• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dela ”plastglasen” på taklucka

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Jag ska rengöra takluckorna och behöver sära på plastglasen.
På takluckan enl. bild är det 4st torx20 som ska demonteras.
En vanlig standard bits har för stor fattning för att det ska gå att skruva, utrymmet ovanför skruven är för litet för bitsen. Hålet längst uppe är bara 5mm så det hade inte funkat med en standard förlägnare heller.
Någon som har erfarenhet av att dela denna typ av lucka eller förslag på passande verktyg.

E0A5ED74-68A6-4A4F-8AB5-BC7D6548FD93.jpeg
C47FE347-1C33-4CCF-B45F-4D34E2EB4874.jpeg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.682
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag ska rengöra takluckorna och behöver sära på plastglasen.
På takluckan enl. bild är det 4st torx20 som ska demonteras.
En vanlig standard bits har för stor fattning för att det ska gå att skruva, utrymmet ovanför skruven är för litet för bitsen. Hålet längst uppe är bara 5mm så det hade inte funkat med en standard förlägnare heller.
Någon som har erfarenhet av att dela denna typ av lucka eller förslag på passande verktyg.

Visa bilaga 196982
Visa bilaga 196983
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Oj vilken slump! Jag gjorde detta på samma lucka för en timme sen!! Jag lyckades utan förlängare men fick ”bända bort” den fjädrande låsanordningen först. Försiktighet då plasten lätt går sönder. Sedan funkade det att sätta i torxbiten och sätta i mejsehandtaget lite på snedden. Bara att tvätta de två delarna, och det blev fantastisk skillnad. Upptäckte också att en av låsklackarna i plast hade gått av, men funkar ok ändå. Lycka till!
Ps Framöver kommer jag nog byta luckan. Mot samma fabrikat men den som har skjutbar mörläggnings/myggardin.
 
Toppen