• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dessa datorer

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
När man läser här på forumet om dessa fantastiska hjälpmedel som finns inom datavärlden och hur ENKELT allt är, bara ladda ner den appen eller den, och vips har du ett otroligt bra hjälpmedel. Har försökt hänga med och skaffa dessa hjälpmedel men oftast "kört fast" direkt när nåt popup fönster frågar nåt man inte har en susning om fast den ställda frågan skall endast besvaras med ja eller nej. Skulle förnya mitt Office nyligen och där frågades efter nyckelnumret som jag knappade in. Fel nr angivet blev svaret. Efter fjorton med rätt ifyllda nummer med samma svar och lika många svordomar var det bara att inse "Game over". Är jag ensam som har dessa problem?? Skulle vara roligt att veta om dessa kluriga datafolk som finns här "typ knarrevik" aldrig blir utsatta för dessa "fastkörningar i datavärlden".
Husbilstripp till Piteå i morgon. Häggen i Umeå

D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Dessa datorer

Du är inte ensam i dina problem. För de data och teknikkunniga finns inga problem för de kan detta och vet hur det funkar. Jag är ganska normalt kunnig, men hör alltid att de är så enkelt, även sysslat med utbildning där jag jobbade, med ett nytt datasystem. Det jag lärde mej själv är när någon säger det är enkelt, så är det inte det

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Något som försvårar hanteringen av datorer för vanligt folk är det egendomliga, ofta torftiga språket i den världen. Många ord synes vara försvenskningar eller dåliga översättningar från orginalspråket. På grund av det otydliga språket som har spritt sig i manualer och skrifter så blir innehållet både svårläst och ibland närmast obegripligt! De insatta, datanördarna, bryr sig inte, de har lärt sig detta fikonspråk.

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Efter 26 år i PC-världen med trilskande Microsoftprogram och ideliga kostsamma uppdateringar har en ny värld öppnat sig med appar och plattor. Jag tog fram min tiotums laptop häromdagen för att hålla den ajour, det visade sig att det fanns drygt 60 uppdateringar, de flesta åtgärdade säkerhetsproblem. Det hela tog en halv dag till i stort sett ingen nytta.

Med en platta kostar det inte skjortan att installera nyttiga program, de flesta är gratis och de dyraste navigeringsapparna kostar några hundringar. Uppdateringar sköter sig själva och går på några sekunder. Plattans mångsidighet är enorm, framför allt för oss husbilsåkare med att navigera och hitta ställplatser och andra intressepunkter.

Jag själv använder plattan till i stort sett allt, även till telefonsamtal med rörlig bild.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Något som jag retar mig på under senare tid är att iPhone lägger av rätt som det är. Det är ovanligt tyst i telefonen och när jag kanske på kvällskvisten tittar på den står det Ingen service eller liknande. Hur kul är det? Jag har nu lärt mig att jag måste strata om telefonen genom att hålla en knapp intryckt en stund och sedan välja Stäng av. Efter en stund kan jag sedan starta telefonen igen och oftast funkar den då. Väldans irriterande eftersom det inte märks att telefonen somnat in. Antagligen använder jag den för lite vilket gör att jag inte märker när den somnar. Av arga dotterns kommentarer förstår jag att den ibland varit Utan service en lång tid. Varför är det så?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Nu har jag med hjälp av skatteverkets app, mobilt bank-id och iPad skickat in min deklaration och betalt restskatten.
Nästan för enkelt!

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Håller med,vi har för några månader sedan begärt att få räkningar via datorn och det har ju gått bra tills för ett par månader sedan då efter en uppdatering av datorn ( inlämnad till datanissen )inte gick att få fram räkningen,efter många samtal och åter till datanissen fick vi bakåtgradera till en tidigare version !!Tycker GPS en räcker långt fast det kan bli fel där också.Inför vår första vinterresa till Spanien hade vi lämnat in den för en uppgradering och det funkade bra till Franska gränsen då den började blinka och säga mobil fartkamera. Frankrike fanns inte med.Efter tel samtal dagen efter hem till firman i Sverige fick vi reda på att det fanns så mycket ny information idag där inte allt fick plats ,så Frankrike o Spanien fanns inte med !Så det blev att inhandla en ny i Lyon dagen efter .Men det var väl innan GPS en ,när man körde fel ,då man fick uppleva mycket kul,som när bromsarna kokade i Alperna,men det tar jag en annan gång .

SorenJ

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
2671
Medlemskap
2025

Varför tappar IPaden inloggningen efter någon dag till HBK datorn tappar den aldrig.

Toppen