• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips DC/DC laddare med MPPT

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.078
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Hej.

Jag har nyttjat Epever som solcellsregulator i mina runt 15år av installationer.

Just nu en Triron 30A, funkar väl.

Funderar på om en kombo av solcellsregulator, MPPT/DC-DC laddare ändå kan vara mer effektiv?

Intelligentare styrning mellan dc/dc och solceller, istället för att konkurera mellan dessa två källor av energi...

Ni som har en komboladdare av denna typ. Vad är åsikten, teknik, funktionalitet etc. Några bekymmer med den?

Jag tittar på följande:

I övrigt mäts in/ut via Victron 500A shunt.
Samt blåtand till bilens 600Ah liFepo4.

All återkoppling är av värde
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.550
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har en sådan monterad sedan 2020.

+ Praktisk och kompakt format, som kan leverera 50A under rätt förutsättningar, laddar även startbatteriet.

- Jag har en tidig version, den fixar inte blåtand visade det sig. Senare versioner ska det dock funka på, jag har ett sånt interface liggande på hyllan.
-Den begränsar strömmen till 25+25A när båda delar levererar, då kan det bli så tokigt att solen ger 1-2A, då stryps dc/dc till 25A, dåligt.
-Den kräver bra kylning (som Victron) annars stryper den strömmen för att få ner temperaturen.

Skulle jag ersätta den idag så skulle jag kika på Votronics prylar med inbyggd kylning.
Med ditt stora batteri skulle jag satsa på en mycket större dc/dc.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
203
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2025
Jag har en sådan monterad sedan 2020.

+ Praktisk och kompakt format, som kan leverera 50A under rätt förutsättningar, laddar även startbatteriet.

- Jag har en tidig version, den fixar inte blåtand visade det sig. Senare versioner ska det dock funka på, jag har ett sånt interface liggande på hyllan.
-Den begränsar strömmen till 25+25A när båda delar levererar, då kan det bli så tokigt att solen ger 1-2A, då stryps dc/dc till 25A, dåligt.
-Den kräver bra kylning (som Victron) annars stryper den strömmen för att få ner temperaturen.

Skulle jag ersätta den idag så skulle jag kika på Votronics prylar med inbyggd kylning.
Med ditt stora batteri skulle jag satsa på en mycket större dc/dc.
Använder Votronic i husbilen och Renogy i båten. Har däremot kopplat ett skiljerelä i båten till solcellen (via D+) så att solcellerna Inte "stjäl" ampere från generatorn under drift. Solcellerna på båten viks ner / plockas in under drift så dom skulle inte tillföra speciellt mycket ändå.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.078
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Tack för snabb och bra Input!

Ser ut som det blir att behålla nuvarande Epever 30A MPPT för solcellerna.

Finns heller inget stort behov av "max" återledning via dc/dc, förbrukar som mest ~50A/dygnet.

Står sällan stil längre än 3d och princip aldrig på vintern, då rullar vi var dag.

Kan ifs förändras över tid, eller nästa ägare... Renogy verkar inte som "the shit",

Siktar då på Eco-worthy 40A dc-dc varianten, så får den göra upp med Epever de dagar båda levererar

Mvh.
En som ställt sin första teknikfråga här sedan 2008... Dags att pensionera sig
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.550
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Använder Votronic i husbilen och Renogy i båten. Har däremot kopplat ett skiljerelä i båten till solcellen (via D+) så att solcellerna Inte "stjäl" ampere från generatorn under drift. Solcellerna på båten viks ner / plockas in under drift så dom skulle inte tillföra speciellt mycket ändå.
Jag har en breaker från solpanelerna vid Renogy så jag kan bryta bort dem dagar de ger dåligt, då blir det mer från generatorn.
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Batteribank på 600 Ah. Batteritillverkaren brukar rekommendera max laddning på 2 C (blir här = 120 A laddning)
Du kan alltså utan vidare ladda med 50 A! (eller mer).
Själv har jag bytt MPPT några gånger över åren och som du säger så blir de bättre och bättre.
Återkom gärna med vad du valt för lösning. /Roy
 
Toppen