• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Den svenska avundsjukan

brittan

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
3942
Medlemskap
2026
Den svenska avensjukan!!

Jag och min man var på Öckerö i lördags. Vi ställde oss på Fotöbron 2 som är angiven som ställplats på klubbens hemsida. Men det var ett misstag. För någon som bor på ön tyckte inta att vi fick stå där. Där var många personbilar som körde ner där under dagen och tittade på utsikten. Men en av dessa personer som körde där under dagen var väldigt idérik. Personen har skrivet av vårt reg. nr ring vv fått vår aderss och ringt nummerupplysningen. Därefter skickade dem ett sms. till våra mobiler. Sms. lyder " det är ej tillåtet med camping i Öckerö kommun". Jag tycker det skulla vara lättare att knaka på dörren till husbilen istället.
Är det någon i klubben som vet om det är förbjudet att campa på ön.

Något som jag tycket hade varit bra, är om vi kunde hålla ställplats lista uppdaterad. Så man inte råkar ut för avensjuka svenskar.

Hälsningar Britt-Lis & Jan-Erik

F

F.d. 7117

Guest
Sv: Den svenska avundsjukan

Vad är egentligen att "campa"? Hur ska jag tolka en skylt med "camping förbjuden".
Jag råkar ha ett fyrhjuligt fordon med möjlighet att sova och laga mat i och det är inte parkeringsförbud på platsen. Vem har då rätt att lägga sig i vad jag gör inne i mitt fordon? Som jag ser det så har jag inte ens någon skyldighet att öppna dörren till mitt andra hem för okända som ska komma och gnälla.:confused:

F

F.d. 4927

Guest

Så rätt så! Så är det också i Danmark - kan vara bra att veta då det är ont om ställplatser där. Men då gäller det att inte dra ut markis eller plocka ut stolar, bord och dylikt från bilen, för då blir det camping.

Lasse

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Fick ni deras mobilnr skickade ni ett svar eller bad ni dom komma och förklara sig?
hade du deras mobilnr skulle varje HBK medlem kunna sända en förfrågan varför inte.
det skulle bli ett antal sms som de sent skulle glömma?
2179 Drutten:music-icon:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

En del stör sig ju på allt och det är väl inte att bry sig om och sen är det väl inte deras uppgift att vara verksam som någon ordningsman .

Du kan glädja dej åt att det kostade honom 3 kr för att få uppgifterna från vägverket från ditt regnummer till SMS på vägverket .
Men å andra sidan så kolla det numret på hitta.se om det numret är från vägverkat för det har jag inte hört talas om att dom skickar ut sådana bagateller .

F

F.d. 52943

Guest

Var ute på Fotö förra helgen. Fotö 1 är avstängd med stora stenar. På Fotö 2 fanns skylt med parkering 3 tim.

F

F.d. 50097

Guest

Så otroligt fegt att inte ens våga knacka på! Skicka ett sms... det var det värsta jag hört!!!

Helena & Peter
www.freedomtravel.se

Carthago47

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2025

"På Fotö 2 fanns skylt med parkering 3 tim." Det är ju så att vi måste följa P-reglerna tyvärr även på Öckerö.
När vi var där senast i höstas, pratade vi med en del affärsidkare att vi var imponerade av att så många affärer var öppna under Allhelgona helgen, vi fick då till svar att: "Vi annonserar och har öppet extra för att få ut även Göteborgarna hit till ön för shopping".
Någon kanske skulle upplysa kommunstyret på ön att både affärerna och kommunen kan få inkomster från husbilsfolket.

F

F.d. 55391

Guest

För att reta upp lokalbefolkningen ännu mer så borde det ordnas en husbilsträff på nämnda platser.:D

Gäller inte allemansrätten i skärgården ?

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Det finns ingen allemansrätt för husbilar, tyvärr. De går under bestämmelser som är gemensamma för alla fordon.

EssoJ

F

F.d. 2692

Guest

Har pratat med ansvariga och dom bara slår ifrån sig med att det är camping förbjuden i kommunen.

När det gäller parkeringen som är omgjord till 3 timmars var min fråga om vad som händer om man står längre. Svaret blev naturligtvis att det kan bli parkeringsböter. Min kommentar till detta var att jag under den tid jag bott på ön (25 år) aldrig hört någon som fått parkeringsböter här ute. Svaret var lite krystat, - det har hänt. Chansa eller inte, det avgör man själv.

När det gäller stenarna som dom lagt ut ser jag fram mot konferensveckan som kommer i sommar. Här brukar stå fullt med konferensdeltagare, med både husbil och husvagn. Tar man bort stenarna denna vecka kommer man att bryta mot kommunallagen som säger att alla ska behandlas lika och inga undantag får göras. Det ska bli spännande, återkommer med resultatet.

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022

För att reta upp lokalbefolkningen ännu mer så borde det ordnas en husbilsträff på nämnda platser.:D

Gäller inte allemansrätten i skärgården ?

Allemansrätten gäller inte för motorfordon. Cykel och roddbåt, kajak och kanadensare är OK.
Betr. köra in i skogen, så gäller lagen om terrängkörning. Lämnar du med husbil vägen, så bryter du mot lagen om terrängkörning. Dagsböter kan vara resutatet i värsta fall.

Allemansrätten är ingen självklarhet i alla situationer. Det finns beskrivningar om allemansrätten som bör läsas.
Det kan bli pinsamt att citera allemansrätten vid en ev. disskussion, om man tror, men i själva verket inte har en aning om vad det rör sig om.

Senast ändrad:

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Tyskarna parkerar hur som helst i Sverige enl. Allemagns-rätten.:)
Åke

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Men i Norge har tyskerene fått med seg at det finnes et forbud mot kjørning utenfor vei, det ble bøtlagt noen tyskere for dette i Norge og informasjonen sprer seg fort.

Toppen