• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dejonisering?

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Hej alla tekniker.
Jag blev tillfrågad att prova en ny mojäng från det stora landet i väster.Det är en dejoniseringsgrunka,som monteras mellan bodelsbatteriernas plus och minuspoler.Den ska motverka att det bildas beläggning på batteriernas insida.F-n vet hur det går till,men någon här kanske kan klargöra detta för mig som novis:confused:.Det finns tydligen ett nytt patent i USA.
Anders.B:)

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2025
Sv: Dejonisering?

Hej alla tekniker.
Jag blev tillfrågad att prova en ny mojäng från det stora landet i väster.Det är en dejoniseringsgrunka,som monteras mellan bodelsbatteriernas plus och minuspoler.Den ska motverka att det bildas beläggning på batteriernas insida.F-n vet hur det går till,men någon här kanske kan klargöra detta för mig som novis:confused:.Det finns tydligen ett nytt patent i USA.
Anders.B:)
Hej
Det finns olika namn på dessa prylar men gissar att det är samma lösning på problemet med sulfatering av batterier som sker vid djupa urladdningar , man skapar helt enkelt en liten växelspänning som sas ruskar om syran och slår sönder det "stora" blyjonerna så att den sk jonvandringen som sker vid laddning kommer att bli effektivare= bättre kapacitet !?
dett är vad jag har fått reda på via Waeco som också säljer en sådan pryl som heter Battery Saver.
kolla på länken : www.waeco.se
mvh
Bengt:D

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Om det är en sådan här du söker så kan du köpa den på hemmaplan om man nu tror på detta. Finns även i Kama Fritidskatalogen E31-38.

1832
Batteriunderhåll
articleimage.aspx

Produktöversikt
Batteriladdare BC100
Batteriladdare BC200
Batteriladdare BC400
Battery Refresher MBR100 12
Battery Refresher MBR100 24
Så fort du börjar använda ditt nya batteri startar en åldringsprocess. Den kapacitet som anges på ett nytt batteri går stadigt nedåt tills det blir så dåligt att det inte längre fyller sin funktion. WAECO Battery Refresher motverkar åldrandet (sulfateringen) på batteriet och håller dess kapacitet uppe. Den arbetar bara när spänningen överstiger 12,6 V, vilket innebär att en laddare är ansluten eller att motorn är igång. Vintertid bör man ansluta en WAECO Battery Conditioner så att spänningen håller den nivån. Battery Refresher MBR100 12 V Artikelnummer: MBR-100-12 REK Ca Pris: 683.75 SEK Batterispänning: 12 V Strömförbrukning: < 0,2 mA i viloläge Startspänning: >12,6 V ± 0,2 V Mått: 100 x 67 x 25 mm (BxHxD) Vikt: 0,12 kg Övrigt: Ansluts enkelt till batteriets plus- och minuspol Relaterade Produkter
Relaterade Dokument

Kjell

HBK Medlem
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2025

Då blir det en gissning från min sida, det skulle kanske kunna röra sig om en "desulfateringsgenerator".
Det är en lite elektronisk mojäng som ger korta spikpulser till batteriet för att motverka sulfateringen av blyplattorna när batteriet inte används på ett tag.

Har inte sett så mycket skrivet om den där mackapären men det finns säkert både byggbeskrivningar och färdigbyggda att få tag i.
CTEK m.fl. har batteriladdare som kan friska upp sulfaterade batterier och principen är att bryta upp det isolerande sulfatskiktet på blyplattorna vilket bl.a. kan göras med korta pulser av ström med lite förhöjd spänning.
Sulfaterat batteri och CTEKs avsulfatering.
http://www.ctek.com/PDF/MXS7000_flyer_SE_low.pdf

Hittade just en webbsida på svenska med en "desulfator", kan det vara den här som du har sett?
Desulfator - BeOutdoor

Edit: Ser att några var snabbare på tangentbordet....:)

Toppen