Hej.
Jag har nyttjat Epever som solcellsregulator i mina runt 15år av installationer.
Just nu en Triron 30A, funkar väl.
Funderar på om en kombo av solcellsregulator, MPPT/DC-DC laddare ändå kan vara mer effektiv?
Intelligentare styrning mellan dc/dc och solceller, istället för att konkurera mellan dessa två källor av energi...
Ni som har en komboladdare av denna typ. Vad är åsikten, teknik, funktionalitet etc. Några bekymmer med den?
Jag tittar på följande:
I övrigt mäts in/ut via Victron 500A shunt.
Samt blåtand till bilens 600Ah liFepo4.
All återkoppling är av värde
Jag har nyttjat Epever som solcellsregulator i mina runt 15år av installationer.
Just nu en Triron 30A, funkar väl.
Funderar på om en kombo av solcellsregulator, MPPT/DC-DC laddare ändå kan vara mer effektiv?
Intelligentare styrning mellan dc/dc och solceller, istället för att konkurera mellan dessa två källor av energi...
Ni som har en komboladdare av denna typ. Vad är åsikten, teknik, funktionalitet etc. Några bekymmer med den?
Jag tittar på följande:
12V 50A DC to DC Battery Charger with MPPT for LiFePO4, Lead-Acid, SLA, Gel, AGM Batteries
The Renogy 50A Dual-Input DC-to-DC MPPT Battery Charger can utilize connected solar panels or an alternator linked to a starting battery. It's a smart way to keep fully charged and off-grid longer whether you're using Flooded, Gel, AGM, or Lithium batteries.
eu.renogy.com
I övrigt mäts in/ut via Victron 500A shunt.
Samt blåtand till bilens 600Ah liFepo4.
All återkoppling är av värde