• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Demontering av taksäng

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.495
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Vi skulle gärna demontera taksäng i vår Laika Kreos 3010.
Det är elektrisk styrd Taksäng som har benämning "Project 2000, serie art. 12600".

Har någon av medlemmar demonterat taksäng själv eller fått detta utfört på verkstad ? Vilka är Era erfarenheter, tack.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.899
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jag skulle tänka efter mer än en gång innan jag gjorde något sådant.

För det första tror jag det är ett tungt och besvärligt jobb att demontera den. Måste förmodligen vara (minst) två man för att göra det.

För det andra tor jag att en demontering av sängen sänker andrahandsvärdet och gör bilen svårsåld.

Således kanske man vill kunna återmontera sängen inför en framtida försäljning (Tung, besvärligt, två man...)

Om man vill kunna återmontera den, gäller det att ha möjlighet att förvara den demonterade sängen under några år, utan att den skadas.

Detta är bara mina personliga funderingar...

Pålle
 
Senast ändrad:

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
887
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Här är ett inlägg om återmontering, så det tyder på att den går att demontera ( vet inte om jag använt rätt metod för länkning!!)

 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.371
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Även jag har funderat på att bli av med taksängen,enda sättet verkar var att kapa den i bitar,när det gäller andrahandsvärde skulle inte jag vara orolig,det säljs fler bilar utan sängen idag.
Nästa bil beställer jag utan taksäng.
 

JanEric

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
35555
Medlemskap
2024
På en del bilar (alla??) är den också en del av bärigheten på bodelen så det är nog ingen bra idé.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.518
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Den är ju rörlig så det har jag svårt att tro.
Det behövs nog stadigare tak/väggar om man skall kunna få upp en säng.
Har du info om detta?
Pålle hann före . :)
 

JanEric

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
35555
Medlemskap
2024
Jag har en kompis som fick hela ena sidan utbytt av fabriken och han ville då ta bort sängen men det gick inte eftersom bodelen då skulle tappa sin stabilitet. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilket märke han har.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.495
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för alla svar.
Några reflektioner och/eller förklaringar med anledning av aspekter berörda i vissa inlägg:
Vi har nu ingen användning av taksäng då våra söner är vuxna och vi har allt mer sällan kunnat resa med våra barnbarn.
Vi vill öka lastkapacitet (och vi har genomfört en del för att uppnå det: ersatt 2 bodelsbatterier med 1 lithium, ersatt 2 gasolflaskor med 1 alugas anordning, etc. ) så det är det sista som vi kan göra.
Eventuellt skulle vi köpa plåtis och lämna Laikan som delbetalning... men frun tycker om Laikan och säger att hon skulle kunna gå på byte om plåtisen blir max 5.5 lång och då har jag svårt för att hitta sådan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.495
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Även jag har funderat på att bli av med taksängen,enda sättet verkar var att kapa den i bitar,när det gäller andrahandsvärde skulle inte jag vara orolig,det säljs fler bilar utan sängen idag.
Nästa bil beställer jag utan taksäng.
För oss också gäller att nästa bil blir utan säng.

Javisst kan det komma att sänka andrahandsvärde ... så vi inte vill såga sängen i bitar men förvara den för att ha den vid försäljning av bilen. Har vi kunnat demontera den så kan ev. köpare kunna återmontera den.
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Jag/Vi har demonterat tak sängen på våran LMC, inte för att vi ska köra utan, snarare att en bult till fästena på ramen gått av.
Håller på att montera igen. Två personer är nästan ett måste, för att inte skrapa sönder annat.
Hur det är på eran Laika vågar jag inte säga, men på våran så gick allt ut genom dörren utan problem.
Största delen av sängen var plastbiten under mot stolarna, som förut var ett tygstycke, för att skyla ribb botten (200x150)
Vikt besparingen är inte så stor som man kan tro. Har inte vägt dom delar av sängen som sitter fast i karossen på HB,n men svårt att tro att dom väger så mycket mer än ca 15 kg men jag vägde. Madrass ca 10kg sängram/ribb botten ca 20kg och plast biten ca 15 kg
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.015
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Då det verkar finnas efterfrågan på borttag av taksäng kanske du kan dokumentera hur du gör. Visst sitter taksängarna på olika platser och med olika montage men det hjälper säkert några.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.495
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Här är ett inlägg om återmontering, så det tyder på att den går att demontera ( vet inte om jag använt rätt metod för länkning!!)

Tack Kronvall för svaret och länken. Länken fungerar, inlägg är från 2020 och där finns info om att man hade lyckats med att återmontera taksängen. Dessutom verkar det att taksängen är mycket lik vår säng (om man bedömer från inkluderade bilder).
Så är det mycket hoppingivande...
 
Toppen