• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Den årliga besiktningen

F

F.d. 2621

Guest
Hmmm . . . årlig åtminstone för oss med tyngre bilar!

Vi hade / har en stor och fin bilbesiktningsanläggning här Kungsbacka, som fr o m i år tagits över av privatbolaget (piratbolaget) BESIKTA, och man kan ju undra över vilka räknenissar och andra lycksökare som uppenbarligen tycks tro, att man kan höja priserna hur mycket som helst!

Närmaste alternativ i skepnad av det gamla namnet BILPROVNINGEN finns 4-5 mil åt söder eller norr, Varberg resp Torslanda.

Jag tar nästan dagligen en sväng in på Besiktas område och kan konstatera att där ser nästan ödsligt ut. Så här års, tidig vår, brukar det annars vara mycket bilar, mc och husvagnar av alla slag, och man har fått vara ute i god tid för att boka en besiktning. NU - kan man få en besiktning gjord omgående -om du är beredd att betala de nya priserna! Och det verkar inte så många vara.

För att spara tid lät jag ändå, och för att kolla runt lite inomhus inomhus, idag besiktiga min pb - V70 till det facila priset 455.-. Förra året kostade det 320.-. Det var summa två st killar som jobbade där, i en av hallarna och i de andra två var det tomt och öde.

För min hb, en Dethleffs A6981 / 4 t tar man på detta ställe 860.- + 60.- som ska jämföras med förra årets pris 480.-. Då är det ju ganska självklart att jag hellre kör upp till Torslanda, där man i år tar 530.-.

På Besikta erbjuder man (dvs försöker lura på) utöver basbesiktningen två stegs "uppgradering" av besiktningen för ytterligare ett par hundringar som omfattar endast några larviga och onödiga grejor. Bondfångeri vill jag beteckna det som!

Tänk så det kan bli när man avreglerar eller vad man nu ska kalla detta!?!?

Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Den årliga besiktningen

Jag har tidigare under många år besiktigat mina fordon (3 st, tidigare 4 st) i Kinna som nu tagits över av Besikta. Inte så längre, nu har jag beställt tid hos Bilprovningen i Torslanda.
Lite längre att åka men jag kommer aldrig mer att anlita "prishöjarna".
Det var dock lite svårt att få tid på Bilprovningen. Jag försökte beställa tid via Internet i slutet av februari, men det fanns ingen tid före 2:a april vilket var för sent (körförbud).
Efter kontakt med kundtjänst ordnade det sig.
Jag kommer att tillskriva Besikta och tacka för den tid som varit och att de får klara sig utan mig i fortsättningen.
:mad:

F

F.d. 3526

Guest

Skönt att höra att fler än jag har blivit upprörda över denna fräcka prishöjning.Själv bor jag också i Kungsbacka , vill bara upplysa att det finns Svensk Bilprovning på närmre håll. Aröds Industriområde 20-22 Hisingsbacka.ca 2,5 mil från Kungsbacka.Tefon.0771-600600.

F

F.d. 2621

Guest

Jag kan förvånas över att detta inte verkar röna något större intresse bland medlemmarna på forumet.

Själv har jag på olika sätt framfört mina synpunkter till Besikta, och om ett större antal andra husbilister gjorde samma sak resp valde bort Besikta som alternativ, vill jag tro att de skulle kunna påverkas.

"Enade vi stå och söndrade vi falla" och allt det där . . . . ." vill jag ändå fortfarande tro på, och är inte detta ett område där en stor förening skulle kunna påverka? Och nog finns det väl annat än ställplatser och gråvatten att tjöta om!

Cittran

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1365
Medlemskap
2025

Jag håller med helt och fullt. Prishöjningar som saknar all grund när man ser till den allmänna prisutvecklingen i landet. Det går ju an för oss som bor i större städer och kan välja annan besiktningsstation inom ett inte allt för långt avstånd.

Min närmaste besiktning finns i Mölndal och den har blivit en Besikta-station. Förra året kostade det 480 kr men nu alltså höjt till 860 kr. Självklart valde jag bort den och nu blir det Aröd på Hisingen i stället för 530 kr. Aningen längre avstånd och så trängselskatt. Men den blir nog inte mer än 8 kr eftersom jag räknar med att klara besöket inom en timma.

När det gäller bilbesiktningar har inte övergången till konkurrensutsättning fungerat. Men så blev det väl i Finland också.

/Lennart

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag skrev på Besiktas Facebook-sida. Där fanns inga nöjda kunder precis.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Jag servade bilen, 5 ton,i Partille och lät dom besiktiga på Besikta Partille.Detta var dumt då kostnaden var 1050:-inkl gastest.:mad:Aldrig mer.
Anders
ps,Verkstan tog inget extra för bes.ds

Margus

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024

Hej Anders, var i Partille servade du HB:n?

//Margus

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Vi har idag beställt tid i Falkenberg för besiktning för att undvika prishöjarna i Halmstad. Bra att vi agerar...

Kjelle

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Det är ju inte alla stationer som besiktigar billar över 3500kg,har kollat runt man är ju trots allt ganska begränsad var man kan besiktiga.Knappast någon ide att lägga massa bensinpengar och framför allt tid för att kanske spara några kronor. finns ju dom som fortfarande jobbar och inte kan ta ledigt hur som helst. Men håller med om att höjningen är i saftigaste laget , undrar vad som motiverar detta. Har inte sett att det har nyinvesterat i anläggningen där vi bor

F

F.d. 2621

Guest

. . . ."för att kanske spara några kronor. . . ." för skillnaden 390.- kör jag nog gärna de ca tre milen till Torslanda och har dessutom tid så det räcker och blir över.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Margus!
Hos Ismo som har Mellby bilservice,han är också husbilsåkare.Jag har servat där i 5 år och är mycket nöjd.
Anders

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Det skulle vara intressant att veta om ni har bilar som väger över 3,5, vad jag kan se är det inte många som besiktigar över den vikten. Ingen för dom summorna som ni skriver om.Det billigaste jag hitta var 790 ingen större skillnad mot 860 tid är ju och också pengar som bekant. Väger era bilar under 3,5 så diskuterar vi ju inte samma fråga

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Säga vad man vill om prishöjningarna men nu går det i alla fall att få tider snabbt.
Tidigare hade vi här ibland väntetider på sex veckor eller mer och på köpet så har även SBP:s stationer blivit betydligt mer kundvänliga, den ökande konkurrensen har gjort att de blivit rädda om sina kunder.

Nilsebbe54

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
7264
Medlemskap
2025

var och besiktiga vår Knaus sky i 4,25 t på Aröds bilprovning de tar emot tunga bilar.Fungerade utmärkt
Anders :yes:

F

F.d. 2621

Guest

Inget svar ännu på frågan om vi pratar om samma viktklass, vilket ju har stor betydelse

I mitt inledande inlägg i denna tråd nämner jag, att min bil är en Dethleffs A6981 / 4 ton.
Naturligtvis är det ointressant "att jämföra äpplen med päron".

Flat Mates

F

F.d. 29925

Guest

Nog ett idealläge för "viss typ av företagsamhet". För egen del är ja nog väldig selektiv av bolag efter "reformen".
Personligen anser jag att för att en "fri marknad" skall fungera får det inte finnas någon form av "tvång" (årlig besiktning). När det finns et tvång är det allt för enkelt för de inblandade aktörerna att dela på marknaden. Visst, det är ej tillåtet men verkligheten brukar kunna lösa liknade hinder.

Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2026

Du får gärna lämna adress och telefonnummer till den station du varit på,som besiktigar bilar över 3,5 t jag hittar då ingen som är billigare än 790 kr.
tack på förhand

Toppen