• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dekal ala motivlack

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025
Har ingen aning om vad det kan tänkas heta. Men vi har som många husbilsägare en vit husbil. Skulle gärna vilja skaffa ett större motiv att fästa baktill eller på sidorna.

Var kan man hitta sådana?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dekal ala motivlack

To hovedløsninger: Foto printet på spesialfolie, en lokal fotograf i Dals Långed har selv det som skal til for bilder opp til litt over 1 m brede fra rull. Den andre og mer vanlige løsningen er skåret folie i flere farger - her har nesten alle reklambyrå utstyret og programvaren som skal til.

Det finnes og endel standard trykte motiver på folie, fra mange forskjellige firma, Dekaler till bilar, båtar och mc, Reflex ECE104R og Dekalshoppen.se :: Dekaler, bildekaler, väggtexter och dekor er et par i flokken.

F

F.d. 24320

Guest

En mycket bra ide, kan du rita själv något du vill sätta på bilen så är det inga problem att göra det och gå in på i princip vilken reklam eller dekalfirma som helst så hjälper dom dig med finishen och att förstora upp det till lämplig storlek och ta fram klisterdekaler åt dig.
Jag gjorde precis så med min första bil, och resultatet kan jag bara klandra konstnären för :p
mvh

S

StorDansk

Guest

Tack Knut. Jag tror att en egen design och någon lokal tillverkare blir bäst.

Jangus, lyssna med Peter på ULÖ Plast, han kan nog printa upp till ett par meter brett,
sedan har jag en kompis/skyltmakare i Boxholm, han kan både printa och montera åt dig.
Hör av dig så får du namn och telefonnummer!

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Tack, StorDansk
Jag ska skissa upp något först. Antar att storlek, antal färger och detaljrikedom påverkar priset. Så det kan vara bra att ha något att fråga om först.

S

StorDansk

Guest

Hej Jangus,
det är mycket enklare än så, det är kvadratmeterpris som gäller, du kan i princip ta ett foto från en modern kamera och blåsa upp till låt säga 2x2 meter.
Det blir fotokvalité om du inte ska titta på 20 cm avstånd
Sedan printas detta direkt på vinylen med en vanlig "bläckstråleskrivare" modell större förstås, färgen är UV beständig (10 år) men för att unvika slitage och liknande mekanisk påverkan lägger man en klar laminat överst.
Normalt bör det kosta mellan 500-1000 spänn per kvadrat,
skuren folie däremot kan påverkas av antal färger, men oftast något billigare, vet inte om jag förklarar så du begriper, annars kan jag fixa ett par enkla bilder som kan illustrera bättre?

Lägger med ett exempel på foto och under en typisk skuren folie, grönt och svart är kanske inte optimalt, se det som ett förklarande motiv, det vita emellan är ju färgen på din bil, så där finns ingen folie, hoppas du förstår nu, annars får du skrika till!

Bilagor

• Jangus5.jpg
    Jangus5.jpg
    89,3 KB · Visningar: 18
  • jangus6.jpg
    jangus6.jpg
    65,3 KB · Visningar: 11

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Tja, snygg blev ju inte min bild. Men det var bara en idéskiss med en bild från nätet. pålaggd baktill på bilen.

Bilagor

• Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    24,7 KB · Visningar: 747
F

F.d. 53012

Guest

Har just en sådan snygg folie på vår husbil av en flygande örn och en Havsörn som tar en fisk tagit själv i ett gömsle då vi räknar örnar sedan 20 år tillbaka, mycket dekorativt. Gjort av ett företag i Motala som är bra på sånt. Bildens upplösning är beroende hur stort man kan förstora upp den givetvis. Som sagt viktigt att belägga bilden med en folie för att inte få en blekhet efter några år. Min bild är 4 år och förtfarande mycket klar färgåtergivning.

S

StorDansk

Guest

Tja, snygg blev ju inte min bild. Men det var bara en idéskiss med en bild från nätet. pålaggd baktill på bilen.

Jag förstår din idé och absolut inte omöjlig, sen gäller det bara att hitta en bild som du vet du kan trivas med några år, rent tekniskt är det inga problem så länge du inte har en massa lister, skruvar eller nitar som hamnar under, återkom när du har mera kött på benen, så ska jag försöka guida dig så gott jag kan.

Senast redigerad av en moderator:
S

StorDansk

Guest

Gjort av ett företag i Motala som är bra på sånt.

Kan ju vara bra att veta, och kan man sedan göra det lokalt, med firman inom stryphåll, är det ju bara fördelar om inte priset är oskäligt, har du något namn att dela med dig av?

FinnV

Y

Yjons

Guest

Kanske vi Östgötar skulle slå oss ihop om samma bild. Vajande linfält, veteåkrar eller varför inte utsikt från Mjölby kommuns ställplats vid Väderkvarnsbackens friluftsbad i Skänninge.
Företaget Clabris i Mjölby utför den typen av arbeten.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Kanske vi Östgötar skulle slå oss ihop om samma bild. Vajande linfält, veteåkrar eller varför inte utsikt från Mjölby kommuns ställplats vid Väderkvarnsbackens friluftsbad i Skänninge.
Företaget Clabris i Mjölby utför den typen av arbeten.

Funderar på en bild med Västerbron och Långholmens ställplats därunder från Kungliga Huvfvudstaden...;)

Bosse

Toppen