• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Defekt Elektroblock ansluta extern batteriladdare?

sonnyo

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Har konstaterat att min EBL 99 G inte laddar, glassäkringen till 220v går direkt vid byte. Allt annat fungerar som det skall, har en fråga går det att ansluta en extern laddare via block 7 och få det att fungera tror ni? eller var bör man ansluta annars? På baksidan sitter en kopplingsplint + startbatteri jord + bodelsbatteri.
skulle säkert bli billigare än att byta ut elblocket.

MVH
Sonny

Bilagor

• Schaudt EBL99 lader.pdf
    758,7 KB · Visningar: 298
Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025
Sv: Defekt Elektroblock ansluta extern batteriladdare?

Värst vad många EBL laddare som verkar paja. Mitt lade också av för en månad sedan. Schaudt reparerar dom för en kostnad av 150 Euro så det blir nog billigare att ansluta en extern laddare på block 7 som du skrev. Jag har gjort så (CTEK Zafir 100, 7A) och det funkar bra. Man missar underhållsladdning av startbatteriet men det kan man nog leva med. Jag missade också indikeringen på panelen att man är ansluten till elstolpe.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Jag har en EBL 264-9 där laddaren "brann" nyligen. Det som hände ser ut att vara ingången till trafon för laddning som har gett upp på kretskort sidan. Tänker imorgon ta ut den ur bilen och titta nogrannare. Koppligsschema på min är lika vad gäller 220 in och laddtrafon. För att få "220 lampan" att lysa så tänker jag löda löss trafon och ersätta ingång A1, A2 och A3 på kortet med en extern anslutning för en Ctek laddare. BINGO allt funkar som original men med en betydligt bättre laddare. Skall imorgon undersöka areor på A3 och A2 om de räcker för Cteks 25 Amp laddare eller om man måste nöja sig med 7Amp laddare. Troligen är areorna tillräckliga för 25 A eller så går det att lägga till sladdar för att uppnå tillräckligt. Vidare undersökning under morgondagen

F

F.d. 5361

Guest

Jag har en EBL 264-9 där laddaren "brann" nyligen. Det som hände ser ut att vara ingången till trafon för laddning som har gett upp på kretskort sidan. Tänker imorgon ta ut den ur bilen och titta nogrannare. Koppligsschema på min är lika vad gäller 220 in och laddtrafon. För att få "220 lampan" att lysa så tänker jag löda löss trafon och ersätta ingång A1, A2 och A3 på kortet med en extern anslutning för en Ctek laddare. BINGO allt funkar som original men med en betydligt bättre laddare. Skall imorgon undersöka areor på A3 och A2 om de räcker för Cteks 25 Amp laddare eller om man måste nöja sig med 7Amp laddare. Troligen är areorna tillräckliga för 25 A eller så går det att lägga till sladdar för att uppnå tillräckligt. Vidare undersökning under morgondagen

Hej jäsno

Jag tror med A1,A2 och A3 tappa du allt fördel av cTek
Du finns på EBL264 anlut 2F-Block 3 för extern laddare, sätta in säkring med 25A
Det går lika bra som EBL 220

EBL 264-9 front
EBL 264-9 koppligsschema

Mvh.

Norbert

F

F.d. 53009

Guest

Har haft en CTEK MULTI XS 7000 kopplad som angan beskriver sedan i höstas och det har fungerat bra. Kopplade även A3 till A2 via en strömbrytare. När strömbrytaren är i till-läge laddas också startbatteriet. Kan vara bra om bilen ställs av under vintern. Som tecken på att startbatteriet laddas lyser indikeringen på panelen.

Birger

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Även min laddare gav upp i vintras och det var samma fel och jag skickade den till Schaudt och jag anser finns det skall det fungera så det blev reparation istället för en C-Tek .

F

F.d. 17147

Guest

Jag har väl inte samma problem med mitt EBL 99,för det tokladdar och kokar batterierna.
Men här verkar finnas kunskaper om laddningen som jag inte har.Hur mäter man upp laddarens funktion? Eller kan det vara något annat som krabblar?

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Jasno

"Det som hände ser ut att vara ingången till trafon för laddning som har gett upp på kretskort sidan."

Är det komponenter före trafon som har brunnit,så själva trafon verkar hel ?
Går det att se vad det är för komponenter ?
Eller är det kretsfolien som är av ?

Jojje

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Det är kretskortsfolien som har brunnit av. Troligen pga fukt som har trängt in under skyddslacken. Anledningen till en Ctek eller för den delen Waeco laddare är högre effekt 25Amp istället för 16 och inte minst för att både Ctek och Waeco har en betydligt modernare laddalgoritm än EBL. Ctek har även rekonditionering som jag vet av erfarenhet fungerar utmärkt. Anledningen till att koppla som jag beskriver är att bibehålla originalets funktionalitet med att visa 230 inkoppling och inkopplingen av bilbatteriet. Annars är externladdning precis lika bra. Men som sagt jag måste in i Burken för att se varför och då kan jag lika gärna gör så bra som möjligt

sonnyo

HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024

Tack för alla tipsen jag införskaffar nog en Ctek och försöker koppla in den inuti boxen.

MVH
Sonny

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är kretskortsfolien som har brunnit av. Troligen pga fukt som har trängt in under skyddslacken. Anledningen till en Ctek eller för den delen Waeco laddare är högre effekt 25Amp istället för 16 och inte minst för att både Ctek och Waeco har en betydligt modernare laddalgoritm än EBL. Ctek har även rekonditionering som jag vet av erfarenhet fungerar utmärkt. Anledningen till att koppla som jag beskriver är att bibehålla originalets funktionalitet med att visa 230 inkoppling och inkopplingen av bilbatteriet. Annars är externladdning precis lika bra. Men som sagt jag måste in i Burken för att se varför och då kan jag lika gärna gör så bra som möjligt

På min så var det nog ingen skyddslack alls för det såg ut och vara lite mjöligt av oxid på hela kortet och dom bytte ut hela bottendelen , jag har ett 101 .

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Allt så gott som klart!

A14-A3 behöver en plus när laddare är ansluten för att dra skiljerelät och tända indikering för nät. Antingen en separat strömbrytar som tidigare använts här eller som jag nu gör. En Waeco laddare som har en separat krets för att ladda bilbatteriet med 1A. Denna utgång används för att dra relät och tänd indikeringen. Nu funkar allt exakt som EBL original utom
-riktiga 15 Amp med modernare laddalgoritm till både bil och bo batterier. Waeco är byggd för att leverera 15A kontinuerligt inte som EBL där den mycket varm om den kör kontinuerligt.
-enkelt att uppgrader till 25A eller 40 A i framtiden.

Solcellersfunktion oförändrade

PelleJ

HBK Intresserad
Kommun
Umeå

Både Ctek laddarna och dom inbyggda laddarna i EBL modulerna är primärswitchande vilket betyder låg vikt och hög verkningsgrad.
Jag har lagat både Ctek laddare och EBL men det är ofta kondensatorer på primärsidan som går sönder som i sin tur tar med sig likriktarbrygga samt primärswitchtransistor m.m.
På min egen husbil sitter en calira som ger max 18Ah och börjar i regel med 14.4 volt i 4timmar och går sedan över till 13,8v men den går även att ändra för GEL batterier med en brytare.
Kommer ni över några kretsscheman så tar jag gärna dom.

Mvh
Pelle

Senast ändrad:
F

F.d. 17147

Guest

Jag har väl inte samma problem med mitt EBL 99,för det tokladdar och kokar batterierna.
Men här verkar finnas kunskaper om laddningen som jag inte har.Hur mäter man upp laddarens funktion? Eller kan det vara något annat som krabblar?

Har hittat problemet,trot eller ej men det var säkringen till höger helljuse som vart paj.

F

F.d. 13497

Guest

Hej Pelle!
Du verkar ha koll på läget vad gäller batteriladdarren till husbilen.
Jag har en Schaudt EBL 264-7
Jag har mätt upp en del på kontakterna som mynnar ut från laddaren till kablarna ut i husbilen.
Jag undrar om det kan vara rätt och vad är fel i så fall?
Från omvandlaren (spolen) går det ut 25 AC Volt och 12 AC Volt.
Från lilla stiftet som går ut till panelen visar 24 acv och på de andra stiften som är strömförande till panelen, batterier, förbrukare visar den 11.5 ACV
Mätte även mot bilbatteriet när jag kopplat in 220 ACV från vägguttaget och då laddar den bilbatterit med 26 AC Volt.

Borde inte bilbatterierna gå sönder om den får i sig 24-26 ACV istället för 14 DCV?
Laddaren laddar inte husbilsbatterit under körning eller från nätet 230 V.

har du någon aning om vad som kan vara fel på laddaren och om det lönar sig att laga en sådan? Vad kostar en likvärdig laddare? och finns det bättre alternativ?
Tacksam för hjälp.
Kaj från Vittangi men arbetande i Stockholm

Toppen