Sv: Det börjar krisa till sig!
Ja det går att göra som du föreslår, men om någon cell i det urladdade batteriet kortslutits kan det hända att det friska batteriet levererar flera hundra ampere när det urladdade batteriet kopplas in. Kablarna kan smälta, eller om du använder riktigt grova startkablar så kan i värsta fall ett batteri bli så varmt att det börjar koka, spricker och stänker svavelsyra.
Du behöver inte ha batterierna parallellkopplade hela tiden. Det räcker med att det urladdade batteriet kommer upp till några volt för att laddaren ska gå igång. Jag hade kopplat ihop minuspolerna, satt en 12V H4-glödlampa eller liknande mellan pluspolerna och kopplat laddaren till det urladdade batteriet.
Glödlampan skyddar mot höga strömmar, med den inkopplad kan det ju aldrig bli mer än några ampere även om det skulle vara kortslutning i det urladdade batteriet. Om batteriet är någorlunda friskt bör spänningen stiga snabbt, lampan slockna eller i alla fall lysa ganska svagt inom en minut, och laddaren bör ha startat. Då kan lampan och det fulladdade batteriet kopplas bort.
Metoden med direkt parallellkoppling med riktigt grova kablar används ibland för snabbladdning vid depåstopp på elbilstävlingar. Då har man en extra laddnings-batteripack med lite högre spänning än bilens batteripack. Det kan slå rejäla gnistor och spraka vilt. Ibland ryker det lite också. Hehe...
Det kan bli flera tusen ampere laddström under en halv minut eller så. Oftast tillräckligt för att hanka sig fram några extra varv.
Men som sagt, det är långt ifrån riskfritt.