• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Det bästa tips eller råd du fått från HBK forumet

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Under den tid jag varit medlem I HBK och regelbundet besökt detta forum, så är det många tips och mycket bra information som publicerats av medlemmar. Vid de flesta tillfällen så har min reaktion varit ”varför har inte jag tänkt på det?”
Därtill kommer alla goda råd och anvisningar som till exempel tekniska råd, , olika produktråd, varningar för företag och inte minst resvägar och ställplatser m.m.
Ett antal av dessa tips och råd har besparat mig onödigt arbete samt sänkt mina totala husbilskostnader. Därtill så har forumet bidragit till att jag och min familj upplevt givande besök längs trevliga resvägar.

Vilket är det bästa tips eller råd alla kategorier som du har fått här på forumet?

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Det bästa tips eller råd du fått från HBK forumet

Svårt att sätta fingret på något speciellt, men fick problem med färskvattenpumpen för några år sedan.

Vi har tryckvattensystem i husbilen och den började gå väldigt ofta, ringde en husbilsfirma som menade att det är nog bara att byta pump.

Skrev därefter ett inlägg här och fick tips om att tappa ur varmvattenberedaren för den fungerar som tryckutjämnare om man inte har en separerat sådan, gjorde detta och fyllde upp igen och pumpen funkade som den ska.

Det bästa av allt var att svaret på min fråga kom inom några minuter, och så gör de oftast tycker jag.

//Tommy

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Helt klart för 3 år sedan (ett år innan mitt husbilsköp) när jag var som mest frågvis här. Blev tipsad om att kolla upp reella lastvikten ordentligt inför beställning av bilen. Tror inte viktproblematiken på 3,5t var lika uppmärksammat då, som det är nu. Tack vare det slapp jag gå på en nit :D

F

F.d. 25023

Guest

Speciellt alla ställplatserna! Italien runt, Sicilien, Spanien och Portugal. Frankrike, Tyskland osv. är de viktigaste. Det finns en massa andra listor, men "vår" lista baseras ju på våra egna erfarenheter så det blir oftast bäst.

Här i Norden hittar man själv platser överallt och kan stå ensam, så listan är inte så viktig, men ger ofta trevlig inspiration och tas säkert fram innan varje resa.

Fototipsen och erfarenheterna är ett annat område som gett mycket inspiration och njutning och även teknikkompetens om kameror. Tack Ludde och ni andra!

Hälsning
jyrki

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

Fick hjälp när en av brännarna på spisen puffade. Svar direkt, bara att göra en ny packning till brännaren!

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Svårt app peka på någon enskild punkt, men helt klart är det så att det mesta om husbil och husbilsresande som jag nu kan - det har jag lärt mig här...:)

Speciellt stort värde har det varit med ställplatser och resvägar, vilker gjort att vi kunnat variera våra resor mellan Sverige och Frankrike på ett bra sätt.
/Bertil

SorenJ

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
2671
Medlemskap
2025

Tips om import av ny husbil från Tyskland 300 tusen billigare där än i Sverige, vinterhjul + tillbehör halva priset där nere

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Allt möjligt, men mest av allt för att vi har fått jättefina vänner i de sydligare trakterna...:)

D

Deleted member 11118

Guest

Allt, enkelt svar. Detta är som en kunskapsbok.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Var helt novis när jag köpte min första husbil 2009. Visste över huvudtaget ingenting om husbilar. Om jag ska vara riktigt ärlig så visste jag inte skillnaden på alkov och delintegrerat. Nu har jag lärt mig det mesta och på vintern är det som ett gift att gå in och läsa på forumet flera gånger om dagen och se om jag kan läsa om något nytt eller kanske dela med mig av mina kunskaper. Kan inte direkt minnas något speciellt som jag behövde akut hjälp med men fick hjälp med att välja app till paddan och fäste för denna i bilen. Men tryggheten att kunna få hjälp om man verkligen är i behov är lika värd hur mycket som helst. Har också hittat gamla och nya kamrater här på forumet vilket resulterade i bl.a att vår första resa till Tyskland blev väldigt lyckad.

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025

Uppskattar speciellt alla tips med bilder och instruktioner från Jankro när det är något på bilen det behöver fixas med, samt Bror Axelssons renoveringstråd som varit enormt intressant att följa.
Alla resetips är också kul att läsa under vintern när man planerar inför sommaren.

T

Teddi

Guest

det skulle väl vara de att jag lämnat in min avskedsansökan femtielva gånger,
ock aldrig fått den beviljad:D:D

alla nya fiskekompisar skulle ja tro..

sen får vi aldrig nån fisk ändå,,men de e ju en annan femma,,

Toppen