• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Design eller praktiskt användande

Öckerö-bo

HBK Medlem
Kommun
Öckerö
HBK-Nr
839
Medlemskap
2026
Vi har på sista tiden varit "på jakt" efter en ny husbil , men slås av alla
"kitschiga" lösningar som finns på dom senare årsmodellerna.
Vem vill ha ett glasskåp med blått ljus i stället för en garderob? Var hänger
man av sina jackor och ytterplagg ? Det är tydligen tanken att man skall ta en drink direkt utan "avklädning". Och vem vill ha en stor 3-4 lågig spis och
en stor rund diskho - visserligen bra när man har kokat 2 kg kräftor - men ingen avställningsyta finns att ställa ifrån sig nånting. Skräckexemplet är
Burstner som har två nivåer i sitt kök, och en rundad bänkskiva, som gjort för att det man ställer ifrån sig ramlar i golvet.
Hoppas alla ni med nya bilar ursäktar-det finns mkt bra också-men vart är det på väg.Detta var en del tankar som har dykt upp på resan.Vad tycker ni?
Många hösthälsningar Lasse o Ingela

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Design eller praktiskt användande

Vi har precis bytt bil och jag kan till viss del hålla med dig.
Den förra var en Adria -05 och den nya är en Sunlight -11.
Vi ser faktiskt att vissa saker var bättre förr men på det stora hela är Sunlighten en fantastisk bil med våra mått mätt.
Tänkte sätta oss ner en dag och lista det vi tycker är för och nackdelar men så här rakt upp och ner, är handtaget till toadörren oändligt mycket bättre, samtidigt saknar vi elektrisk tändning av spisen på den nya och det bytet gör vi gärna.

Tror personligen inte att den "perfekta" bilen finns. Det som är kanon för den ene, är totalt onödigt för den andre.

F

F.d. 52945

Guest

Vi har på sista tiden varit "på jakt" efter en ny husbil , men slås av alla
"kitschiga" lösningar som finns på dom senare årsmodellerna.
Vem vill ha ett glasskåp med blått ljus i stället för en garderob? Var hänger
man av sina jackor och ytterplagg ? Det är tydligen tanken att man skall ta en drink direkt utan "avklädning". Och vem vill ha en stor 3-4 lågig spis och
en stor rund diskho - visserligen bra när man har kokat 2 kg kräftor - men ingen avställningsyta finns att ställa ifrån sig nånting. Skräckexemplet är
Burstner som har två nivåer i sitt kök, och en rundad bänkskiva, som gjort för att det man ställer ifrån sig ramlar i golvet.
Hoppas alla ni med nya bilar ursäktar-det finns mkt bra också-men vart är det på väg.Detta var en del tankar som har dykt upp på resan.Vad tycker ni?
Många hösthälsningar Lasse o Ingela

Den "ultimata" husbilen skulle säkert vara 10m lång väga minst 8000 kg och utrustad med allt "lull lull" och förmodligen kosta minst 4 mille...då hade den nog passat de flesta..bara färgsättningen som man hade behövt bestämma själv!

Pilot:D

F

F.d. 55451

Guest

Det är lätt för mig att säga att den lär sig att när du har haft samma husbilen i över 14 år -
Mån kan anpassa egen innredningen.

Innredninger, fron början, är orientert på vackra bilder och billig produktion.
Praktisk - :D - nej.

Jag är hantverkare - senare multi-byggnad och har elektronik som hobby.
Skulle tröttna på en husbil till mer än 6 meter och mer än 3 ton - det skulle beröva mig många friheter.
Friheten jag ber högt.

Ny husbil - nej jag skulle inte våga - den fria inredning.
Titta min innredning Rimor L'europeo alkove Ford 2,5 L - 96 modifierat - BredoMobil’s Husbil - Husbilsklubben.se - FRITID PÅ HJUL -

Har ochså tittat på Dortmund, Bella - Herning.
Business !
:twitcy:
OK - men din innredning är individuell.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55425

Guest

Håller helt med dig.Har börjat kika lite på nyare husbil om vi vill byta om nåt år.Hitills har jag inte sett nån jag vill ha.De nyare husbilarna upplever jag som trånga och mörka. Varför sååå små fönster och ofta sitter de väldigt högt upp.Vill inte ha en massa "lullull" utan en praktiskt inredd husbil med plats för kläder och skor där man går in,skön dinett att sitta i,en säng som man slipper klättra in i, litet garage med plats för stolar och bord och lite annat smått,och framför allt MYCKE ljus i bilen och max ca7m lång.Jag får nog behålla min kära Peggy lär nog inte hitta nån som är lika ljus och trevlig. :)

F

F.d. 29954

Guest

Vilken toppen gnälltråd...
Jag letade nyare/ny husbil under flera år, men konstaterade att vad man får är i stort sett en dubbelsäng på fyra hjul och lika många ton...

Jag tyckte att jag krävde inte mycket, en bak liggande stor rundsoffa, fällsäng ovanför föraren, lite luftkänsla, förvaringsutrymme, och pålitlig maskineri, visst, stora tankar också. Klart jag önskade mig ytmaterial som man kunde vårda och bevara, även galvad underrede och gärna utan elektronic så man kunde sköta allt själv.
Men vad har de erbjudit för oss? Klitter och glamm & tingel tangel...
Har en känsla att de, tillverkarna, tävlar med varandra mer än att försöka göra bilar som kunder vill ha. Eller, de har alla köpt samma marknadsundersökning och jagar på de 80% som vanligt. Man skulle kunna inbilla sig att en enda skulle vilja nischa sig för en smalare typ av spekulanter som söker "indre kvaliteter" men icke....
Kanske är jag så hopplöst ute i mina värderingar och ni andra som har nyare bil lever med i tiden ??

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Håller med om en hel del av detta, vi har också sett det här med små fönster, när du inte kan se ut genom förarplatsen blir de flesta moderna bilar riktigt mörka och tråkiga!:wideeyed:

Senast ändrad:

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Måste nog säga att min Rimor Europeo 69P -11 uppfyller det mesta, jag har inte direkt sett nån annan bil i samma storlek som uppfyller mina behov.
Det enda är väl möjligen att det kunde vara lite mer plats runt dinetten, men vi är oftast bara två och då går det bra. Inget onödigt lull, gott om vettigt placerade skåp och garderober. Queensbed. Lagom stort garage.
Dessutom till ett vettigt pris.
Jag är nöjd!

Toppen