• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Den gamla goda tiden

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
I början av 80-talet var det rena förtjänsten att åka med husbil till södern.
Denna MB 508 hade dubbla dieseltankar (totalt 270 liter) och som längst körde jag från Bolzano i Italien till Fjugesta utanför Örebro på en tank. Dieseln var billig i Sverige och även i Italien (1,85 Kr/l om jag minns rätt). Man tankade fullt innan man stämplade ut (för km-skatten) och körde sedan extremt billigt på kontinenten.

Vi tillbringade några sommarsemestrar i det gamla Jugoslavien och där var på den tidigt så billigt att leva att en 5-veckors semester blev bra mycket billigare inkluderat rese- och campingkostnad än vad det skulle ha blivit att sitta hemma på kammaren och tuggat svenskköpt mat.

Andra tider!

aakeimg629.jpg
 
F

F.d. 25142

Guest
Sv: Den gamla goda tiden

Åh, härliga nostalgi! 1973 köpte jag en polisfolkabuss som gått som utredningsbuss i Göteborg. En del var redan inrett och resten gjorde jag själv. Åkte med den i flera år och många tusen mil runt om i Sverige, Norge, Tyskland och Holland. Så vansinnigt kul. Dessförinnan liftade jag i hela Europa under tre hela somrar och åkte med många roliga hippieekipage. Blir fortfarande alldeles mjuk i hjärtat när jag ser dessa gamla hjärtehusbilar.
 
F

F.d. 14087

Guest
Sv: Den gamla goda tiden

Ja visst är det är det något speciellt med Den gamla goda tiden. Byggde själv en VW buss på 80-talet och for omkring nere i Europa.
 
G

Göran T625

Guest
Sv: Den gamla goda tiden

.....och i bakgrunden ser vi väl "Gunta Trillings" gamla "Kvarna", för den oinvigde betyder det Gunnars gamla 3-hjuliga Husqvarna.

Göran
 
F

F.d. 12358

Guest
Sv: Den gamla goda tiden

Året var 1992, och vi hyrde en Pilote alkovbil av min frus jobbarkompis. Med var också våra 2 barn, då 13 och 16 år. Det hände några saker som jag aldrig glömmer…

Tomt batteri
Vi körde ner genom gamla DDR och hamnade efter några dagar i Prag. Vi körde till en campingplats i stadens utkanter. Inga andra husbilar, bara tältande tjecker. Parkerade snabbt, och så skulle vi in till centrum på sightseeing. Hmm, hur var det nu med halvljuset, var det av eller på? Det var starkt solsken och jag kollade in i lamphuset, men såg ingen skillnad hur jag än vred på strömbrytaren. OK, det var i alla fall 50% chans att det var av, så vi stack med spårvagnen in till centrum.
När vi kom tillbaka sent på kvällen såg jag redan på avstånd –till min fasa- att ljuset glödde svagt av det lilla som fanns kvar i batteriet. Nåja, vi gick och la oss.

Nästa morgon var batteriet stendött så klart. Uppe i receptionen fanns en ung kille som bara slog ut med armarna när jag berättade om mitt dilemma. Han kunde inga språk utom sitt eget. Det kändes rätt hopplöst, och vi bläddrade i tjeckiska telefonkataloger efter nåt som liknade elektriker. Killen på campingen kommer och ger oss en bit ståltråd… Ni kan tänka er hur man kände sig. Efter några förtvivlans timmar rullar så en tysk husbil in på campingen, vilket blev vår räddning. Han hade startkablar! Lärdom: ta alltid med startkablar.

Idiotiskt vägval
Cinque Terre skulle vi också besöka. Vi kom ”bakvägen” uppe på berget. Frun är duktig kartläsare, så hon hittade till den lilla ”vägen” som ledde ner till Vernazza, men den såg väldigt smal ut… Så kommer en äldre herre på moped uppför backen, frun rusar ut och frågar om vägen går till Vernazza och om vi kan använda den. Jovisst säger han, kör bara.
Vi kör, och efter några hundra meter inser jag att vi gjort ett stoort misstag, vägen blir smalare och smalare, kurvorna klättrar ner i serpentiner, en del så tvära att jag får backa och knixa runt bilen i de tvära kurvorna. Men det var bara att fortsätta, för vända, det gick bara inte. Det fanns inte plats för det.
När vi efter många om och men väl var nere i Vernazza parkerade vi på vägkanten och åt pizza. Jag tänkte: -Hur skall vi förklara för Tore att hans husbil står i Vernazza och måste fraktas ut med båt…

Efter familjeråd bestämde vi oss ändå för att försöka ta oss upp igen samma väg. Till saken hör att bilen vi hade lätt överhettade om man inte höll farten så att kall luft strömmade genom kylaren. Jag sa till familjen: Håll i er för nu kommer det att gå undan! Full fart upp på 1:an och 2:an, tut-tut-tut i varje serpentinkurva, och efter ett antal svettiga kurvor och knixande var vi uppe på stora vägen med kokande motor. Pust! Tänk om husbilsägaren Tore visste vad vi gjorde med hans bil!

Väderväxling
Vi fortsatte upp i Frankrike via Route Napoleon (där Napoleon landsteg efter 1:a fångenskapen). Väl inne i Frankrike var det mer än 30 grader varmt, men vi hörde på väderleksrapporterna att det var 10 grader och regn i södra Tyskland. Jag tänkte: vad händer egentligen när man passerar från ett väderområde till ett annat? Det är inte ofta man får köra från +30 och sol till +10 och regn på några minuter. När vi så passerade genom väderfronten så blåste det som sjutton, man fick parera bilen som kastades fram och tillbaka på vägen, och plötsligt var det gråväder, kallt och regn. En häftig upplevelse!

Kappkörning med långtradare
I Tyskland hamnade vi efter en slaktbil där hönsen satt tätt packade och tryckte i springorna, och fjädrarna yrde på motorvägen efter bilen. Barnen tyckte det var läskigt, så frun som körde laddade på allt vad Pilotens lilla diesel förmådde i uppförsbacken och lade sig i omkörningsfilen. När långtradarchaffisen så sneglade på henne, så ler han och gasade på så pass att hon inte kom längre än jämsides med honom. Så gjorde han fingret åt oss! Det var bara att lägga sig bakom igen. Då bestämde vi att aldrig skaffa en egen husbil med minsta motorn!
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.306
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Den gamla goda tiden

En bild från min ungdom med en helrenoverad Sprite Alpin -69.
Bilden är från Gotland och Tofta camping.

Hmm hoppas man får lägga in en bild på en husvagn:rolleyes:

Å Fååården va jag först i Uppsala med att montera en skyport på. Dom hade aldrig sett något dyligt på bilprovningen vid reg.besiktningen i Uppsala. Året va 1979 om jag inte minns fel.
 

Bilagor

  • skanna0012.jpg
    skanna0012.jpg
    76,6 KB · Visningar: 4

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den gamla goda tiden

Ja Håkan, 1979 var ett bra campingår. Den sommaren inredde jag denna MB 206D. Detta trots att jag har tummen nästan mitt i handen. Bilen stod inte ens i våg när jag byggde utan allt fick ske med ögonmått.

Slutresultatet blev ändå sådant att jag fortfarande blir nostalgisk när jag tänker på den gamla bilen. Märkligt nog så rymdes vi två vuxna och två barn i den och gjorde långa resor både sommar och vinter ocvh hann slita ut två motorer. Inte riktigt dagens komfort, gasolvärmaren inbyggd i fronten på garderoben, en punktvärmare utan elanslutning. Men vi bodde i bilen vid -30 i fjällen utan att lida. Isolerad mellanvägg med stalldörrar till förarhuset.

På bilden står bilen vid Osenfjorden i Nordtröndelag. En av många fisketurer där bilen fick göra tjänst (med båt på släp).

Nordtröndelag.jpg

aake
 

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Sv: Den gamla goda tiden

Folkabussen "Affe" (alla folkabussar har namn) Åkte vi runt i europa och Sverige mellan 86 till 95 då vi blivit för trångbodda.
Finns fortfarade i livet, avställd någonstans i södra Sverige. /Åke
 

Bilagor

  • img029.jpg
    img029.jpg
    108,7 KB · Visningar: 4
I

Ice-Man

Guest
Sv: Den gamla goda tiden

Säkert slängt i en V8 där bak istället för original boxerfyran. :)

Eller så är "tjocka släkten" på besök. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Sloth

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025
Sv: Den gamla goda tiden

Hmmmm.

Bilden luras lite, bussen står i vekligheten på en sluttande garageinfart, men jag verkar ha lutat kameran till höger när jag tog bilden.
Motorn var faktiskt en 2-liters mot original 1,7, och något baktung var den.

/Åke
 
Toppen