• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Degerhamns Ställplats definitivt i graven

KarinochTommy

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2025
Sv: Degerhamns Ställplats definitivt i graven

Jo. Kommunen kan överklaga till mark-och miljö-ÖVERDOMSTOLEN. Men där krävs prövningstillstånd för att ärendet ska tas upp. Jag hoppas att Mörbylånga kommun gör ett försök.

F

F.d. 27056

Guest

Jag har aldrig fattat vad som skiljer denna platsen mot andra, varför den måste stänga när andra finns kvar.

BO-A OCH INGEGERD

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5099
Medlemskap
2025

Så synd på denna fina plats! Och obegripligt att man hänvisar till strandskyddet med tanke på fabriken alldeles intill...

Bo-A och Ingegerd

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om jag har förstått rätt håller regeringen precis på och river upp en skärpt strandskyddslag från 2009 eller så, är det någon som vet mera?

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Om jag har förstått rätt håller regeringen precis på och river upp en skärpt strandskyddslag från 2009 eller så, är det någon som vet mera?

Ja, dom river inte upp den gamla, dom ser över den. De bestämmelser som gäller för strandskyddet kommer nog inte att bli så mycket förändrade.
När det gäller ställplatser så kommer det nog en definiering av vad en ställplats är. Som det är i dag lutar Lst sig mot att det KAN vara en camping men mest troligast är att det är en parkering. I bilaga fyra till Naturvårdsverkets handbok "Strandskydd - en vägledning för planering och prövning" står det omskrivet vilka anläggningar som behöver strandskydd. Ett avsnitt handlar om Husvagnar, husbåtar mm, ett annat handlar om Båthamnar och varvsanläggningar och ett tredje om campinganläggningar (det finns tio till). Här är det nog inte några tvivel vad som gäller, här ska det finnas strandskyddsdispens. Men däremot Parkeringsplatser kan förvirra det hela, det står så här:Parkeringsplatser bör placeras utanför strandskyddsområdet. Parkeringsplatser som hör till en anläggning som helt eller delvis placeras inom ett strandskyddsområde bör inte placeras inom 100-meterszonen.Men det står inte att det krävs strandskyddsdispens.
Det är här det svåra börjar, är våra ställplatser parkeringar eller är det campingplatser? Vi vet ju naturligtvis vad det är men myndigheterna har svårt med begreppen. Så detta är en högt prioriterad fråga att lösa i den nya översynen men annars vet jag inte mer än att politikerna vill göra det möjligt att bygga mer i strandnära läge där det i dag råder 300 metersgränsen (Mälardalen, Stockholms skärgård, hela västkusten mm).
Men tro inte att detta kommer att gå fort, vi ute i landet har fått första remissrundan nu och det lär bli flera till så lagom till valet är det klart. Det är det som så fint brukar kallas "Valfläsk".
Hav tröst och anlägg ställplatserna minst 100 från vattnet så är problemen ur världen, vad är 100 meter när min cykeldator visar att jag kört 247mil hittills i år.:)

Toppen