• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dessa bloggare!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag har försökt ett otal gånger att läsa en blogg i rätt ordning men har inte lyckats med det än. Vad menar bloggarna egentligen? Tror dom att man följer deras bloggar varje dag så att varje avsnitt kommer naturligt efter de andra? Vi som inte slaviskt följer alla bloggares äventyr varje dag och som plötsligt hittar en blogg som verkar intressant vill givetvis läsa bloggen från början utan krångel, i varje fall om bloggen handlar om en resa!

Hur stora är bloggaregona egentligen! Tror dom verkligen att hela världen läser just deras blogg varje gång det skrivs något i den? Jag har själv "begåvats" med en blogg och har ännu inte lyckats läsa den i kronologisk ordning utan en massa krångel! (!) Har jag missat något grundläggande här som alla andra känner till eller vad är det frågan om egentligen?

Jag vill ha möjlighet att läsa en för mig ny blogg i rätt ordning utan en massa klickande hit och dit! Är det för mycket begärt?

Jappe

Olle Jonsson

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
883
Medlemskap
2025
Sv: Dessa bloggare!

Du får väl kräva att de publicerar sina bloggskrifter i bokform så du lättare kan följa med.;)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är inget som hindrar att du läser bloggen "bakifrån". Det kan vara spännande att så småningom upptäcka när, var och hur det startade.

De flesta läser nog inläggen på detta forum på samma sätt, det senaste inlägget högst upp. Det tipset fick jag som ny i HBK, på det viset slapp jag bläddra fram flera sidor till det senaste. Går att ställa in!

M

Matts Torebring

Guest

Jag vet inte om jag hör till de anklagade. Förra årets semesterresa började jag skriva och fyllde sedan på varje dag med nya händelser och den blev ganska lång till slutet. Det som händer då är att besökaren ser startsidan och inget nytt och lämnar sidan och går vidare.

I år försökte jag skriva varje dag i nya avsnitt. När sedan resan var över och vi var hemma igen sammanfattade jag alla avsnitten i en pdf fil från början till slut. Pdf filen blev 80 sidor. Jag tycker en bild säger mer än tusen ord. Så här blev det när jag startade om från början... Mvh Matts Torebring

Bilagor

• Gibraltar - Ten minutes to go.pdf
    5,4 MB · Visningar: 36

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Mycket föredömligt, Matts! När man gör så blir det ju en fröjd att läsa en reseberättelse! Finessen med datumet uppe till höger är inte dum alls! Mycket bra! Tänk om alla kunde göra så, inbegripet mig själv men jag ska göra ett försök med "Jappe i Spanien" om inte min "mentor" eller "spökskrivare" hinner före! :rolleyes: GB kan nog sådant också, tror jag.

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tvivlar på att spökskrivaren hinner före!

Finesserna med en blogg är bl.a. att bilderna är klickbara och kan visas i olika upplösning (dock inte dina eftersom de är kopierade från detta forum), etiketter för att snabbare kunna hitta rätt, kommentarer som gör bloggen interaktiv, m.m.

Dessutom är det betydligt jobbigare att göra en pdf-fil och filen kan bli på flera hundra MB om den innehåller högupplösta bilder. Ofta vill man ha med en videosnutt som är uppladdad till Youtube. Enligt min mening är det bilderna som gör bloggen. Sist men inte minst måste man ha ett särskilt program på datorn för att läsa en pdf-fil.

Enkelheten med de olika bloggverktygen gör nog att (bild)bloggarna är här för att stanna. Om man inte vill läsa baklänges får man fixa till datum, det har jag gjort på några där datum saknar betydelse.

Vem vet, det kanske kommer en inställning som "rättvänder" inom kort.

Toppen