustning. Ganska bra för att vara en husbil med totalvikt på 3500kg. Kan faktiskt ta med 6 personer på resa. Lär väl inte gå med så många husbilar med totalvikt under 3500kg efter vad jag har förstått.

Bilen känns väldigt stabil på vägen. Vad jag har hört ska motorn vara rätt bränslesnål också. Men det har jag inte hunnit prova ännu, väntar på en resa.

Ända nackdelen som jag ser det är väl att Rimor inte är på något vis vinterutrustad eller? Hur är Rimor isolerade?

/ En nöjd husbilsköpare

Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Det blev en Rimor!

Jag hade tidigare en Rimor NG10P 2001 med 90hk motor.
Utmärkt bil, men inte alls vinterbonad, nej.
Min nya Rimor 69P är däremot det!

Toppen