• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dessa lurendrejerier

S

SevenEleven

Guest
Ännu en gång har en husbilsägare gått på en bluffande köpförmedlare och blivit av med både husbil och dessutom 100 000kr extra.

Jag hoppas alla här har uppmärksammat det här hotet och att vi kan hjälpas åt att sprida informationen om de här rötäggen så att det kan få ett slut.

Visst kan man tycka att det är klantigt men jag tycker faktiskt synd om dessa före detta husbilsägare som inte uppmärksammat den här risken.

Länk till artikeln i Smålandsposten:
Blåsta på husbil och pengar

/Lasse

F

F.d. 52909

Guest
Sv: Dessa lurendrejerier

Är ju för j.....gt, men är också mycket fundersam om hur o varför man går på en sån här bluff ? :confused:

F

F.d. 2692

Guest

Vet inte om det är samma kille som ringde på min bil, men där var erbjudandet att jag skulle ställa bilen i Stockholm för vidare försäljning.
Visade mig lite intresserad och bad honom maila över företagsuppgifter och telefonnummer så skulle jag kontakta honom.
Naturligtvis kom där inget svar så sannolikt var det en bluffare.
Tillika ringde han med ett "okänt nummer"

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

Känner igen mönstret efter att ha haft min husbil på blocket. Ringer och erbjuder att sälja bilen till överenskommet pris. Har han inte lyckats med det så köper han den själv. På frågan om han har någon försäljningslokal eller varför han skall lyckas bättre än jag att sälja bilen så tystnar han och lägger på luren. En annan hade någon halvdan hemsida. Gemensamt för alla är att kollar man deras mobilnummer på Eniro så blir det ingen träff=hemliga.

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Tyvärr har detta hänt tidigare, finns att läsa, även med vissa tele & namn, som man inte ska ha affärer med. kolla tidigare inlägg.
Hälsningar
Skoogis

F

F.d. 29809

Guest

Kan nämna en variant på detta där bedragaren betalar med utländsk check, skriven på ett högre belopp än vad varan kostar.

Säljaren är försiktig och ber köparen följa med till banken som betalar ut checkbeloppet och säljaren ger köparen överskottet kontant.

Säljaren är nöjd, allt frid och fröjd tills ett brev kommer från banken.

I brevet står att checken är ogiltig och att beloppet skall betalas tillbaka till banken.

Hur går du detta ihop? Jo, bankerna kollar inte utländska checkar vid inlösen utan "litar" på sin kund, det tar dessutom lång tid att göra kontrollen mot den utländska banken.

Därefter skickar banken checken till den utländska banken som vägrar betala om den är ogiltig.

När väl kollen gjorts är bedragaren väldigt långt borta.

Harehn

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2025

När vi skulle köpa husbil i början av 2007 så gjorde jag en liten undersökning och har noterat ner mina erfarenheter i ett dokument. Kan vara en intressant läsning för den som står i begrepp att köpa en privatimporterad bil. Det här var min erfarenhet, andra kanske har gjort bra affärer och då är de bara att gratulera.

Bilagor

• IMPORTERADE HUSBILAR HYMER.doc
    23 KB · Visningar: 213
Toppen