• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

F

F.d. 5824

Guest
Går i tankar om att bli med husbil. Då man även har en del andra intressen såsom båt/mc/skidor mm. funderar jag på hur man får till den optimala balansen rent ekonomiskt.

Hur mycket pengar behöver man lägga i inköp för att slippa laga upp alla pengar man sparar på inköpspriset?

Årsmodell är inget jag har hängt upp mig på. Antar att ju dyrare/nyare man köper desto mer kommer den falla i pris.

Andrahandsvärde?
Diesel
Ej över 3.5 ton (ska kunna köras på B-kort efter -96)
Ju fler sängar desto bätttre.
Import?! Hur stor är prisskillnaden?!

Om jag säger en bil för 170k i Tyskland, hur/vad tänker du då?

Alla tips och tankar är välkomna!

EDIT: Bara för att ha nåt att utgå från, kan detta vara ett bra alterntiv?
Concorde 690 ST as Alcoves in Hohenaspe
 
Senast redigerad av en moderator:

svensei

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2025
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

En av de viktigare faktorerna för mig är faktisk lastvikt. Det har skrivits många inlägg på detta tema. Sök på lastvikt eller totalvikt, så kommer du att hitta åtskilligt!
 
T

Trilla

Guest
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Ju äldre och enklare ju bättre står den sig nog i pris. En gammal enkel maskin är också enkel att hålla vid liv. Ofta får man också vattenburen värme och sådan lyx som knappt finns på nyare bilar. Jag tycker att en Solifer 6700 från typ -90 måste vara optimal i många avseenden.
Den är inte trång som nya bilar den har en byggkvalitet som är mycket bättre än de flesta av dagens bilar. Vattenburen golvvärme. enkel stötstångs besnsinmotor. Massor med sovplatser. Ja det enda den är dålig på är lastutrymme. Numera får man en fin sådana för under 100 loppor.
Naturligtvis ska du ha helintegrerat.
 

Olle Ö

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
697
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
1028
Medlemskap
2025
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Sök på andra Concord 690, och du ska finna att andra är reggade till 4000 kg.
Det innebär troligen att du kommer att köra med övervikt redan vid 2 personer och deras packning.

/ Olle
som har handlat en 3500 kg`s husbil och varit tvungen att vikta upp till 3850 kg
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Det ser ut att vara en mycket fin bil. Bra märke och lågt pris men tyvärr ett exempel på ett omöjligt fordon. Vikten olastad framgår inte men ligger troligen mycket nära totalvikten och där ligger problemet. Skall du använda den ensam och mestadels besöka naturistcampingar så att du klarar dig utan kläder blir det bra:) men som nornal användning krävs uppvägning och det blir kanske inte så lätt på en gammal bil utan möjlighet till nya CoC intyg från leverantören. Kolla noga före köp för annars är risken att du tar hem en i princip värdelös bil och det finns massor av andra val
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.490
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Kolla med säljaren, på äldre bilar kan man vikta upp den redan i tyskland, och då gäller det vid registrering här! :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Där köpte vi våran 1:a husbil och dom var mycket bra att ha att göra med våran husbil var en 3200kg´s och jag körde väl med övervikt men jag tyckte att den hade för klen motor men jag är ju en "stressad " människa är det 90 så är det 90 .... är det backigt så blev det bara 65 så man får nog räkna med att bilen kan vara i fin skick men .

Det står inget om tjänstevikten och även om det står så kan dom ju utrustar den i efterhand med saker som tynger ner .
Den har ju dom godkända bältena på dom platserna i bak som färdas frammåt vilket innebär att du bör kunna få den godkänd för 3 passagerare för att dom som åker bakåt kan bli tveksam eftersom det inte finns något nackskydd .

Kanremmen borde iallafall vara bytt 2 gånger sedan 1994 och våran hade gått 17000mil och då hade vi bytt kopplingen strax innan .
 
T

Trilla

Guest
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Som jag tolkade frågan så tänkte jag lite större... Vad är vettigt ur en ekonomisk synvinkel.
Jag tänker lite att ju billigare bil ju mindre vinst i att importera och rega. Beror lite hur man värderar eget arbete också men jag skulle ligga beredd med pengarna och vänta in rätt bil på blocket.
Jag vidhåller att om man ska köpa nåt som är ekonomiskt hållbart men med goda kvaliteer så är det en -86 - -90 fiat bensin helintegrerad. Som sagt så slår ofta kvalitetskänslan på dessa bilar många nya på fingrarna. Om den går sönder så kan alla laga den. Hittar man en med få mil på mätaren kommer den inte gå sönder i någon större utsträckning.
Jag sticker ut hakan och säger att allt annat snack är prestige och att visa grannen hur stor börs man har. Det kan också vara trevligt men handlar väldigt lite om vad man får för pengarna.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

citat :
Jag sticker ut hakan och säger att allt annat snack är prestige och att visa grannen hur stor börs man har.





Kanske är mera hur mycket lån man vågat ta ;) :) ...
 
T

Trilla

Guest
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Ha ha, ja så kanske det är... Jag har själv nån mystisk drift som gör att jag ogärna lånar till annat än hus.
 
F

F.d. 5824

Guest
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Som jag tolkade frågan så tänkte jag lite större... Vad är vettigt ur en ekonomisk synvinkel.
Jag tänker lite att ju billigare bil ju mindre vinst i att importera och rega. Beror lite hur man värderar eget arbete också men jag skulle ligga beredd med pengarna och vänta in rätt bil på blocket.
Jag vidhåller att om man ska köpa nåt som är ekonomiskt hållbart men med goda kvaliteer så är det en -86 - -90 fiat bensin helintegrerad. Som sagt så slår ofta kvalitetskänslan på dessa bilar många nya på fingrarna. Om den går sönder så kan alla laga den. Hittar man en med få mil på mätaren kommer den inte gå sönder i någon större utsträckning.
Jag sticker ut hakan och säger att allt annat snack är prestige och att visa grannen hur stor börs man har. Det kan också vara trevligt men handlar väldigt lite om vad man får för pengarna.

Ja, du har helt rätt. Bilen jag la upp var mest för att ha nåt att utgå från. Kanske är den för dyr/gammal/osv.

Menar du Fiat även som bodel eller som chassi?

Det var precis detta jag var ute efter, tack så jättemycket!

Hur kommer det sig att du föreslår bensin för diesel? Jag trodde diesel var bra med tanke på dagens bränslepriser.

Här är två alternativ med diesel
Hymer camp 64 | Älvsborg | Blocket

Fiat 290 Wohnmobil / Standheizung / TV as Alcoves in Teltow

och här är en bensinare,
Fiat Ducato Maxi | Jämtland | Blocket

Vill gärna att det ska få plats 6 personer i den, tror på nåt sätt att det är värt en del.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Det finns ju mängder ...

solceller
Weinsberg Meteor 590 MS as Alcoves in Bochum

både dubbla solceller parabol och acc:

Fiat Viva Trotter 2x Festbett / Voll !! Voll !! Voll as Alcoves in Mönchengladbach

solceller

Chausson Welcome 35 - 6,65m lang as Alcoves in Hohenaspe


När vi köpte av dom slog dom av 1000 euro direkt för den exporterades .

Solceller är väldigt bra och det verkar som att dom tyska bilarna är lite mer utrustade än svenska men även att dom rullat mera i många fall .
 
T

Trilla

Guest
Sv: Den ekonomiska balansen, hur tänker du?

Jag säger bensin för att dessa gammal svaga dieslar gör ingen glad. De bullrar och lever om utan att leverera. De har kamrem som ska bytas de har en pump som kan haverera. Bensinarna har en gammal peugeot motor med stötstänger byggd på samma vis som de gamla b18 b20 som satt i amazoner och 142'or. Med andra ord ett under av enkelhet som precis varje bysmed kan få fart i.
Bensinarna är mycket tystare. Mina 3 sista tankar med min bensinare har dragit 1,05 1,1 och 1,15 på en helintegrerad bil som är 640 lång. Man får köra många mil innan man börjar tjäna igen en diesel som jag ser det. Oftast är även bensinarna billigare i inköp för att man allt som oftast snöat in på att man ska ha en diesel.
Pratar vi nyare bilar med 2,8 td så är det en annan sak, dessa levererar faktiskt men då går å andra sidan lådan sönder....
Fiat, peugeot, talbot och citroen är precis samma bilar byggda på samma fabrik med samma motorer och så vidare.
Angående påbyggnad så håller jag som jag sa solifer högt men om jag inte missminner mig så är det hymer som byggt den. Men jag tycker åtminstone du ska fara och titta på några helintegrerade bilar. Jag tycker just helintegrerat ger en annan rymd och känsla på nåt vis. Både då man kör den och då man står still. Vad du än gör så köp en fabriksbyggd. visst finns det fina hembyggen som är bra på alla sätt men det finns jädrigt många fuskbyggen också.
Gamla bilar är ofta inte lika plastiga i inredningen som nya.
Mina åsikter...
 
Toppen