• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DC-DC laddning

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Har ett Lithiumbatteri med inbyggd BMS till kompressorkylskåpet som laddas av solpanelen med MPPT regulator !
Det fungerar bra när det är sol och utan sol kopplar jag in bodelsbatterierna !
Funderar på laddning under körning (kan ej parallellkoppla Lithium med AGM ) med DC-DC laddning och inkopplingen
bör jag ta från 12V laddarens utgång till DC-DC laddarens ingång,utgången är reglerbar 10-15 V och den bör väl ställas på 15 V ?
Är det rätt tänkt ?

Jojje
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det funkar att parallellkoppla LFP med AGM, det som händer utan laddning är att LFP kommer sakta att ladda AGM, typ underhållsladdning (beroende på SoC nivå i båda).

Men att ställa utspänning från laddaren på 15V blir problem för båda batterierna.
På LFP kommer BMS'et att avbryta laddningen ifall du klarar att hålla 15V.
På AGM finns det risk för skador.

Vad har du för dc/dc?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg glemte:

Husk sikringer og tilstrækkelig kabelarea og + og - kabel lige lange (læs så korte som muligt, men lige lange) Søg på nettet og du kan finde en side hvor du kan beregne kaelarea.

Hvis du monterer den vitse afbryder kan du bruge et almindeligt el-kabel til det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
DC-DC laddaren skall enbart ladda Lithiumbatteriet !

Victron Orion-TR DC/DC Converter 12v-12v 9A (12,2v output)​

Jojje
Har du testat att ladda ditt LFP direkt från generator/startbatteri?, det borde ge en betydligt snabbare laddning än en dc/dc på 9A, med den blir det svårt att hinna ladda upp batteriet på en dagsetapp. Ifall din generator kräver en dc/dc så skulle jag satsa på minst 30A.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
DC-DC laddaren skall enbart ladda Lithiumbatteriet !

Victron Orion-TR DC/DC Converter 12v-12v 9A (12,2v output)​

Jojje
Har du testat att ladda ditt LFP direkt från generator/startbatteri?, det borde ge en betydligt snabbare laddning än en dc/dc på 9A, med den blir det svårt att hinna ladda upp batteriet på en dagsetapp. Ifall din generator kräver en dc/dc så skulle jag satsa på minst 30A.
Nej,moderna generatorer är begränsade men det är klart man kan gå upp till 18A laddare sen börjar det bli dyrt! Laddspänningen bör vara på 14.4 V
 
Toppen