• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Den 22/12-2012, lite kallt

F

F.d. 24414

Guest
Var nyss ute med hunden en liten sväng men det var -28 i dag så vi fick inte gå så långt.
Alla verkar sova i vår lilla by, ingen Julstress här inte.
Lite synd att det var så pass kallt då jag hade tänkt ta mig en snöskotertur nu men det får vänta en stund.
Märkligt land vi bor i, skillnad på 70 grader mellan sommar och vinter här hos oss! (Vi har från +30 till kallare än -40). Att djuren i skogen klarar det förstår jag knappt.
Det är första dagen med klar himmel på länge så visst är det fint väder, det ska ju som sagt vända nu.
Kanske man får se solen senare i dag? i någon timme i alla fall.....
Att bo 10 mil från polcirkeln ger korta dagar så här års.

God Jul på er alla.

Bilagor

• IMG_5068.JPG
    IMG_5068.JPG
    2,1 MB · Visningar: 10
  • IMG_5073.JPG
    IMG_5073.JPG
    1,8 MB · Visningar: 12
  • IMG_5074.JPG
    IMG_5074.JPG
    2,1 MB · Visningar: 6
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Den 22/12-2012, lite kallt

Kul att ni gillade korten, jag är tyvärr inte så bra på foto och har bara en liten kompaktkamera vilket gör att dessa bilder helt bygger på bra ljus/motiv.
Med en duktig fotograf samt en riktigt bra kamera kan bilderna bli fina som helst en dag som denna.

Jag tog en bild vid 12.15 och ett par till nu vid 14.30.
Vilken vacker dag detta var, synd att det nu är -30 bara.
I Bodträskfors (8 mil uppöver) har de -41 så man ska inte klaga.

Edit, två bilder till tagna nu vid 14.58, nu blir det snart helt mörkt.

Bilagor

• IMG_5081.JPG
    IMG_5081.JPG
    1,7 MB · Visningar: 0
  • IMG_5084.JPG
    IMG_5084.JPG
    1,9 MB · Visningar: 2
  • IMG_5083.JPG
    IMG_5083.JPG
    1,4 MB · Visningar: 0
  • IMG_5086.JPG
    IMG_5086.JPG
    1,6 MB · Visningar: 3
  • IMG_5097.JPG
    IMG_5097.JPG
    1,1 MB · Visningar: 0
  • IMG_5099.JPG
    IMG_5099.JPG
    1,3 MB · Visningar: 1
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52943

Guest

Våran pudel är ett sådant djur. Hon vill INTE gå ut när det är kallt och djävligt.....
:D

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Hej Alf,
talade för ett par timmar sedan med min goa svåger i Murjek som påstod att det var -36 grader.
Lite kylslaget kan man säga.
Egentligen fel att vara i Stockholm nu i stället för Murjek, med i morgon blir det Manchester i England med moderata plus 5 grader.
En god och trevlig jul, gott nytt år tillönskad dig och de dina.
Hoppas att ses nästa år någon gång någonstans.
Hälsningar Bror

F

F.d. 24414

Guest

Hej Bror, kanske tur att det inte blev Murjek för dig denna Jul?
Det är -40 där och tågen har ställts in!!
De har tydligen tåg med en köldgräns på -35 som de brukar här uppe i Norrbotten, lite märkligt kan tyckas.
Vem har köpt i de tågen?
Någon som inte vet att det så gott som alla år blir kallare än -40 efter bansträckningen?

Nu är det Julafton och jag brukar alltid ta mig en kort skotertur på Julaftons morgon men....
Det är nu tredje dagen med -30 så detta år blir det ingen skotertur, risken för jag ska förfrysa mig i ansiktet är för stor och jag är lite för gammal för att köra skoter när det är svinkallt.
Men vill jag så kan jag köra även om det är kallare än -35 då jag inte har samma problem med tekniken som tågen i Norrbotten...
Bilen fungerar även den bra men motorvärmaren är ikopplad dygnet runt, är det kallare än -30 så vill man ha den ikopplad.
Så en bil fungerar bra i kallt väder men inte ett tåg?
Edit: Ska jag vara helt ärlig så fungerar inte min pendlarbil (Caddy-05) bra i -35 då den nästan saknar värme i kupén när det är kallare än -30, fruns Volvo är dock fin i alla väder.
Kanske Caddyn är byggd av samma personer som bygger tåg?

Jag ängnar även en tanke åt huset vi bor i, byggt 1954 och varmt som bara den.
Tydligen räknade de kallt väder på vintern redan på den tiden när detta hus byggdes.

Trevlig helg på er alla/ Alf

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 21685

Guest

Citat:
Ska jag vara helt ärlig så fungerar inte min pendlarbil (Caddy-05) bra i -35 då den nästan saknar värme i kupén när det är kallare än -30, fruns Volvo är dock fin i alla väder.
Kanske Caddyn är byggd av samma personer som bygger tåg?

Det var då ett fasligt klankande på denna Tyska framgångsprodukt, jag har också en Caddy, och har en dag som denna +40 i den om jag vill....:twitcy:

//mats

F

F.d. 24414

Guest

Lite OT men problemförklaring då det gäller min Caddy:
Min bil är en 2005 Caddy 1,9tdi och denna bil har (som många andra) en originalmonterad dieselvärmare, en så kallad tillstasvärmare.
Den behövs eftersom motorn i sig ger "för lite värme" vilket jag har svårt att förstå.
Motorn tar inte speciellt lite bränsle så varför skulle det inte bli över till att värma den ytterst lilla kupén?
Min bil har nu gått över 20 000 mil och värmaren är givetvis trasig.
Så min Caddy är ett riktigt "kylskåp" och rent vidrig att åka i på vintern, jag kör i skoterkläder när det är kallare än -25 (och inte alls när det är ner mot -40, då tar jag ledigt!).
Då en ny värmare kostar ungefär vad bilen är värd så kör jag vidare till denna bil är helt avskriven, jag pendlar efter usla vägar vilket sliter hårt på bilarna mina.
Min förra Caddy 1,9tdi-96 hade även den usel värme och den hade dessutom ovanan att "äta" motorvärmare, jag böt 4 st innan jag gav upp och bara våldade igång den.
En bra motor dock, startade i -30 utan värmare men en ganska trist bil som gick sönder ofta så jag fick åka rep (bogseras) för många gånger.

Min svåger kör en nästan ny Caddy med fungerande dieselvärmare och den är givetvis varm och go.
Han brukar dessutom bogsera hem mig när mina Caddys havererar, sist var det svänghjulet som gick i tu så svågen drog hem mig ett par mil i faslig fart.
Jag har en kanonfin Svåger!
Jösses vad tung växellådan var när jag lyfte ner den, jag trodde att jag skulle bli kvar under bilen den natten.
Men i övrigt så är Caddy finfina bilar eller "Tyska framgångsprodukter" som alla VW är!!
Fast just Caddy görs av VW i Polen, det vet du väl Svågern?

Toppen