• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den orimliga vägskatten

golddigger

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2026
Anledningen till att man höjde vägskatten på lätta lastbilar var bl.a att det inte skulle löna sig att sätta lastgaller i personbilar och omregistrera dom till lätt lastbil.Då fick vi laglydiga lida för att man skulle göra det olönsamt för andra att typa om bilen till lätt lastbil.Vad blir det nästa? en dieselpersonbil hade en vägskatt på ca 7000 kr senast jag hörde om det.Kommer husbils-vägskatten att smyghöjas för att dom nu är personbilar?Kanske över ett par år så det inte märks ,som med förra höjningarna som smög sig upp från 1550 kr till över 5000kr pr år.Jag ser det som kollektiv bestraffning.
I Danmark ligger vägskatten på ca 10.000 kr om året för en husbil.Försäkringen ungefär samma.Desutom går det inte att ställa av fordonen.Då måste man lämna in reg.skylten till motorkontoret og när man ställar på bilen måste man betala för nya skyltar.Sist jag hörde om det kostade dom 1200 kr för 2 stk.
Det var därför jag flyttade till Sverige....fortfarande billigt....,men hur länge? Korna ska mjölkas till dom stupar!!! :gnu::gnu::gnu::gnu::gnu:

F

F.d. 839

Guest
Sv: Den orimliga vägskatten

Hi Golddigger,

I belgien betalar jag för en 3.5t husbil € 135 / året i väggskatt och kan begära en slags gratis kort ifall man åker max 10 gånger / året. Det fungerar på det sättet : man begär kortet av vägverket där reg nummret är redan electronisk ifylld, INNAN färden ska man fylla in datum (med bläck penna) och då är det bara att åka. Blir man stoppad i en poliskontroll så är det bara vissa upp kortet, inget mera. Skulle det vara så att du åker med bilen och inte har fylld i datum så blir vägskatten 10 gånger beloppet plus höga böter.

Avställning av bilen är ett måste ifall du inte åker med fordonet mer än 2 månader (men ingen gör det för då ska fordonet genom besiktningen igen vilket inte är det lättaste i Belgien så man håller tyst). Begära ny reg plåtar kostar € 65.

S

solid

Guest

Hej Golddigger
Känner jag våra politiker rätt, oavsett färg, så kommer det att bli än värre
efter Vägverkets färska statistik angående att lastbilarna driver hela uppgången av koldioxidutsläpp. Se grafik för utsläpp olika fordonstyper och då särskilt lätta lastbilar.

Personbilen är inte värsta miljöskurken

Man blir så less:(

Micke & Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eda
HBK-Nr
81
Medlemskap
2024

Kanske man skulle emigrera till Belgien.
Dom kanske tar imot politiska flyktningar ?.

F

F.d. 839

Guest

Micke & Lilian,

Du behöver inte emigrera till Belgien bara ha din husbil här på Belgiska plåtar räcker. Enda nackdelen : du får inte använda bilen i Sverige :(

Toppen