• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

DC DC Laddare

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis monterat en DC DC laddare i min husbil, en Fiat Scudo 1998 års modell, laddaren är en Orion- Tr Smart 12/12-30, batterierna som ska laddas är 2st AGM 95Ah (parallellkopplade). I inställningarna skall man ange ett IN och ett UT värde. Vad skall stå där???
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis monterat en DC DC laddare i min husbil, en Fiat Scudo 1998 års modell, laddaren är en Orion- Tr Smart 12/12-30, batterierna som ska laddas är 2st AGM 95Ah (parallellkopplade). I inställningarna skall man ange ett IN och ett UT värde. Vad skall stå där???
Vad är det för typ av värde du skall ange? Vad står det i manualen?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.054
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Du ska välja bland färdiga profiler för AGM som passar den typ av AGM du har. Titta i batteribladet om de har 14,4V eller 14,7V slutspänning och välj den AGM profil som ger det. Hittar du inte detta så välj den AGM profil som har 14,4V tills du hittat databladet. Vad gäller inspänning så brukar fabriksinställningen fungera bra för de vanliga generatorerna du har. Du använder appen Victron Connect som du parar mot Orion för inställningar.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Inspänningen är den spänning som generatorn minst måste ladda för att bodelsbatteriet skall börja laddas, detta för att säkra att motorbatteriet får laddning i första hand. Därför är inspänningen ställbar i enheten. Detta är ett förlopp som jag antar, men inte vet och inte hittar i manualen. Därför frågan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.871
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det kan nog vara svårt att få reda på med allt som påverkar det, som storlek på generatorn, kvalité på startbatteriet, lyset på eller av, om kylskåpet går på generatorn, generatorns maxspänning, kablarnas dim. och även ev. spänningsfall m.m.
Kan det ha något att göra med intelligenta generatorer?
För att hitta det rätta värdet så skulle man nog behöva koppla en voltmätare till starbatteriet, eller rättare sagt på kabeln från startbatteriet där den går in i 12/12 laddaren och kolla hur värdet är efter start och var det till slut stabiliserar sig när generatorn lägger sig på ett stadigt värde efter att ha piggat upp startbatterit.
Men då dyker frågan upp, när laddaren hopprar igång så borde spänningen sjunka på ingången och slår då laddaren av igen så kan det vara väldigt svårt att hitta ett bra värde. Men man får en känsla av att värdet borde ställas rätt lågt om det skall funka bra.
Finns det inte mer handledning för vettigt värde "normalvärde" på den inställningen någonstans.

M.v.h. JANKRO.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.599
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej!
Har precis monterat en DC DC laddare i min husbil, en Fiat Scudo 1998 års modell, laddaren är en Orion- Tr Smart 12/12-30, batterierna som ska laddas är 2st AGM 95Ah (parallellkopplade). I inställningarna skall man ange ett IN och ett UT värde. Vad skall stå där???
I appen finns demo library. Där kan du se alla inställningar. Du kan även testa och ändra parameter värden där. Du kommer att få större förståelse för hur din laddare fungerar när du testar dig fram.

Spänningsvärden in och ut kommer troligen att fungera med fabriksinställningen om du har standard AGM batterier. Kolla att ut är 14,4 volt. Kolla vad som gäller för dina batterier. In spänningen kan du se i manualen. Fabriksvärden finns för fördröjd laddning och direkt laddning.
Även när laddningen ska upphöra. Det finns även värde in som kopplar ifrån DC/DC om spänningen är för låg.

Man kan välja egna värden om man vill ha det. Det finns tex anpassningar för smart generator och lifepo4 batterier.

Om det är för stort spänningsfall pga tex för klena kablar kommer laddaren att minska på laddnings strömmen. Det finns ett spänningsvärde som stänger av laddningen. Sjunker spänningen under det värdet stängs laddningen, lika som när man stänger av motorn.

Jag har inte själv en sån här laddare.

Lycka till


 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Inspänningen är den spänning som generatorn minst måste ladda för att bodelsbatteriet skall börja laddas, detta för att säkra att motorbatteriet får laddning i första hand. Därför är inspänningen ställbar i enheten. Detta är ett förlopp som jag antar, men inte vet och inte hittar i manualen. Därför frågan.
Studera denna sida
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
För TS är det nog inget problem att ställa in rätt värden för start av laddning, jag har en ny bil och konstaterar att den inte laddar mycket, spännngen ligger ofta på 13.0V ökar under motorbroms till 14.8V, på en sådan bil skulle jag välja en som är D+ styrd vilket min bil har.
En fråga, Olof: som jag har fått för mig styrs generatorns laddning av D+ signalen. Om det är så, varifrån kommer D+? Påslagen tändning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.479
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fråga, Olof: som jag har fått för mig styrs generatorns laddning av D+ signalen. Om det är så, varifrån kommer D+? Påslagen tändning?
Äkta D+ kommer när generatorn aktiveras och börjar generera en spänning.
Simulerad D+ brukar aktiveras med startnyckeln i läge tändning på.
Den matningen kan tas från många ställen i elsystemet.
 
Toppen