• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det börjar krisa till sig!

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag har läst så många trådar på forumet om batteriladdning där många eminenta tips har redovisats. Kunskapen är enorm bland medlemmarna & denna kunskap hoppas jag få ta del av med detta inlägg. Först fick jag kortis i HB'ns startbatteri, 1400:- åt skogen & nu är båtens startbatteri totalt urladdat. Jag har Biltemas smartladdare men den kan inte som C-tek väcka liv i ett urladdat batteri. För att rädda batteriet har jag en ide om att parallellkoppla det med ett fulladdat batteri & sedan ansluta laddaren för att ladda båda tillsammans. Går det att göra på detta viset eller knäcker jag det fulladdade batteriet också?

Bennie
 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Det börjar krisa till sig!

Ja det går att göra som du föreslår, men om någon cell i det urladdade batteriet kortslutits kan det hända att det friska batteriet levererar flera hundra ampere när det urladdade batteriet kopplas in. Kablarna kan smälta, eller om du använder riktigt grova startkablar så kan i värsta fall ett batteri bli så varmt att det börjar koka, spricker och stänker svavelsyra.

Du behöver inte ha batterierna parallellkopplade hela tiden. Det räcker med att det urladdade batteriet kommer upp till några volt för att laddaren ska gå igång. Jag hade kopplat ihop minuspolerna, satt en 12V H4-glödlampa eller liknande mellan pluspolerna och kopplat laddaren till det urladdade batteriet.

Glödlampan skyddar mot höga strömmar, med den inkopplad kan det ju aldrig bli mer än några ampere även om det skulle vara kortslutning i det urladdade batteriet. Om batteriet är någorlunda friskt bör spänningen stiga snabbt, lampan slockna eller i alla fall lysa ganska svagt inom en minut, och laddaren bör ha startat. Då kan lampan och det fulladdade batteriet kopplas bort.


Metoden med direkt parallellkoppling med riktigt grova kablar används ibland för snabbladdning vid depåstopp på elbilstävlingar. Då har man en extra laddnings-batteripack med lite högre spänning än bilens batteripack. Det kan slå rejäla gnistor och spraka vilt. Ibland ryker det lite också. Hehe...

Det kan bli flera tusen ampere laddström under en halv minut eller så. Oftast tillräckligt för att hanka sig fram några extra varv.

Men som sagt, det är långt ifrån riskfritt.
 
Toppen